Yardım almamızı önerdiği büyüğümüzden bir demet sunulmuştur.
Allah adı ile başlarım.
Hamt yalnız yaratıcıyadır.Tanrı buyruklarına getiren yüce peygambere selam olsun.
Yeni yetişenlere, zorluk
görmemişler, alışkın olmadıkları yabancı terimleri öğrenmenin ağır olduğunun
farkına varamayanlar korku verirler.
Sadi’nin Gülistan kitabını okuyarak gönlünü silahlandırılanlar saygı ve sevgi devam ettirilmelidir.
Sadi’nin Gülistan kitabını okuyarak gönlünü silahlandırılanlar saygı ve sevgi devam ettirilmelidir.
8 bahçe olarak takdim edildi.
1.BAHÇE
(Doğru yolu tarif
etmek)
Olgunluk sahibi yaşlıların
hayat öyküleri Tanrı’nın ordularından bir ordudur. Hangi gönül hedef olursa
oradaki nefis ve hava düşmanlarını bozguna uğratır.
Büyüklerin hayat öyküleri
gönlün ile aklın arasında uyumu kuvvetlendirir, ilişkinin devamını sağlar.
Tanıdığın büyükler sayesinde
yaptıkların kabul görür.
Yazan ölü de olsa kitap ve anlatılan hayat öykülerinden faydalanarak ilişkiyi devam ettirmeye çalışmalısın, hem kendi aklın ve gönlün arasında hem de büyükler ile kendin arasında bağ kurmalısın.
Bu durumda zaman kavramın ortadan kalkar, zamana bağlı kalmak durumundan kurtulursun.
Yazan ölü de olsa kitap ve anlatılan hayat öykülerinden faydalanarak ilişkiyi devam ettirmeye çalışmalısın, hem kendi aklın ve gönlün arasında hem de büyükler ile kendin arasında bağ kurmalısın.
Bu durumda zaman kavramın ortadan kalkar, zamana bağlı kalmak durumundan kurtulursun.
İçten büyüklere bağlanırsan
tanrı’nın kapısına yönelmek isteğin öne çıkar, devamlı olmayan her şeyden
ayrılarak bu amaca uygun davranırsın.
Kibir; Kendini beğenme huyu
(Ruh hastalığı) gizli olduğundan içinden söküp atmak kolay değildir, dağı iğne ile
yok etmek daha kolaydır.
Yaratanı aramaya çıktığın an
aradığın yerdedir.
(Beni ara bul mesajı Tanrı’dan gelir)
(Beni ara bul mesajı Tanrı’dan gelir)
Tanrı’nın sunduğu olanakları
değil, kendisini sevmek önemlidir.
Korku ve ümit arasında
olmalısın ancak büyük korku ve büyük beklenti içinde kilitli kalmayasın.
Dostunla ilişkinde hayat
bulursun, ayrılma korkusu için ağlamalısın.
Gönülden bağlanan zaman
dışına çıkarak, zamana bağlı kalmaz, durmadan dinlenmeden yönelerek
ulaşmalısın, başka şeyle oyalanma.
Terbiyeli misafir kendisine sunulacakları
bekler; başka istek ve zorlayıcı davranışlar yasaktır.
Dostum diyorsan bunun gereği
olarak sıkıntılara da katlanmak gerektir.
En iyileştirici doktor,
sevdiğinin yüzüdür, çıkar peşinde olan doktor hastayı daha kötüleştireceğinden
uzaklaşmak lazımdır.
Uykudan uyanan hemen elini
yıkayıp sofraya oturuyorsa uzaklaş.
Çalışmalarından karşılık
garantili değildir, çalışmazsan emek vermezsen hiç karşılık alamayacağın
garantidir.Karşılık esasına göre çalışan yolun uzunluğu dolayısıyla bu yoldan vazgeçebilir.
Tanrı’ya yakın olduğunu
söyleyenler uzaktır, uzağım diyenlerin Tanrı’ nın yakınlığı ile örtülüdür tarif
edilemez.
