Sultan kalkıp ona saygılarını sunmaya ve hatırını sormaya geldi.
Bir hayli ağlayarak:
“ Ben, Sultan-ül-Ulemanın tam bir bağımsızlıkla tahta oturmasını, benim de onun askerlerinin başbuğu olarak fetihler yapmamı ve zaferler kazanmamı isterdim” dedi.
Baha Veled hazretleri:
“Senin bu niyetin doğru ise, o halde benim şahadet âleminden (Dünya) saadet âlemine (Ahret) sefer edeceğime ve senin de ruhlar âlemine ulaşmana az kaldığı kesinleşti” buyurdu.
Üç gün sonra 628 Hicri yılı
Rebiulahırının on sekizinci Cuma gününün kuşluk vaktinde erkli Tanrı’nın
rahmetine kavuştu ve onun yanında yer edindi.
“O, cennete Tanrı’nın yanında
hazırlanmış olan yere göçüp gitti.
Arşa mensup olan o tavus
hatiflerden (Güzel giysili, Tanrı’dan haber getiren meleklerden) arş kokusunu
alınca yine arşa gitti”.
(Mesnevi VII, 211)
İslam sultanı çok elemlenip
dövündü.
Tam yedi gün saraydan dışarı çıkmadı.
Tam yedi gün saraydan dışarı çıkmadı.
Kırk gün ata binmedi.
Tahtı bırakıp hasıra oturdu.Taziyet âdetini oturmakla bitirdi.
Padişah şeyhin mübarek
türbesinin etrafına, Kâbe’nin çevresindeki duvarlar gibi, bir duvar çekmelerini
ve mermerden bir taş üzerine de ölüm tarihini kazarak tespit etmelerini
buyurdu.
Birkaç sene sonra İslam
sultanı da esenlik evine (cennete) göçtü.
Şiir:
O, bir güldü, az zaman bu dünyada kaldı,
O, gitti, ömrünü sana verdi,
O, Tanrı’nın nimetlerine
mazhar ettiği peygamberler, Sıddıklar ve şehitler ile beraber oldu.
Bunlar be de güzel
arkadaştılar.
***
ARİFLERİN MENKIBELERİ, Şark
İslam Klasikleri 29,Ahmet Eflaki, M.E B. YAYINLARI 489
***
Ruhlar âlemine ulaşmak:Ruhlar âleminden dünyaya geldiğimiz için tekrar geldiğin yere geri dönmek için ne yapılır:
Ruhlar âleminde nefsimiz
olduğu halde etkenliği olmadığı için, bizim nefsimizi etkisiz hale getirmemiz
gerekir.
Nefsin kontrol altına
alınmadan bu alana giremezsin.
Bilgi yeterli değildir.
Bilginin doğru olması, doğru
kişiden alınması önemlidir.
Aldığın bilgiyi yaşamına
geçirmelisin.
Büyüklerimiz daha önce ruhlar
âlemine gittikleri için bize gidiş yolunu ayrıntılı açıklamışlardır.
Bu büyüklerimize kalben bağlanırsan
sana yol gösterirler.
Onlar öldükleri için sende
uyuduğun zaman o frekansa girip görüşebilir, soracaklarını sorar, öneriler
alabilirsin.
Peki, nasıl yapmalıyız?
Yatakta oturarak Allah’tan o
büyüğümüzle görüşmek için dua ederek izin iste.
Uykuya geçene kadar devamlı
Fatiha okuyarak uykuya geç.
Namaz kıldıktan sonra o
büyüğümüzün ismini anarak Fatiha ve ihlâs suresini okumaktan oluşan sevabı
bağışla.
Kitaplarını okuyarak ve hayat
öyküsünü okuyarak kim olduğunu öğrenmelisin.
Böylece sevgi ile gönül bağı kurmalısın.
Önce bize yakın büyüğümüzün ışığını alacaksın.
Sonra o seni peygamberimizin
ışığına götürecek.
Sonra da aynen dünyada
gözünle gördüğün gibi inanıp şüphelerden kurtulacaksın.
Sahip olduğun huyuna göre
seni terbiye edecekler.
O büyüğümüzün önerilerini ne
kadar çok benimsersen yolun kısalır.
Hizmet ve hevesli olman
istenir.
Önce din ilmini öğretir.
O büyüğümüz sana çok tövbe
etmeni ve Allah’tan af dilemeni ister.
Alçak gönüllülüğün kıymetini
ve getirisini öğretir.
Allah’a yönelmene sevinir ve
memnun olur.
Allah’ın emir ve yasaklarını
gayet yumuşak ve güzel bir dille telkin eder, öğretir.
Sevgi ile bağlanmanın
faydasını öğretir.
