16 Aralık 2017 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 3510 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
                              
3510. Yürü-git be hoca dedim;
Ne olursan ol;
Ben arı-duruyum (Saf, tertemizim), yepyeni bir hürüm, fakat tortulu şarap satana kulum-köleyim (Sarhoşluk sağlayana sevgiyle bağlanıp dostluğu devam ettiren ve hizmet edenim).

Senin korkun-ümidin, akla musallattır (Rahatsız edecek şekilde peşini bırakmayandır) ancak;
Yemin-tuzağın, vahşi kuşları avlar ancak.

Derdinin tortulu şarabını satan, beni korumasına alalı bunlardan kurtuldum, bahsetme bana bu işlerden, senin işin bunlar, çalışadur.

Başıma vursa yere düşer, ona secde eder başım;
Aslan kanımı içer benim, bense bundan zevk alırım.

A av aslanı, benden çekme pençeni;
Aman çekme ki milyonlarca kere bu, minnet (Yapılan iyiliğe karşı kendini borçlu sayma, gönül borcu) benim canıma.

Pişmiş et yiyen, pişmiş et yer;
Sevgilinin aşkıysa çiğ et yer;
Güzelim, çay benim, hem de pişmesine imkân bulunmayan çiğim ben.

Sen, söyle diye davul dövmedesin;
Bense bir davul gibiyim sana;
Senin boynuna asılmışım, davul gibi boyuna vurmadasın bana.

Bütün sarhoşların kulaklarını, ha bire (Durmadan, ara vermeden, arka arkaya, sürekli olarak) aşk çeker;
Senin aşkın Davud’undur (Sert olana bile şekil verecek güçlü hale getirendir) senin, demir muma dönmüştür ona karşı.

Gönül bütün malını, gelirini kumara harç eder (Bu işte harcar) gider, çırçıplak kaldı mı onun mahzeninden mal-mülk verilir ona.

Gönül sözle dopdolu, kol-kanat açıp uçmak istiyor;
Fakat olgunluk ışığının parıltısı onu böyle dilsiz bir hale getiriyor.
                            ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Dünya yaşamımızda tehlike karşısında tedbir almamızın doğru, korkmamızın yanlış olacağını öğrendik.
2.    Allah’ın kuluna istediğini çalışması içine istediğini verdiğini, ümitle pasifçe bekleyişin yanlış olduğunu öğrendik.
3.    Allah’tan korkmayanın diğer korkulara açık hedef olduğunu öğrendik.
4.    Allah’ın huyunu bilmeyenlerin korku ve ümit arasında yaşayacaklarını öğrendik.
5.    Allah’ın huyunu bilenlerin yiğitçe aslan gibi davranacaklarını, Davut peygamber gibi güçlü olacaklarını öğrendik.
6.    Allah’ı doğru ve yeterince öğrenmenin Mevlana Hazretlerinin öğretisinden aşkı öğrenerek, Allah’ı tanımamız Allah dostlarını bilmemiz ve güçlenmemiz gerektiğini öğrendik.
                       *
İşte böyle yaren;
Olgunluğun ışığının herkesin göremediğini, faydasını anlayamadığını öğrendik, anladık.
                         *

RAV

Popüler Yayınlar