Dostluk bir karşılık veya
maksatla ise bu dostluk çirkindir.
Sevgiliyi unutmayan bir gönül
en iyi gönüldür.Tasavvuf seni bağlayan bağlardan başını rahat bırakmak, elinde olanı paylaşmak, başına gelenlerden kaçmamaktır.
Yani seni sürükleyen toplumun oluşturduğu senden kurtulmaktır.
Sağlık; hayatını besleyen en
iyi ekmekten sonra verilen nimettir.
Sağlığın değeri doğruluk ve özveri ile bağlanmakla olur.
Sağlığın değeri doğruluk ve özveri ile bağlanmakla olur.
Zengine rızkın için bağlanma,
kendine kefil sayma, bir düşkünü de kendine Tanrı seçme.
Bütün kötülükleri içinde
bulunduran odanın anahtarı BENLİK ve BİZLİK tir. Alçak gönüllü olursan bu yanlış yerden
kurtulabilirsin.
Ben merkezli davranışlardan vazgeçene artık ben merkezli davranışlar etkili olmaz, çünkü o kişinin benliği Tanrı benliği ile uyum sağlamıştır.
Kendini hiç ederek bütün ile birleşen doğru yolu göstericiler arasındadır. Bütünden ayrılıp ben diyerek iddia eden, savaş eden yok olur.
Ben merkezli davranışlardan vazgeçene artık ben merkezli davranışlar etkili olmaz, çünkü o kişinin benliği Tanrı benliği ile uyum sağlamıştır.
Kendini hiç ederek bütün ile birleşen doğru yolu göstericiler arasındadır. Bütünden ayrılıp ben diyerek iddia eden, savaş eden yok olur.
Kendini iste, güzellikleri yaratanı iste.
Verileni al, istenileni yap.
Başkalarının beğenisi için
yaptığın senin önüne koyduğun put olur.
Geçimin için yaptığın
doğrudur, beğenilmek için yapıyorsan yanlıştır.
Bilgiyi samimiyetle anlar,
anlaşırsan, iyi maksatla kullanırsan sana yararlı olur.
Kişisel isteklerden vazgeçmek
gereklidir.
Gönlünü yaratılanlardan
uzaklaşıp yaratana bağ kurmalısın.
BAHÇE 2
(Kontrol sahibi büyüklerin bize yararlanmamız
için yazdıkları güzellikler)
Öğrenilmesi mümkün olan her
şeyi elde etmeye çalış, bil, ondan sonra her bildiğini yap.
Halkla hoş geçinmelisin,
geçinmez isen kendini kendin hapis edersin.
Kıskanç, daima sıkıntıda ve
Tanrı ile mücadele halindedir.
Başkalarına verilmiş olanları beğenmez, kendine verilmeyene gönül bağlar, Tanrı hükmüne itiraz eder.
Başkalarına verilmiş olanları beğenmez, kendine verilmeyene gönül bağlar, Tanrı hükmüne itiraz eder.
Cömert akıllılar dostları
için kazanırlar paylaşırlar.
Akılsız alçaklar ise düşmanlarına bırakmak için
mal toplarlar.
Mutlu kimse; Temiz bir
hayatına temiz ve hayırlı yazılar ve eserler bırakandır.
Felsefeden 4 öne çıkan:
1. Kadınlara erkekler
seviyesinde güvenme.
Çirkinse inanma, güzelse bağlanma.
2. Mal ve paranın çokluğuyla
övünme, hadiselerle yok olur.
3. Gizli sırlarını hiçbir
dostuna açma.
Dostluğun düşmanlığa dönüşeceğini düşün.
Dostluğun düşmanlığa dönüşeceğini düşün.
4. Bilgiden başka hiçbir
kuvvete heves etme.
Kontrollü davranışta 4 öne
çıkan:
1. Adalete yönelmek.
2. İyi gidişli olmak ve
büyüklerin buyruklarını önemsemeyi önermek.
3. Vücut sağlığının korunması
ve aç olmadıkça yemeğe el uzatmamak, sofradan doymadan kalkmaktır.
