4 Aralık 2012 Salı

MEVLANA VE ÇİRKİN SES

Bir gün Mevlana hazretleri mübarek medresesinde malalar saçıyordu. Buyurdu ki:

“Tanrı Kur’an-ı Mecid’inde (Allah’ın adlarından biri)
(En çirkin ses, eşeğin sesidir)
Buyuruyor.
( Lokman suresi, 19)

Bununla bütün hayvanlar arasında en çirkin sesi eşeğe nispet ediyor.
Acaba dostlar bunun manasını biliyor mu?”

Dostlar baş koyup bunun açıklanmasını kendisinden istediler.
Bunun üzerine Mevlana söze başladı:

“ Her hayvanın kendine mahsus bir iniltisi, bir zikri ve bir tespihi vardır.
Bununla yaratan ve rızkı (Yiyecek, içecek) veren Tanrısını zikreder.

Nitekim devenin böğürtüsü, aslanının kükremesi, av hayvanlarının inlemesi, sineklerin vızıltısı, arıların uğultusu Vb. bu kabildendir.

Göklerde de meleklerin, ruhanilerin tespihleri ve zikirleri olduğu gibi, insanların da tespihi Tanrı’yı anarak, tahlili (analiz), batini (görünmeyen) ve bedeni, türlü-türlü ibadetleri vardır.

Hâlbuki biçare eşek ise iki muayyen zamanda anırır:
Biri cinsi yakınlık istediği vakit,
Diğeri de aç kaldığı vakit.

Şiir:
“ O, huysuz bir eşek gibidir.
  O, doyurduğun vakit, insanları teper,
   Aç bıraktığın vakit anırır”

“Binaenaleyh, eşek daima tenasül aletinin (penis) ve boğazının esiridir.

Böylece ruhunda Tanrı derdi ve aşk sesi olmayan, kafasında bir sevda ve sır bulunmayan kimse Tanrı’nın yanında eşekten daha aşağıdır.

(Onlar hayvanlar gibi, belki daha ziyade sapıklıktadırlar)
(Araf suresi, 179)

Bu hale düşmekten Tanrı’ya sığınırız.”
“Bil ki, hayvani nefis, erkek eşek gibidir.

Onun altında bulunmak daha utanmaya mucip (sebep) olan bir şeydir.
Eğer sen doğru yolu bilmiyorsan eşeğin istediği yolun aksini tut.
Çünkü doğru yol budur.”

Bundan sonra yine buyurdular ki:

“ Geçmiş zamanda padişahın biri diğer bir padişahtan imtihan yolu ile üç fena şey istedi ve bunlardan daha fena şey olmasın, dedi.

Bu üç şeyde şunlardı:

Yemeklerin en fenası,
İnsanların en fenası,
Hayvanların en fenası,

Bu padişah yemeklerden peyniri,
İnsanlardan ermeni kölesini,
Hayvanlardan da eşeği gönderdi.

Bunlarla beraber gönderdiği mektubun başına da (Seslerin en çirkini eşek sesidir) mealindeki ayeti yazdı.


                                      ***
ARİFLERİN MENKIBELERİ, Şark İslam Klasikleri 29,
Ahmet Eflaki, M.E B. YAYINLARI 489

                                      ***
Neler öğrendik:

1.   Verilen yiyecek ve içecek için şükretmek yerine sesini yükseltir şikâyetçi olursan çirkin olursun.

2.   Cinsel azgınlık gösterdiğin zaman zorlayıcı olursan çirkin olursun.

3.   Doygun olduğun zaman sağa sola çatarsan çirkin olursun.

4.   Aç kaldığın zaman ortalığı birbirine katarsan çirkin olursun.

5.   Çirkin davranışlar yapan birine muhtaç ve kontrolünde isen daha da çirkinsin.

6.   Cinsel azgınlık veren kişi ve yiyeceklerden uzak durmalısın.

7.   Tanrı ile birlikte olmak isteğinde olmalısın.

8.   Tanrı’ya aşkla yaklaşmaya çalışmalısın.

9.   Kafanda Tanrı aşkı ile sevdalanmalısın.

10.                  Amacın Tanrı sevdası ve sırları olmalı.

İşte böyle yaren,

Yiyecek, konuşma ve cinsel davranışın ne durumlarda bizi çirkinleştirdiğini öğrendik.

Bunlara dikkat eder de böyle hatalara düşmezsek beğenilen sevilen biri oluruz.

Yaren,
Eğer bizi eleştiren doğru sözlü ve açık net anlaşılır bir dostumuz varsa bu hataya düşmekten kendimizi koruruz.

Eğer bizi eleştiren yoksa veya bizim duymak istediklerimi bize söyleyen dost olarak bildiklerin varsa böyle hatalara saplanıp kalırsın, üstelik te iyi ettim sanırsın.

Hele üç maymunu oynayan (Görmedim, duymadım, bilmiyorum) yakın çevren varsa talihsiz birisin demektir.

Ey yaren.
Tanrı’yı arayış yolunda olursan bu çirkin davranışlarının farkına varır düzeltme sürecine girersin.

Ey yaren,
Öz eleştiriden korkan yüzleşmek cesareti olmayan, üç maymun davranışlarını kendine model alanlar bizim yolumuzda bir adım dahi atamazlar.

Ey yaren,
Bizim ne kadar az olduğumuzu anlamışsındır herhalde.

Er olmak gerek.
İster erkek ol, ister kadın ol, ama er ol.

                                         *
RAVLİ

Popüler Yayınlar