Sabahleyin erkenden Mevlana
hazretlerine gitmiştim.
Mevlana hazretlerini
medresenin medresenin geniş bir yerinde dolaşırken gördüm.
O, Arap divanında kötü
kadınların söyledikleri ve şakalaştıkları, şu açık saçık şiiri okuyup
tekrarlıyordu:
Şiir:
“İki uyluk arasına yarım daneke
alırım.
İki uyluğun ortası olursa iki
daneke,
Yalnız başı olursa bir daneke
alırım.”
(Kötü kadın müşterisine diyor
ki:
Fırça çekersen yarım teneke
tahıl alırım.Penisi tam sokarsan iki teneke tahıl alırım.
Penisin sadece ucunu sokarsan bir teneke tahıl alırım)
(iyi anlaşılması için bu
kadar açık yazdım kusura bakmayın)
Ben uzakta yere kapandım ve
kendi kendime:
“Bu şiiri söylemesinin sebebi nedir?
Bunu ne ile tevil edecek” dedim.
(Tevil: Söze ayrı bir mana
vermek)
Derhal benim içimden geçen bu
suale cevap olarak buyurdu ki:
“ Bu beytin manası şöyledir:
Her kim, fakirlik dünyasına
girmek istiyorsa evvela dünyanın dörtte birini terk etsin,
Her kim, fakirliğin sırrını
anlamak ve orada dolaşmak istiyorsa dünyanın yarısını terk etsin ki
Her kim, Muhammed’e yaraşır
fakirliğin yakasından çıkarmak isterse, bütün dünyayı tekmeleyip bıraksın.
Her kim Muhammed’in halinin
kemal derecesine ulaşmak isterse, dünya ve ahireti terk etsin ki sonunda Tanrı
hazretlerine ulaşabilsin ve halis (katışıksız) bir kul gibi yüce tanrı için
Tanrı’dan başka şeyleri terk etsin.
İşte o zaman dünya ve ahiret de
ve onların içinde her ne varsa böyle halis (katışıksız) ve muhlis (içten,
samimi dostluk) bir kula feda olur” dedi ve
Şu şiiri okudu:
“ Eğer ölümsüzlük istiyorsan dünyayı,
Tanrı’yı görmek istiyorsan ahireti bırak.
Eğer Tanrı’yı istiyorsan
dünyayı da, ahireti de,
Bütün varlık âlemini, kâinatı
da bırak,
Öyle bize gel.
***
ARİFLERİN MENKIBELERİ, Şark
İslam Klasikleri 29, Ahmet Eflaki, M.E B. YAYINLARI 489
***
Neler öğrendik:
1.
Cinsel bir ilişki
üzerinden Tanrı ile ilişki anlaşılması için misal verildiğini öğrendik.
2.
Bazı insanlara
erotik örnekler üzerinden bir gerçeği anlatmak daha etkili olacağını öğrendik.
3.
Bir şeyi elde
etmek için bir bedel ödeyeceğimiz olduğunu öğrendik.
4.
Benim kalbim
temiz, hiç kimseye zararım yok diyerek pasif kalmanın bir şey elde etmek için
yeterli olmadığını öğrendik.
5.
Fakirlik
dünyasına girmek için kendinin her an Allah’a muhtaç olduğumuzu bilmek ve
hissetmek gerekir.
6.
Fakirliği
Allah’ın kullarını imtihan etmek kullandığını, sabredenlerin bu imtihanı
geçtiğini öğrendik.
7.
Tanrı yoluna girmenin
ilk yapılması gerekenlerden birinin dünyadan istediklerimizin ve
beklentilerimizin 1/4 dörtte birini terk etmesinin gerekliliğini öğrendik.
8.
İstekleri
azaltarak dünyanın bizi bağladığı bağlardan kurtularak, istekler peşinde
koşarken oluşan yoğunluktan daha iyi ve güzel olan ve bunları veren Tanrıyı hatırlamamız
gerektiğini öğrendik. (Resmi görmek)
9.
Fakirliğin sırrı
kendi özel durumuna göre sana gözükür. Tanrı’nın sana verdikleri ve
vermediklerin ve yaptıklarının farkına varırsın. Bunu da dünyaya ait işlerinde
isteklerini yarıya indirmen gerekir. (Ressamın elini görmeye başladığın
zamandır.)
10.
Peygamber
efendimizin “Fakirlik öğüncümdür” sözünün gerçeğini öğrenmek istiyorsan dünyaya
ait istek ve beklentilerden tamamen vaz geçmek gerekiyor. (Ressamın kim olduğunu
görürsün)
11.
Dünyaya ait istek
ve beklentilerden vazgeçtikten sonra ahirete ait istek ve beklentilerinden
vazgeçersen peygamberimizin olgunluk derecesine ulaşarak Tanrıdan başka hiçbir
şeyle uğraşmazsın ve Tanrı’yı görürsün. (Ressamla beraber olmak)
12.
Bu aşamaları
yaptıktan sonra dünya ve ahiret artık sana dost olur, samimi olur, karışıksız
olarak senin hizmetine verilir.
Tanrı’yı istiyorsan yalnız onu
istemelisin.
Tanrı seni istiyor ama yalnız seni
istiyor.
Senin gönlünde başka sevgiler varsa bu
yolda ilerleyemezsin.
Tanrı sevgisine asla ortak istemez.
Tanrı biz diye hitap ettiği dostlarını
sevmek te Tanrıyı sevmektir.
Sevileni sev ki sen de sevilesin.
*
RAVLİ