4. Gözlerini yabancı erkekten
saklamak için, yabancı gözlerden kendini koruması için kadınlara öğüt vermek.
Söylemediğin sözleri daima
söyleyebilirsin, fakat söylediğini gizleyemezsin.
Gizli olması gerekenlerin
açığa çıkması işleri zor duruma getirir, bulandırılır, sulandırılır gizlilikten
uzaklaşmak ve tesirini yok etmek için dikkatler esas konudan çıkartılarak
çözümsüzlük oluşturulur.
Gizli kalmış söz, kınındaki ok gibidir, söylenen söz, yaydan atılmış bir ok gibidir.
Gizli kalmış söz, kınındaki ok gibidir, söylenen söz, yaydan atılmış bir ok gibidir.
Çirkin iş: Görülmeyecekleri
görmek için uğraşmak, işitilmesi uygun olmayanları işitmek için uğraşmak,
koklanması uygun olmayanı koklamak için uğraşmak çirkindir.
Yaşlanıp saçlarını boyayarak gençliğini elde edeceğini sanan ahmak çirkindir.
Yaşlanıp saçlarını boyayarak gençliğini elde edeceğini sanan ahmak çirkindir.
Akıllı kadın karşısında
direnç göstermiyorsa delidir.
Azgına bir lokma koymadan
dışarı çıkma; tokluk yumuşak huyluluk ve iyilik tohumu saçar, açlık ise kuru
kafalılığın ve akıl eksikliğinin mayasıdır.
Söz ve üzüntünün en etkili
olduğu ecel yakınlığı ve davranış bozukluğudur.
Açlık ve hırs isteğini öne
alır, birlikte bulunduğu tanıdıklarından daha önemli hale gelir.
Evindekini karnını doğuruncaya kadar yemen uygundur.
Başkalarının yiyeceklerine heveslenme, yabancıların vereceklerini aç gözlülükle bekleme.
Başkalarının yiyeceklerine heveslenme, yabancıların vereceklerini aç gözlülükle bekleme.
Benim ekmeğim, benim sofram
gibi diyenin sofrasına oturma, kendi kuru ekmeğin kebap gibidir.
Mutluluğun 5 maddesi:
1. Vücut sağlığı.2. Güven.
3. Yiyecek içecek genişliği.
4. Acıyarak koruma öncelikli sevgi dolu ve sözünde duran arkadaş.
(Güzel huylu, iyi kişilikli arkadaş)
5. İnatla istemekten vazgeçebilme kararı.
Nimetin nimet değeri sonsuz
olmasında ve yok olmak tehlikesinden uzak olmasındadır.
İyilikleri görüyorsan
iyisindir, kötülükleri görüyorsan kötüsündür.
Yani kendini başkaları üstünden tanımlıyorsun.
Yani kendini başkaları üstünden tanımlıyorsun.
Kalıcı olanı düşmanın olsa da
sev.
Beraber olduğun düşmanın olsa da sev.
Beraber olduğun düşmanın olsa da sev.
Her işte güzel gidişli olan kişi şeref ve itibar kazandırır.
Kişiye makamı yükseklik veriyorsa yanlıştır, kişi makamına yükseklik veriyorsa doğrudur.
Çirkin 3 davranış:
1. Yöneticilerin sert huylu
davranışı.
2. Bilginlerin mal sevdası,
alimlerin hırsı.
3. Zenginlerin cimrilik
yapması.
Doğru kişiyi doğru yere
koymazsan hayat acılaşır, darlıklar etrafı sarar.
Sık ziyaret hoşnutsuzluk
oluşturur.
Sana neye geldin diyeceklerine, niye gelmiyorsun demeleri daha iyidir.
Sana neye geldin diyeceklerine, niye gelmiyorsun demeleri daha iyidir.
BAHÇE 3
(Adalet ve insaf)
Hakka uymak, haktanırlık,
haklılık, doğruluk ve mantığa dayanan, vicdana dayanan, merhamete dayanan
adalet gerçekleştirmek için çalışmak, dinden daha kıymetlidir.
