Niyetle kişinin kalbindeki
tercihi söz konusudur.
Bu nedenle niyet, ancak
sahibinin açıklaması veya davranış haline dönüştürülmesiyle belli olur.
Niyet her şeyin özü ve
başıdır; adeta amellerin ruhu gibidir.
Yapılan ameller niyetine göre
değer kazanır.
Hz. Peygamber” Ameller
niyetlere göredir.
Her kişi için niyet ettiğinin
karşılığı vardır.
Kimin hicreti Allah ve Resulü
için ise, o Allah ve Resulü için hicret etmiştir.
Kim de, dünyalık elde etmek
veya bir kadınla nikâhlanmak niyetiyle hicret etmişse, hicreti bunlaradır”
buyurmuştur.
(Buhari, İman, 41- Müslim,
İmare,155)
Kişinin ibadet veya iyilik
kastıyla yapmış olduğu mubah (Yapılmasında günah ve sevap olmayan) şeyler
kendisine sevap kazandırır, aksine gösteriş veya başka dünyalık bir amaç uğruna
yapılan ibadetler de makbul değildir.
Bu nedenle niyet, ibadetlerde
şart koşulmuştur.
İbadetlerde niyet ise,
kişinin ne yaptığını ve hangi niyetle yaptığını bilmesi şeklindedir.
Bu niyetin dil ile yapılması
ise, sünnet olarak kabul edilmiştir.
(DR. İbrahim PAÇACI
çalışması. D.İ.B. Dini Kavramlar Sözlüğü)
*
RAVLİ