Allah yönünden yanlışın için sana
kızar.
Kınamaktan katiyen çekinmez.
Dileği Allah’ın dileğine
uyğundur.
İnançlarını düzeltir.
Şüphelerini giderir.
Güçlüklerini sünnete uygun
çözer.
Temizlik ve namaz işlerinin
bütününü gösterir.
Karşılaştığın engelleri yok
eder.
Asla atlatıcı davranmaz.
Sırlarını asla başkasına
bildirmez.
Her işin ortası hayırlıdır,
iyidir kuralını uygular.
İleri gitmekten, geri
kalmaktan kaçınır.
Gönülden bağlandığın ister
sağ olsun ister ahrete gitmiş olsun sana yardım eder.
Onlar ölü değillerdir.
Yaşayarak öğreneceksin.
TARİKATÜ’L-ARİFİN RİSALESİ’NİN TENKİTLİ METNİ
TARİKATÜ’L ARİFİN
SULTANNÜD-DİN(KUDDİSE SIRRIHU’L-MEVLA)
(Afyon Karahisar Mevlevi Şeyhi Mehmet Çelebi “Sultan Divani”)
Bu durağa getiren Allah’a
şükürler olsun.
Anlamayan başıma anlayış
bağışıyla bilgi ihsan eden Allah’a şükürler olsun.
Ben denize keşfetme yetkisi
veren, bu işe çağırana son söz budur.
Bu yol efendi insan olmak
isteyene ilahi düşünceye sahip olanlara yetiştirme, eriştirme, bitiştirme,
götürmek, taşımak için efendi Araplara ve Arap olmayanlara öneridir.
Asalet ve soyluluğa sahip
olmak isteyene aferin.
Gelelim bunun için ne
yapacaklarımıza:
Allah’ın sırlarına ait bilgi
isteyen kişilere güzel bir yol tarif ediyorum.
Bilgi isteyen; doğru bilgiler
toplamalı ve yanıltıcı, aldatıcı, çıkarı için yönlendirici yayınlara uyanık
olmalıdır ve kalben teslim olarak hazırlığını yapmalıdır.
Güven ve inanç tamamen
sağlanmalıdır.
Hazırlıkta kendi vücudunu
bilmek gerekir.
Bu işlemi yaparken dünya
topluluklarından ayrı, akıl ve menfaat bağlarından yörüngesinden ve ben
merkezli düşünce tuzağından kurtulmalısın.
Bu önerileri doğru ve geçerli
sayarsan amacına ulaşır, isteklerine kavuşursun. Bu yola ruhum yardımcı olur ve
beğeneceğin değer vereceğin âşık yolunu, büyüklük yolunu gösterir.
Dünyaya kıymet vermeyenler o
köşke ulaşırlar.
Gönlü sır saklayıp daralan,
toplumun değerlendirmesinde, değersiz isimlendirilenler nimet yolundadır ve
isteklerine kavuşurlar.
Fakat ulaşmak için dünya olanakları üstünden yani varlık yönünden gidenler uzun zaman sonra varırlar.
Dünya olanakları yolundan
gidenlerin son basamağı ariflerin ilk basamağıdır.
Manaları bize açıklayan
Monla-yı Cami buyuruyor ki.
Gizli âşık bu yoldan ve bu
topluluktan vazgeçme.
İnanarak ve üzülerek
sevgilinin bulunduğu yere git.
Az, eksik, fena renk isteme, dileme.
Az, eksik, fena renk isteme, dileme.
Parlak renkli âşıkların
özelliği budur.
Çünkü özüm âşık topluluğunda
gizlidir.
Âşıklar; buluşma yolunda
uyuyarak ulaşmışlardır(Kabullenme hemen olur),dünya hoşluklarından ve
getirilerinden vazgeçmişlerdir, köpeksi davranışlarda bulunmazlar.
Sonuç olarak gizlenen yere
ulaşmak isteyenlerin davranışları böyledir.
Allah yücedir ve tekdir.
Âşıktan istenen: Doğruya ve
gerçeğe ulaşan, kavuşan, yakınlık kurandır.
Âşıklar topluluğuna halka
zıttır.
Halk böcekler gibi davranışta
bulunur.
Âşıklar topluluğunun
davranışı olarak ibadete bağlanma ve ibadet yapmaktır.
Halkla beraber fakat halkın
tesirinden kurtulmuş olarak orta bir yoldadırlar, giysisi ile bellidirler.
Halk topluluğundan hiç
kimsenin Hakk’a ulaştırmaya, kavuşturmaya. Yakınlaştırmaya gücü ve yetkisi
yoktur.