Çalan geri vermez, görende
gördüm diye şahitlik yapmaz.
Suçunu gizlemek, saklamak,
yapmadım demek, reddetmek, tanımazlıktan gelmek, ikinci günahtır ki suçtan daha
kötüdür.
İhtiyacı olan yakın çevrenle
olanaklarını paylaş.
Kazanımlarını yeni bir şey
elde etmek için kaybetme.
Söylenen sözden değil,
verdiği üzüntü ve sıkıntıdan verdiğinden ayrılırım.
Darılan dostunu sevdiği
hediye vererek tekrar barış.
Dost sıkıntı günlerinde
lazımdır.
Yoksa rahat günlerde dost eksik değildir.
Yoksa rahat günlerde dost eksik değildir.
Ne sevdiğinin yanında, ne kızdığının yanında rahat edemezsin. Kendi yerinde ve kendi halinde rahat edersin.
Gizliliğe uymalı, uyanları
takdir etmeli.
Her kişi kendi işini yapmalı,
kar ve kazanç kendi işinden ayrı tutulmalıdır.Borcunu zamanında öde.
Kendin her suçu yargılama, bazı suçları Allah’ın yargısına bırak.
Düşmanlarını dost et,
dostlarını daha sıkı tut.
Hemen istemek ticaret olur.
İsim yapmak için cömertlik
yapan, maneviyat korunmasını kapısının dışındadır.
Yardım yaparken duygularını
katmak yanlıştır, emanet olarak verileni ihtiyaç sahibine devrettim diye
düşünmek doğrudur.
Benim sofram, ben yediriyorum
diyenin sofrasına oturma.
Her insanın kıymeti, güzel
huylar ve parlak sözlerle süslerse anlaşılır.
Değerin yeteneğine göredir.
İhtiyaçta olana öncelik
vermelisin.
Göremediğiniz
gördüklerinizden çok daha fazladır.
Cömert'in olanakları yoksulun
hazinesi olmalıdır.
Kötü söyleyenleri
ayıplamaktan dilini koru.
Sana kötülük yapanlara iyilik et çünkü o kötülük yapanı yaralar.
Sana kötülük yapanlara iyilik et çünkü o kötülük yapanı yaralar.
En büyük cömertlik canı ile
yapılan cömertliktir.
Cömert biri saklanıyorsa
olanakları kalmamıştır.Kendi ihtiyacından önce misafirini düşünerek davranması üstün harekettir.
Elinin dışın öptürmek istiyorsan, elini içi veren olmalıdır.
BAHÇE 5
(Aşk ve sohbet)Kim sever, namusunu korur ve sevgisini içinde saklarsa o cennetlik olur.
Aşkta sır saklamak ve namus şarttır.(sakınmak, gizlemek)
Her cins kendi cinsini
arzular ve yanına gider.
Sevgili ile buluşmak sıkıntı
ve merakla elde edilir.
Sevgilin yoksa niçin
aramıyorsun, kavuştun ise niçin çalıp oynamıyorsun.
Allah korkusu olanla dostluk
ebedi olur, düşmanlığa dönüşmez.
Ölüme sevgi ile bağlananlar
kıyamet gününe kadar mutlu uyur ve uyanırlar.
Aşk gizlenemez.
Aşk oyunu oynayamazsan aşk biter.
Aşk oyunu oynayamazsan aşk biter.
Gönül avı güzellikle beraber
kaçıp giderse, gönül sevgisi biter.
Sevgiliden beklenen aşkın
getirdiği sıkıntılardır.
Her yüzüne gülenle dost olma.
Her insana güvenip beraber iş
yapma.
Her Allah’a bağlanmamış ve
kendi davranışlarına yansıtmamış biriyle beraber olma.
Her yabancıya teslim olma.
2. Ayrıldıktan sonra
kavuşmak.
3. Dargınlıktan sonra
barışmak.
4. Kavga ve yorgunluktan sonra
hoşnutluk.
