21 Aralık 2017 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 3590 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
                              
3590. Hocam, avın önüne düşüp koşmam, şaşılacak şey değil;
Asıl şaşılacak şey şu ki avım, benim çevremde dönüp durmada.

Şu dört tabiatı (Hava-su-ateş-toprak), dört hamalın (Taşıyanların) sırtı say, tabut gibi gelip de dört tabiatımın çevresinde dönüp durma.

Şu ilin yelinde (Rüzgârında), sevgilinin kokusu var;
Yoksa böyle karanlık bir ilde dönüp durur muydum ben?

Ona yutulmaya, onun varımı-yoğumu alıp götürmesine aşığım ben;
Öyle olmasaydım hiç böyle onunla kumar oynamak için dönüp dolaşır mıydım?

Yüce bir selviyim, güzün de güzelim, yemyeşilim;
İlkbaharın çevresinde dönen, ilkbaharı özleyip bekleyen ot değilim ben.

Kalkansız, kalenin etrafında dönüp dolaşmaman için kıskançlık ordumuzdan kaza okları gelip durmada.

A gam (Üzüntü), bir kerpice benzeyen varlığımı ez, toza döndür de toz gibi o ata binmiş güzelimin çevresinde döneyim gitsin.

Yeter artık, balıklar gibi suyun içinde sus da tava gibi ateşimin üstünde dönme.

Şarap gerekmez bana, tortulusuna da boş vermişim, arı-durusuna da;
Kendi kanıma susamışım ben, savaş vakti geldi çattı.

Keskin kılıcı çek, hasetçilerin (Kıskançların, çekemezlerin)kanlarını dök, dök de bedensiz baş, bedenin çevresinde dönsün-dursun.
                            ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Av ve avcı arasındaki birbirini çekim ve takip etme arasında ilginç bir ilişkinin olduğunu öğrendik.
2.    Hava, su, toprak, ateş arasındaki ilişkisi içinde kalmamamız, sevdiğimizin kokusunu aramamız, bulmamız gerektiğini öğrendik.
3.    Sevgilinin isteklerini yapmanın kar-zarar ilişkisi dışında tutmak, isteklerini sevgiyle karşılayıp yapmak gerektiğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin kendini yetiştirmiş, olgunluğa erişmiş biri olduğunu, aşk oyununa görgüsüzlüğünden, deneyimsizliğinden, beceriksizliğinden, acemi olmasından olmadığını öğrendik.
5.    Şems Hazretlerine olan tutkulu sevgisi nedeniyle bu durumu anlayamayan çevresinin kıskançlık davranışlarına girdiğini öğrendik.
6.    Kendimizi toz parçaları gibi ufaltıp sevdiğimizin çevresinde dönüp dolaşmamız gerektiğini öğrendik.
                       *
İşte böyle yaren;
Kıskançların tutku dile sevmenin, kendi varlığını sevdiğinin varlığına taşımanın güzelliğini ve yüceliğini ben be ben merkezli düşünüp davrandıklarından anlayamayacaklarını, hatta düşman kesileceklerini , aşıkların böyle düşmanlarla savaşması gerektiğini Mevlana Hazretlerinden öğrendik, anladık.
                         *

RAV

Popüler Yayınlar