3 Haziran 2013 Pazartesi

NEFSİ AZDIRACAK ŞEYLERİ GÖRME

Bir meczup ve süslenmiş kişiler. 143

Meczubun biri, yol üstüne oturmuştu.
Yoldan bir iki bölük halk geçip gitmedeydi.

Geçenler, dünyaya bağlı kişilerdi, elbiselere bürünmüşler, güzelim sarıklar sarınmışlardı.

Güzelliklerine, süslerine püslerine güvenip ululuk ve yücelik satarak yolda adeta keklikler gibi sekip salınmadaydılar.

O yersiz yurtsuz, çulsuz çaputsuz meczup, o kendilerini beğenmiş, salınıp giden adamları görünce.

Utanıp başını hırkasının yakasına soktu; yol, o gaflet ehlinden boşalıncaya dek öylece durdu.

Onlar geçince yakasından başını çıkardı.
Birisi, ey ayıpsız, kusursuz kişi dedi;

Neden o güzellerin yüzlerini görünce perişan bir hale geldin, başını hırkana çektin?

Meczup dedi ki:
Burada öyle bir gurur gördüm ki sorma.
Hemen başımı hırkamın içine çektim.

Kopardıkları yel, beni de kapar (Heveslendirir) diye korktum; geçip gittiler de sonra başımı çıkardım.

O güzellerin gürültüsünü duyunca kararsız bir hale geldim, başımı hırkama çektim.

                                                *
Yedi azanı da güzellik kapladı da bütün âleme rezil rüsvay oldun.

Bu sıfattan kurtulan, kendisinden bu sıfatı gideren kişiler, dünyadayken ahret işine koyulmuşlardır.

                                   ***
İlahiname Ferideddin-i Attar M.E. B. Şark-İslam klasikleri.

                                      *
Yaren,

Gurur:
Boş şeylere güvenerek aldanma, boş şeylerle övünme, kibir, kurum satma, kendini yüksek ve değerli tutmadır.

Aldatma, kandırma, kapılma, dikkatsizlik, bilgisizlik anlamına
Böyle davrananlara mağrur denir.

’Allah’ın affına güvendirerek sakın dünya hayatı sizi aldatmasın ve sakın aldatıcı (Nefis ve şeytan’a) sizi kandırmasın’’                                      (Lokman, 31/33)

Çoğu zaman onur ile karıştırılır.

Onur:
Öz saygısı, haysiyet, iç değer, şeref, itibar, değer demektir.

                                             *
Gururdan kurtulmak istiyorsan kendine hep şu soruları sorup düşünmelisin.

Ne kadar aldatıcılık yapıyorum?             (Kendimi, başkasını)
Buna ne kadar kapıldım?    (ölçü ne kadar, sınır nereye kadar)

Geçici mi, sürekli mi?                     (Zaman değerlendirilmesi)
Ne kadar saygı göstermek gerekiyor?     (Değerin saptanması)

Dünyaya ve ahrete ait sorumluluk mu? (Görevin belirlenmesi)

Değerlendirdikten sonra fayda ve zararına göre tercihini yapman gerekir.

                                            *
RAVLİ

Popüler Yayınlar