BAHÇE 6
(Mizah ve
latifeler)Gerçek imanlı kişiler şakacı ve tatlı sözlü olurlar, ikiyüzlüler ise ekşi yüzlü çatık kaşlı olurlar.
Gözünde ak da vardır, kara da
vardır, fakat görüşünde bozukluk olmasın.
Acıyarak, esirgeyerek sevme gözü
ile bakış ananın yavrusuna süt vermesi gibidir.
Zengin malına, öyle yumuşak
ve merhametli davranır.
Her şeye acıyarak, esirgeyerek sevme gözüyle bakmak ister.
Her şeye acıyarak, esirgeyerek sevme gözüyle bakmak ister.
Zenginin sofrasından ekmek yemek,
zenginin gönlünde yaralar açar.
Her kimi akıllı görürsen
deliliğe sığınıp rahat etme yolu bulurlar.
Aklın başında değilsen,
olayları zannınca değerlendirerek hataya düşersin.
Gizlice başkalarının
gizlediklerini öğrenmek için çalışan hırsız, yaptığından ücret alıyorsa
pezevenk denir.
Cahillerle beraberliğinde
sorulanlara el işareti ile veya başını oynatıp cevap vermelisin.(Cahiller
öğrenmek için sormazlar)
Anlatılanlar anlatanın
faydası için değildir, anlamayanların anlaması içindir.
Başkalarının hatalarını görüp
ayıplamadan önce kendi hatalarını görüp kendini ayıplamalıyız.
Paraya değer veren bil ki
başka hiçbir şeye değer vermez.
Alçaklara istediklerinin
fazlasını ver, onlar da başka değer yoktur.
Yanlış zevkini tatmin etmek
için, din ve din adamını kullanma.
Her insan mevcut durumuna
kabullenmiştir, senin eleştirine de cevap hazırlamıştır.
Yanlışlıklar, hatalar
günahların yüzünden kendini gösterir, bu durumunu kendin göremezsin ancak
karşındaki görür.
Yüzünü güzelleştir, özelleştiremiyorsanız kapat.
Kendi yüzünü göremediğin için
başkalarını yüzü çirkin görürsün.
Kendisinde eksiklik yokmuş
gibi başkalarının ayıbını ortaya atmak akıllı adama yakışmaz.
Senin ayıplarını söylemeyene sen de sus.
Senin ayıplarını söylemeyene sen de sus.
Dua iyi ve temiz olanlara yapılır.
Misafir ne kadar yerse yesin gözetleme.
Malına, parana, göz koyan kendine haklı bir sebep bularak alır ve acımaz.
Gördüğüne inanan geleceği önemsemez.
Kişiliği olgunlaşmış olan her
yerde kendine uygun yer arar.
Sonucu bilen önceden
davranır.
Çocuğun huyu ve yaradılışı
babaya benzemezse anası için ayıp olur.
Olgun insan çok azdır,
yalancılık kokusu gelenden uzaklaş.
İstemek için muhakkak
yakınlık kurarlar.
Yanlışlarına ortak
arayacağına yanlışlıklarını düzeltmeye çalış.
Yanlış hükümlü olanlar
uygunsuz isteklidir, kolaylıklarda ortak olurlar, zorluklarda kaçarlar.
Yanlış kişiyi koruma, bu
yanlışlık seni kirletir.
Allah’a inanmayanın bütün
ölçüsü paradır.
Doğru sözlü, iyi gidişli olanları yalancılar kendilerine şahit yapmak ister.
Kendi ettiğin yeminini yerine
getirmek menfaatine uymadığı zaman bahanelerle kendini kandırır.
Alçak yapıdakilerin bağışını
asla kabul etme, o bağışa sorumluluk yükleyerek seni bin pişman eder.
Bulmak için, bulacağından
daha fazla masraf yapsan bile bulmaya çalış.
İyileşmeyi yalnız doktordan
bekleyen Azrail’ i bekler.
Sofranda ne yiyorsan sofrana
yaklaşana da aynısından vermelisin.
Babasının malını seven evlat,
babasının öldürülmesini bekler, kan parası almak için.
