29 Aralık 2017 Cuma

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 3680 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
                              
3680. Ateşin ta içine gideyim de tazeleşelim, güleç bir hale geleyim, kızıl altına döneyim;
Çünkü o madenin altınıyım ben  (Paslanmayanım).

Ateşin gönlünde senden başkasını görürsem taşla, öldür beni;
Buna layığım çünkü.

Seni çekip yanıma almadıkça işrete hiç mi hiç oturmam;
Seni tutup kaldırmadıkça hiç mi hiç ayağa kalkmam.

Şu gönlüm, bir başka adam oldu da hele seyredin beni;
Başımı, alnımı öpüp duruyor.

Hayrola a gönül dedim, bu hal ne?
Sen, baştanbaşa ışık değil misin, ben de karanlıklar adamı değil miyim?

Sen bensen, ben de sensem bu şaşkınlık ne, neden geçmişsin kendinden?
Gönül sarhoşça güldü de bilmiyorum ki dedi.

Yürü, olmayacak şeyi isteme;
Dilin gücü-kudreti yok;
Ben Kehf suresiyim (Mağara arkadaşınım), sen, uyurken okumaktasın beni.

Şeklim suretim, gönlün huzurunda hemencecik yüzüstü yerlere yıkıldı da;
 “Ey rabbani (Kalbini ve fikrini Allah’a bağlamış ve sadece onunla ilgilenen) gerçeğim benim, doğru söyle” dedi.

Gönül de, bu şaşkınlık dedi, Tanrı Şems’inin görüşündendir;
Tebrizlilerin o övüncündendir;
Ben de onda yok olmuşum zaten.

Bizim yanımıza gelmektesin, hoş bir insansın sen;
Biz de hoşuz.
Görünüşte ateşiz amma sana abıhayatız (Ölümsüzlük kazandıranız) biz.
                            ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin kendisini aşkta yok ettikçe yeniden öz varlığının çok değerli olduğunu gördüğünü, bu nedenle ateşli aşkı istediğini öğrendik.
2.    Şems Hazretlerine çok saygı duyduğunu, önüne hiç geçmediğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin gönlünün ışık olduğunu, kendisin karanlıkta olanı aydınlatarak doğru görülmesini sağlayan bir kişi olduğunu öğrendik.
4.    Gönül ile kişiliğin ayrı-ayrı olmasına rağmen bir olması gerektiğini öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerinin öğretisinin sözlerle anlatmanın yetmeyeceğini, kendisine gönül verenleri uykuda hiç kimse görmeden arkadaş olup eğiteceğini öğrendik.
6.    Şems Hazretleri ile Mevlana Hazretlerinin bedenleri ayrı olsa bile görüşlerinin farklı olmadığını, şaşkınlık göstermemizin yanlış olacağını öğrendik.
                       *
İşte böyle yaren;
Şems ve Mevlana Hazretlerinin Allah’a kendilerini bağlamış ve sadece onunla meşgul olan, Allah’a kavuşmak isteyenlere yol gösteren, yolu aydınlatan, yolun inceliklerini öğreten, görünen ve görünmeyen yardımlarda bulunan asil kişiler olduğunu öğrendik, anladık.
                         *

RAV

Popüler Yayınlar