Tertemiz bir er, bir parça
deri bulmak için kalktı, toprağı eşelerken de buldu.
Onu topraktan çekip
çıkarınca.
İçinden altın dolu bir kese
düştü yere.
Dertlendi de elini şiddetle
başına vurdu.
Tanrı’ya dedi ki:
Ne diye günümü karartın; ben
senden ne istedim, sen ne verdin?
Beni yakıp yandıracak bir şey
verdin bana.
Neden beni yakacak, halimi
perişan edecek şey veriyorsan bana?
Bu istemem ben.
Ben senden lütuf istiyorum,
kahır değil.
Deri parçası lazım ama para
lazım değil bana.***
Erler gibi himmetin (çalış, çabala, uğraşı) varsa gayret et de er et kendini, adam ol.
Padişahtan altın, gümüş umuyorsan gönlün
de korku içindedir daima, canın da.
Değil mi ki sonunda can
vereceksin; altınla gümüş isteği de neden?
Gümüşle altını bırak da can
gözle; çünkü can, birçok paradan, puldan daha iyidir.
Mahmut’un canı, yoksulluktan
bir şey elde etmişti de o yüzden bu kadar ün kazandı.
Padişahken kibri huy edinseydi, halk boyuna onu anmazdı.
Padişah bile yoksullukla anılırsa artık sen de ancak yoksullukla ün sahibi olabilirsin.
Yoksulluktaki sırrı bilip
anlayan padişahlar, bir ihtiyarın gölgesini seçtiler, oraya sığındılar.
***
İlahiname Ferideddin-i Attar
M.E. B. Şark-İslam klasikleri
*
Yoksulluk:Kendisinin her an Allah’a muhtaç olduğunu bilmesidir.
Zengin olan yalnız
Allah’tır ve bütün insanlar fakir olup O’na muhtaçtır.
(Fatır, 35/15)
Maddi anlamdaki
fakirlik ise Allah’ın kullarını imtihan için vasıta kıldığı bir yoldur ve
sabredenler bu imtihanı başarmış olurlar.
(Bakara, 2/155)
Zenginlerin mallarında
ihtiyacından dolayı isteyenin ve yoksulun belirli bir hakkı bulunması ve zekâtın
verilecek kimselerin başında fakirlerin yer alması, bu imtihanın sadece
fakirlere yönelik olmadığını göstermektedir.
(Me’aric, 70/24-25),(Tevbe 9/60)
Hazreti Peygamber,
fakirlikten Allah’a sığınmış ve çevresindekilerin de sığınmasını istemiş, başa
geldiği takdirde sabredilmesini öğütlemiştir.
Fakirliğin ve zenginliğin
dini ve ahlaki bakımdan hem yararları hem de tehlikeleri olduğunu belirterek insana dini ve ahlaki yükümlülüklerini unutturan fakirliğin
yanında azgınlığa sürükleyen zenginliğin tehlikesine de dikkat çekmiştir.
(Tırmizi, Zühd, 3)
Diyanet. İş. Bşk.
Dini kavramlar sözlüğü Dr. Mehmet Canpolat alıntı
*
RAVLİ