Övme ile kötüleme arasındaki
farkı bilmeyen susmalıdır.
Eleştiri yapacağına gereğini
yap.
Başkasından ödünç aldığın
veya çaldığın yine sahibine döner.
Başkasına yaptığın yanlışlık,
kendi donuna pislemiş hükmündedir.
Söz kötü de olsa iyilik
yaparak o sözü etkisiz hale getir.
İçindekini dışa vurmadıkça
hastalıktan kurtulamazsın.
Kıymetli ağızdan kıymetli
sözler çıkar.
Bozuk yapacağın işi hiç yapmamak daha iyidir.
Bozuk yapacağın işi hiç yapmamak daha iyidir.
Yeteneğin yoksa ayıplanır olursun.
Başkalarının mutluluğunu arzu
etme; Çok kimse senin mutluluğuna arzu ediyordur.
Su havuzda fazla beklerse
durgunluktan kokar.
Değerli insan da bir yerde çok kaldıkları zaman düşkünlüğe
uğrar.
Kalıcılık yanlıştır, değişim
ve güzelleşme doğrudur.
Yılan besleyenleri bazen beslediği
yılan sokar, yılanda sadakat arama.
Hayırlı işler yapana bütün
inanç sahipleri dua ederler.
Saldırgan ve gururlu insanlar
taş gibi sekil değiştirmezler.
Sevilen beğenilen diğer
beğenilenler ile beraber övülür.
Aslı acı olan bir ağacı tatlı
suyla beslersen bile acı meyve verir.
Değer bilmek çok iyidir,
olaylar değer bilmek üzerine yoğunlaşır.
Sevginin üstüne güzellikler
giydirmek gerekir.(çirkinleştirip kendine saklaman yanlıştır)
Sevgilin yoksa güzellikler de
yoktur.
Bedava sahip olduğunun kıymetini bilmelisin.
Göz ve sevgili birbirinden
ayrılmaz, içinde veya hatırasında kalıcıdır.
Küçük bir günahta şeytan sana
yol gösterirse, büyük günahta da sen şeytana akıl öğretirsin.
Dövüş seyirciye kolay gelir.
Yılanın yavrusu yılandan
başka bir şey olmaz.
Kötü ağaç kötü yemiş verir.
İşlenmiş günahı halktan
gizlemek olmamış şeyi söylemekten daha kolaydır.
Ateş yakıcı özelliğe
sahiptir, fil kuvvetinde aslan yaradılışlı olsan bile ateşe karşı yiğitlik
satma.
Yakışıklı ve güzele herkes
başka bir türlü elbise giydirir.
Düşkünlük cimrilikten olur.
Büyüklük yetinmekle olur.
Her insanda sevgi ve şefkat
arama zordur; iyiliklerini istediğin kişiler her zaman seninle kavgaya kalkışır
ve sana kin beslerler.
Gözün gibi koruduğun kimseler fırsatını bulduğu zaman kanını dökerler.
Tasarım yani gözünde
canlandırmak zevk verir.Gözün gibi koruduğun kimseler fırsatını bulduğu zaman kanını dökerler.
Örneklerden yararlanmak gerekir.
Güzelliklere yakın olmalısın.
Hayallerden mahrum kalma.
Arayışa devam etmelisin.
Gerçeklerin güldürücü yanlarını daima gündemde tutmalısın.
Bozukla düzen, güzellikle çirkinlik birbirine karışık bir haldedir. Temiz ve zevkli ifade kullanmalısın.
Gerçeklerin güldürücü yanlarını daima gündemde tutmalısın.
Bozukla düzen, güzellikle çirkinlik birbirine karışık bir haldedir. Temiz ve zevkli ifade kullanmalısın.
Büyüklerin yolunda yürü,
onlarla beraber olmak için çabala.
BAHÇE 8
(Azlık ve gariplik)
Kontrol elde etmek için;
garip ve az olanlara yönelirsen anlama kapın açılır.İnce düşünceli bilgin, acı ilaçları şekerle tatlı hale getirir.
