13 Aralık 2012 Perşembe

ERLİK SINANMASI

İlahiname hikâye 2

Bir aleviyle bir âlim ve bir puşt, Rum ülkesine bir şeyler götürüyordu.

Kâfirler, üçünü de ansızın esir edip horlukla putun önüne çektiler.

Her üçüne de dediler ki: Çare yok, puta secde edeceksiniz.
Yoksa kanını dökeriz.
Hatta size aman vermeyiz, şimdicik öldürüveririz sizi.

Bu üç er kâfirlere dediler ki: Bize bu gece aman vermeniz lazım.

Bu gece düşünelim belki puta tapmamız gerek. Belki bu işi iş ediniriz, olur ya.

Kâfirler, üçüne de bir gececik aman verdiler. Herkes ne yapacak, hele bir düşünsünler dediler.

Alevi, Çaresiz bir haldeydi.
Söze gelip putun önünde zünnar (Hizmet etmek için kuşak bağlamak) bağlamak gerek dedi, ben ceddime güveniyorum.

Yarın benim için şefaat (aracılık) eder elbette dedi.

Âlim de dedi ki:
Ben canıma tenime kıyamam doğrusu.
Puta secde eder, başımı yere koysam bana da din bilgisi şefaat eder.

Puşt:
Ben dedi yolumu yitirdim, hiçbir şefaatçinin yardımı yok bana.
O halde secde etmem doğru olmaz.

Mum gibi başımı kesseler ne korkum var? Secde edersem mahvolacağım.

Şu halde puta secde etmem ben. Pervasızca başımı bedenimden kesip ayırsalar yine puta karşı başımı yere eğmem.

Can, alevi ile âlime tatlı geldi. Fakat böyle bir yerde puşt, adam çıktı.

Şaşılacak bir iş ki sınama zamanı erlik, puşta nasip oldu, erlikle o övüldü.
Karunlar bile bu yolda çırçıplak kalırlar.
Aslanlar bile karıncanın himayesine sığınırlar.

Gönlünün istediği sevgiliye karşı duyduğun aşkta bir puşttan aşağı olsan bile bir karıncadan aşağı değilsin ya.

                                        ***
İLAHİNAME FERİDÜDDİN-İ ATTAR M.E. B. YAY.392
Çeviren Abdülbaki GÖLPINARLI
(Bu kitabı evinde bulundurmanı önetirim)
                                           *
İşte böyle yaren,
Her şeyin gerçek değeri sınamayla anlaşılır.

İnancını çıkarı için hemen değişenler, can korkusu ile değişenler, puşttan da aşağı kişilerdir.

.Kişilerin anlatımlarına, giysilerine, yapmacık hareketlerine, gösterişine, kendini büyük göstermesine, bakarak onu er (yetenekli, kahraman, yiğit) sanma.

Deneme ve sınama yaptıktan sonra kimin ne olduğu belli olur.
Başkasına niçin güveniyorsun da değişiyorsun, kendine güven, değişeceksen o zaman değiş!
                                            *
RAVLİ ER yaz Googleden okumalısın
                                             *
RAVLİ
 

Popüler Yayınlar