Halk topluluğunun beğenileni;
vücudu iyiliğe ve faydaya dayanan davranışlarda olmalıdır.
Normal halk dünya çöpçüsüdür,
temizlikçisidir, değerlendirmeden toplar.
Halk topluluğu âşıklara
çöplük mesafesindedir.
Derecesi arkada olan makam
sahibi şeyhler; Hakka gitmekte istekli olanı halktan ve pislikten çıkarıp,
temizleyip aşk sohbetine yakışan duruma getirir.
İnsan vücudunu ışık vermeye
hazırlar.
Bu istekli olan arkada olan
şeyhe varıp kararlı ve istekli olduğunu beyan ettiğinde şeyh evvela Allah’ı
anmayı anlatarak daha istekli hale getirir.
Diken ve çöpleri yakarak yok
eder.
Tertemiz hazırlar.
Arkada olan şeyhin yetkisi
buraya kadardır, kabiliyeti hazırlamaktır.
Sırları vermeye yetkili
değildir.
Arkada olan şeyhe âşık
müracaat ederse âşık yol almak (Uçmak) üzeredir.
Âşık ya yoluna devam eder ya
da Şeyh lütuf yoluyla bakarak parlatarak aslına döndürür.
Lütuf yolunu kullananlar
zamanlama hatasına düşmemelidir.
(İstekli sersemleşir).
Lütuf yolundan gidenlerin
yolu budur.
Bu yoldan gidenler Allah’ın
cemalini tablo halinde yüzünü görür.
Ey bilgili ve uyanık olan
kişi benim ruhumla sevgi, saygı yoluyla birleş.
İsmi şerifi ezberle (ALLAH).
Sırları saklayıp ehli olmayana
anlatma.
Rahatlık hissetme.
Sorumluluk bağından kurtul.
Dinç ol.
Dünyaya ait hoşlandığın
sevgilerden arın.
Vücut kabın temiz olsun.
Helal elbiselerini giy.
Yalnız bir yerde temiz bir
abdest al.
İki rekât Allah rızası için
namaz kıl.
Büyük Allah’a yalvararak
içten ve derinden gittikçe yükselen bir tempo ile ismi şerifi (ALLAH) tekrarla.
Sevgi ve iyi düşüncelerle
kalbini Allah’ın huzuruna çıkmaya hazırla.
Mümkün olduğu kadar nefesini
tutup sık nefes alma.
Tarif olunan bu davranışı
sıkı sıkıya bağlan ve çalış.
Her nereye baksan Allah’la
bağlantı kur.
Savaşan gözle bu çalışmaya
devam et.
İçten ve samimi ve derinleşen
şekilde ismi şerife (ALLAH) hazır olmalısın.
Huzurdan sonra da zikre devam
ederek hayret makamına ulaşana kadar çalışmalısın.
Bu çalışma senin senliğini
alıp, kendi varlığını sana bağış yapana kadar.
Gerçekte senin ismin lev-hi
mahfuzta yazılıdır, bir an önce ulaşıp, kavuşup, selamete ulaşana kadar
çalışman, çabalaman, gözünü bu hedeften kaydırmaman lazım.
Senden gayret Allah’tan
rahmet.
Bu gayrette olana yeteneğine
göre iç anlam yönünden akla yakınlaştırılıp besleyip büyütür, eğitirler.
Bu zamanda böyle göreve hazır
muhterem, sevgili, saygıdeğer ile görüşüp içtenlikle doğrulma ve yakınlaşma
isteyesin.
Sohbet isteyesin.
Böyle kişi zahmet çekmiş ve
güzel bir inanca sahip olmalıdır.
Böyle bir kişiye ulaşmış
fakat güvenin tamam olmamış ise geçmiş şeyhlerden yardım iste.
Örnek Hazreti şeyh Muhyi’ d-din-i Ekber veya
Abdü’l-Kadiri’l Geylani veya Abdu’llah-ı Bülyani veya Beyazid-i Bestami veya
Cüneyd-i Bağdadi veya Hasan Basri veya Zü’n-nun-ı Mısri veya Ömer İbni’l Fariz
veya Sadre’d-dinil-Konevi veya Celaled’d-dini’l-Rumi veya Hazret- Bahae’ddin-i
Nakşibendi gibi sultanların ruh-i şeriflerinden doğrulma ve alışma istemek
iyidir.
Böyle yaparsan isteğine çabuk
kavuşursun.
Bu yolda ihlâsla (Doğru ve
temiz) çalışırsan, Ulu Allah isterse sonuca ulaşırsın.
Geçimsiz bunları söyledi,
netice olarak Allah’a şükranlarımı bildiririm.
Tamam.Sultan Divane Mehmet Çelebi
*
RAVLİ