Girdiğin yerden dışarı
çıkabileceğin şekilde kalmaya çalış.
Tesiri olsa da olmasa da
herkes yapısının gereğini yapar.
Huyu bozuk olanla hile konuşmaktansa
kalkıp gitmek daha iyidir.
Alçak huylular kendi
karınlarını doyurmak için senin iflas etmene aldırmazlar, yaptıklarını
kahramanlık gibi anlatırlar.
Baş ağrıların ıstırapların
artıyorsa nedeni isteklerinin artmasındandır.
Düşmanınla iyi geçin, dostlarınla
geçimsizlik yaparsan düşmanınla dost olur senden öç almak için birleşir.
Can korkusu varken ücretin
miktarı geçerli değildir.
Alçak insandan iyilik gelmez,
bekleme.
Gizli tehlike varsa yaptığın
işten vazgeçmelisin.
Büyüklük sahibi alçak insandan
korkmaz, ancak onların içindeki gizli pisliklerine bulaşmaktan korkar.
Ekmeğin arkasından gitmeyen
görülmemiştir.
Ekmekten başka düşüncesi
olmayanlar alçakların hizmetine girerler, tokat yeseler bile aç köpekler gibi
ekmek arkasından giderler.
Doğru gidiş yüzünden başından
eziyet, arkanda üzüntü, kırgınlık bıraktığın eksik olmaz.
Arkadaşlık için ilişki
gereklidir.
İlişkide beraberlik yoksa yoldaş olunmaz.
İlişkide beraberlik yoksa yoldaş olunmaz.
Seninle aynı yaradılışlı olmayanla beraber olma, kendi cinsin ile ol.
Uçan kuşun yavrusu anne babası kursağından doyurur, kümes hayvanlarının yavruları çöplükten geçinir.
Büyüklerin komşuluğuna
sığınan kimse ufak tehlikelerden kurtulmuş olur.
Dilenci tok olduğu halde
daima açım der; doymazlığı onu maskara eder.
Kurnazlık yapmak yerine görmekten
uzak durmak daha iyidir.
Bir alçak sana düşmanlık
yaparsa ona karşı kurnazlık yapmaktansa uzak durmak daha iyidir.
Senin hatanı söylemeyene sen
söyleme.
Gücün, olanakların, dayanağın
varsa savaşa girişirsin.
Tehlike bazısına göre yok
sayılır, bazısına aynı tehlike ölümcül olur.
Akılsızın biri seni fazla
övüyor ise kendi değerinden dışarı çıkma.Fayda vermeyen münakaşadan vazgeçin.
Tanrı her güzelliği bir
kimseye vermemiş, bütün olanakları bir kişiye bırakmamış. Sana düşen bu gerçek
karşısında razı olmak rıza göstermek.
Başkalarını kıskanmak
akıllıların yapacağı iş değildir.
Tatlı sözlerle düşmandan
kurtulamıyorsan acı sözlere başlamak yerindedir.
Anahtar kolaylıkla kapıyı
açmıyorsa, kilidi kırmak gerekir.
Fena huylu sana saldırmak
isterse akıl yoluyla belayı uzaklaşmalısın, yalvarma yoluyla
uzaklaşma olmaz.
Gönülde neşe yoksa susup
oturmak iyidir.
Dinleyende ferahlık olmazsa senin gönlünden vereceğin sevinç yeterli gelmez.
Dinleyende ferahlık olmazsa senin gönlünden vereceğin sevinç yeterli gelmez.
Olgun insana başkasının
lafını ezberleyerek taşımak yakışmaz.
Beraber olduğunun eksikliğini
yabancıya anlatmak yanlıştır.
Mesleğinde ayıp örtmek, kusur
aramaktan iyidir.
Dua ve selam hazreti Muhammed
ile onun iyi huylu evladına olsun
ŞARK İSLAM KLASİKLERİ
MOLLA CAMŞARK İSLAM KLASİKLERİ
M.E.B.
Çeviriden özet sunan Fahrettin Bayraşa (RAVLİ)