Saltanatıyla övünüp hatırına
şu geldi; âlemde dedi, bugün, benim gibi bir padişah var mı?
Hemen o yüce tahtın bir
köşesi yere eğildi.
Süleyman derhal yele bağırdı;
Ne diye tahtı eğdin böyle;
yere kimi düşüreceksin?
Yel, ey Süleyman dedi; suç
bende değil; sen, o eğri düşünceyi gönlüne getirme.Tanrı kapısından bana böyle buyruk verildi; Süleyman gönlünü korudukça
Sen de onun tahtını koru; ama o gönlünü korumazsa buyruğuna uyma dendi.
Bir soluk saltanatınla
övündün; tahtının bir köşesi yere eğildi.
Sözün özü şu:
Saltanatın son bulmaması için
kanaat gerek sana.
Saltanatın esası, kudretin
sermayesi, kanattan başka bir şey değildir.
Ama kanatın esası da
yokluktur; yoklukla övünürsen padişahsın sen.
Cihan saltanatını istiyorsan
ululanma; bir zamancağız kanaat et.
Onun elde ettiği yüzük
kanaatini; eline geçirdiği âlemi, o kanaat yüzüğüyle
buldu o.
O kadar büyük bir
saltanata sahipken zembil (file, torba) örmekle geçinir, kazancına da kanaat ederdi.
Bütün ufuklardan ancak bir
değirmidir. (yuvarlak döngü) elde etmiştir de o
yüzden güneş, öylesine kadri yüce bir sultandır.
Ay değirmisine kanaat
etmiştir de o yüzden ay, âlemde saygıya nail olmuştur.
Ayağından olduktan sonra ne
isteyebilirsin ki?
Değimi ki padişah ortada,
saltanatı ne diye istersin?
Ama padişah
olmadıktan sonra bütün cihana sahip olsan talihsizsin; her solukta can
korkusu vardır sana.
ŞARK İSLAM KLASİKLERİ
*
Yaren;Sıradanlıktan kurtulmak istersin, sayılmak istersin, sevilmek istersin, beğenilmek istersin, isteklerinin yerine gelmesini istersin, yani bitmeyen tükenmeyen isteklerle dolusun.
Bunların ne kadarını
gerçekleştirebilirsin ki.
Güç dolu bir imkâna sahip
olup bunların hepsine kavuştuğunu var sayalım.
Tüm isteklerin yerine geldi.
Sonra ne yapacaksın.
Senin aklına gelen, hayaline
gelen, kâinata nazaran bir nokta gibidir.
Ey yaren yok olda yokluk ile
Tanrı varlığı içinde yer al ki istediğin dünya saltanatının bir toz parçası
olduğunu gör.
Sahip olduğun imkânların
elinden gideceği korkusu sana; hâkim olur ki bu yaşantında tat bırakmaz.
Sahip olduğun her şeyin
bekçisi olursun ki, bu elini ayağını bağlar.
Ben ve ben merkezli
davranışlarında gidişin aşağıya düşmek olur.
Gönlüne benliğin girmesine
asla izin verme.
Ben diyen sonuçta yalnız
kalmaya kendini mahkûm eder.
*
RAVLİ