Şeriat (Yasa ve kural) sahibi şöyle fetva vermiştir:
Kim dünyaya dair bir laf
ederse,
O kişi, cennetten tam beş yüz
yıl uzak düşer; ne iştir bu?
Dünyaya dair bir sözün
karşılığı bu olursa, fazla sözün verdiği uzaklık, elbette daha fazla olur.
Dünyaya ömrünü, din
eri olarak sona erdiren kişidir kuvvetli er.
Dünya yolunda kendini
öldürürsen ahmaksın, buna eşeklik derler; bu takdirde eşek olursan ancak.
Dünya ile uğraşmaktan,
pişmanlıktan başka ne ele geçer?
Bilmez misin ki
bilgisizlikten, anlayışsızlıktan neler meydana gelir.Dünyayı seven, köpekten de aşağıdır.
Çünkü gaddar dünya bir
leştir; leşin çevresinde dolaşanlarsa köpeklerdir.
Köpek bile doydu mu bırakır o
leşi; leşin çevresinde dolaşanlarsa köpeklerdir.
Köpek bile doydu mu bırakır o
leşi; bir başka köpeğin de o leşi çekeleyip yemesini sağlar.
Ondan hiçbir suretle bir
kısmını ayırıp da saklamaz; yarına ait kıl kadar
bir düşünceye bile dalmaz.
Ama dünyayı dileyip isteyen,
top gibi boyuna yuvarlanıp durur; boyuna onu arar, ister.
Bir gün bile yaşadığı belli
değilken tutar da, yüz yıllık gama düşer.
***
İLAHİNAME II FERİDEDDİN-İ
ATTAR M.E. B.
ŞARK İSLAM KLASİKLERİ
*
Yaren,
Yolculuk devam ediyor.
Dünyadaki ömrümüz bir an.
Gönlün ve nefsin yaşlanmazlar
ki.
Yaşadığın ömrüne, saçına,
sakalına bak, birde gönlün ve nefsinin isteklerine bak.
Bu dünyada olgunlaşan aklındır.
Aklın iman ile birleşirse
olgunluğa, kemale, ululuğa ulaşır.
Aklın işleri yaptırandır.
Gönlünü, kalbini, ruhunu,
nefsini yani bütün yaşam olanaklarının amiridir.
Sen ki işi yaptıran aklını
işçi gibi işin emrine verirsen, aklın azizliğini anlamadığın, değerini
vermediğin için cennet kapısından uzaklaştırılırsın.
Yani aklına haksızlık etmiş
oluyorsun.
Aklına şunu de ki esas
değerli yerine gelsin.
‘’ Bu
yere kadar beni getirdin, bundan sonra gidilecek yere hazırla’’
Bu dünya kalıcı değil,
oyalanmakla zaman geçirmek yanlış, ey akıl, uyan, demelisin.
Bir sonraki gideceğin yere
hazırlığını yapmalısın.
*
Dünyaya aşırı sevgi beslersen
DOYMAZLIK hastalığına yakalanırsın.Birinci koyacağın sınır, yaşamın için gerekli olanlar sınırıdır.
İkinci ve son koyacağın
sınır, güven ortamında olmak için gerekli olanlar sınırdır.
Bu iki sınırı geçtiysen
doymazlık hastalığına yakalandın demektir ki davranışların hayvan davranışları
ile kıyaslanmaya, hatta daha aşağılanma ile anlatılır.
Yani bu şunun gibidir; küçük
bir değerde olan şeyi çalarsan, verilecek ceza hırsızlık olduğundan yaptığına
göre çok büyük olur.
Eh bunu anladıysan daha açmaya gerek yok.
Anlamadıysan aç ellerini
Allah’a anlayış perdelerini aç Rabbim diye dua et.
*
RAVLİ