Tertemiz ruhlu, huylu Sencer
gizlice ve yalnız olarak Rükneddin Ekkâf’ın huzuruna gitti.
Şeyh ağzını açtı, söze geldi
de dedi ki:
A padişah, bu çeşit
padişahlıktan utanmaz mısın ki
Sızlanıp duran bir ihtiyar,
senin yüzünden kendisine iç yağı ile soğan bile bulunmaz.
O ihtiyar kadın bu
yoksullukta iken sen nasıl ondan haraç, baç (vergi)
alıyorsun?
Padişah, şeyhim dedi, nasıl
oluyor da ben iç yağı ile soğanını onun; anlamadım bunu.
Şeyh dedi ki:
Dermansız bir ihtiyar gönül
kanıyla bir ip eğirir;Kendisine iç yağı ile soğan ve odun almak için pek az bir paraya satar onu.
Sense çarşıdan, pazardan hem
sebzelerden vergi almaktasın, hem odundan, hem iç yağından; bilmiyor musun
bunu?
Keçilerden bile bir-bir sayıp
para alıyorsun; bu çeşit padişahlıktan yoksulluk yeğ (tercih
edilir).
Âlem padişahı para, pul,
hazne sahibi olur ama koca karının iç yağından da vergi alır da bu devlete
erer.
Sencer’in gönlü coştu, bu
sözlerle kan kesildi, onu bağışladı ve huzurundan çıktı.
***
Onun yolunda yoksul, padişah
benzer; dünya padişahıyla yolda topraklara döşenmiş bir yoksuldur.
Onun yolundaki yoksulun
hiçbir derdi yoktur; her şeyi elde etmiş kişiye benzer.
Ama hazneleri binden eksik
olmayan padişah, bir pula sahip olmayan kişiye benzer adeta.
Bu yolda gümüşün, altının
değeri yoktur; değer ancak himmeti kuvvetli olan kişidedir, onun gayretindedir,
onun himmetindedir (gayret, emek, çalışma).
Bu çeşit kişi bir pul (para) için acze düşer ama dünyadan da elini yumuştur,
hiçbir şeye aldırmaz.
***İlahiname Ferideddin-i Attar M.E. B. Şark-İslam klasikleri
*
Rükneddin Ekkâf Sultan Sencer
zamanında yaşayan bir derviş.Sultan Sencer Büyük Selçuklu Sultanı Melik Şahın oğludur.
Bilim adamlarına sahip çıkan
ve bilimi teşvik eden Sultan Sencer’in döneminde Horasan bütün İslam dünyasına
ve Anadolu’ya din ve bilim adamı sevk eden bir merkez oldu.
*
Kalıcı olanla
beraber olmak zenginliktir.
*
RAVLİ