15 Aralık 2017 Cuma

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 3480 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
                              
3480. Gönül şarabını içeli ciğerimi (Acıları ve sıkıntıları) bıraktım gitti;
Mezara girerken o kadehi çeyiz olarak koy yanıma benim.

A güzelim, kadehi bırak, koskoca bir sağrak (Büyük kadeh) getir;
Benim küçücük sağrağım, testidir ancak, kepçeyi ne yapayım ben?

A Tanrı ve din Şems’i (Güneşi), doğ, bana da (Işığını) vur, Tebrizlilere de, vur da temmuz sıcağının ısısından Hicaz perdesi (Tevazu-alçak gönüllülük) yansın gitsin.

Gönlüne koy elini, sorma sevgilinin gamını (Üzüntüsünü);
Gözlerime bak benim, sorma şarabı sağrağı (Büyük kadehi).

Müminlerin (Tanımışların, iman etmişlerin) ciğerlerinden coşup akan kanı gör, yazısını tamamen oku, sorma kuyumcuya artık.

Aşk ordu çekti (Orduyu savaşa başlattı), can âlemini ele geçirdi;
Artık halimi aşka sor;
Zora düşmüş kalmışım ben, sorma benden.

Âşıkların gönülleri, onun yüzünden kuş yüreği gibi çırpınıyor;
Âşıklığa ait şu üstü örtülü sözden başka bir şey sorma.

Kuşun yapacağı iş ne?
Pencereden uçuvermek;
Kuşsan gel, uç, sorma kapıyı.

Aşağın babası da onun aşkıdır, anası da;
Babadan o kadar çok bahsetme, anayı o kadar sorma.
                            ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Gönülden sevip bu zevke erişenin daha fazla kendinden geçmek istediğini öğrendik.
2.    Müminlerin taptığına, sevdiğine bir an önce ulaşmak için dertlendiklerini, çaresizlik içinde kalıp gözyaşları döktüklerini, çaresizliğin sıkıntısını içe atıp karaciğerini etkilediklerini öğrendik.
3.    Allah’a aşık olanın yüzünde Allah’ın damgasını, nurunu göreceğimizi öğrendik.
4.    Kanadımız varsa durmamızın yanlış olacağını, uçmamız gerektiğini öğrendik.
                       *
İşte böyle yaren;
Gözüken var ediciden değil esas yaratı olandan yani Allah’tan bahsetmemiz gerektiğini öğrendik, anladık.
                         *

RAV

Popüler Yayınlar