Kisrâ Bârbed’e şöyle
demiştir:
Gamsız kedersiz olmayı
istersen,
Gönlünden hasedi (Çekememezliği) at, neşelenirsin.
Tanrı’dan razı ol, hür
olursun***
İlahiname Ferideddin-i Attar
M.E. B. Şark-İslam klasikleri.
*
Kisra (Nuşirevan) Sasani’lerin
şahıdır. Miladi 531 de şah olmuştur.
Roma ile savaşıp mağlup
etmiştir.
48 yıl şahlık yapmıştır.
579 da ölmüştür.
Adaleti ile meşhurdur.
Barbed, kisra’nın
çalgıcısıdır.
*
Haset:
Başkalarının sahip bulunduğu
maddi ve manevi imkânlarının elinden çıkmasını veya o imkânların kendisine
geçmesini istemesi anlamına gelir.
Haset genellikle aralarında
sosyal ilişkiler bulunan insanlar arasında olur.
Bir tür ruhi hastalıktır.
Bencillik eğiliminden dolayı
başkalarının kendinden üstün olmasına tahammül edemez.
Hasetçi bunalımdadır ve
mutsuzdur.
Şeytani bir davranış olan bu
huy, dinimizce yasaklanmıştır.
Haset duygusunu bütünüyle yok
edemezsin.
Din ve akıl yolundan kontrol
altına alınarak zararsız hale sokabilinir.
Yani yaren, aslında hasetçi
Allah’la kavga içindedir.
Bana bu özellik ve imkânları
niye başkasına verdin diye Tanrı’dan şikâyetçidir.
Yani şükreden değil, şikâyetçisin.
Mümin halini kabul eder, takdir Allah’ın der, kalbinde bir istek varsa elinden gelen çalışmayı yapar sonucun kendi iyiliğine takdir edildiğini bilerek sonucu gönül hoşluğuyla kabul eder ve şükreder.
Bu ruh hastalığın varsa:
kıskançlığını gıptaya dönüştür.
Yani Allah bu güzel
özellikleri ona vermiş.
İnşallah, Allah bana da
kolayca nasip eder diye dua etmelisin..
*
Yaren, Allah yaratığı kulunu
elbette iyi bilir. Sen isteklerle kendini zorlama.
Verilene razı ol.
Allah taşıyabileceğin
kadarını sana verir.
Sen daha fazlasını istersen
taşıyamaz (sen onu kontrol edemeyeceğin için o seni
kontrol etmeye başlar) kendini mahvedersin.
Razı olmadın diyelim.
Daha fazlasını aldıkça,
kazandıkça kendini aldığına ve kazancına öyle bir bağlarsın ki kimsenin
çözemediği bir bağla kendini bağlamış olursun,
hür olamazsın
Akıllı adam bu bana yeter
diyebilendir.
Allah fazla verirse yeter
dışında kilerini paylaşırsın.
Allah senden razı, sen
Allah’tan razı hür ve sevinçli yaşamak varken gözünü çevrene çevirip kendini
başkalarıyla tartıya koyup ahmakça onda var bende yok diye neden davranasın ki.
*
RAVLİ