13 Aralık 2012 Perşembe

NE İSEN ONA GÖRE GÖRÜN VE DAVRAN

Şeyh Ebu-Said’in bir sofi ile ve bir köpekle konuşması 8
Sofinin biri, bir yere giderken yol başındaki bir köpeğe ansızın sopasıyla vurdu.

Köpeğin eline şiddetle vurduğundan köpek bağırıp sızlamaya başladı.
Coşa köpüre Ebu-Said’in huzuruna vardı, gönlünden kin coşarak yerlere döşendi.

Ona elini gösterip kalktı, o gafil sofiden kısas (Suça aynı karşılık verilmesi) istedi.

Şeyh sofiye dedi ki:
Ey vefasız er!

Bu ağzı var dili yok (Konuşamayan) hayvana kim bu cefayı eder ki?
Bak elini kırdın.
Yerlere döşendi, aciz bir hale geldi, elden oldu.

Sofi, ey pir dedi, kusur bende değil, köpekte.
Elbiseme süründü.

Artık o elbise ile namaz kılamam.
Laf olsun diye rastgele değil, bu yüzden benden bir sopa yedi.

Köpek orada duruyor, feryat edip dolanıyordu.
O eşsiz şeyh, köpeğe sen hatırını hoş tut, aldırma dedi.

Ne dilersen hükmet, onun cezasını ben vereyim.
Yalnız bu cezayı kıyamete bırakma.

Dilersen ona ben ceza vereyim, sana yaptığına karşılık burada onu cezalandırayım.

Yalnız senin kızgınlığını istemem, hoşnut olmanı dilerim.

Köpek, o vakit dedi ki:
Ey eşi bulunmayan şeyh!

Onun elbisesini sofi elbisesi gördüm de bana bir zarar vermez diye emin oldum.
Ne bilirdim, beni böyle her boğumumdan yakıp yandıracakmış meğerse.

Ağır elbiseler giyinmiş birisini görseydim ondan çekinir, yanına bile yaklaşmazdım.

Fakat selamet ehlinin elbisesini görünce emin oldum, başıma gelecekleri bilmedim.

Ona ceza vereceksen şimdicik ver.
Ondan erlerin elbisesini soy.

Da herkes onun şerrinden kurtulsun.
Çünkü bu ziyanı rintlerden (Sarhoşlardan, ayyaşlardan) bile görmedim ben.

Ondan selamet ehli hırkasını soy, bu ceza ona kıyamete kadar dek yeter ona.

Kendini köpekten üstün biliyorsan iyice bil ki bu bilgin, köpekliğindendir.
Seni böyle hor hakir bir halde toprağa attılar mı şüphe yok ki daha ziyade baş aşağı gidersin.

Sende bu dik başlılık varken şüphe yok ki daha fazla aşağılıksın.
Bir avuç topraktan ibaretken bu lafın nedir ki?

Burada daha fazla toprak olan, iyi bil ki orada daha temiz olacaktır.
Erler, kendilerini toprak ettiler de erlikle canlarını da temizlediler, bedenlerini de.

Bu yolun uluları, tamamıyla ululuğu bıraktılar da o yüzden yüceldiler.

                                       ***
İLAHİNAME FERİDÜDDİN-İ ATTAR M.E. B. YAY. 392

                                          *
İşte böyle yaren,

Giysilerinle kendini ifade ediyorsan, o ifadenin gereklerini yapmak zorundasın.

Yapmazsan sahtekâr ve yalancı olarak kabul edilirsin.

Başkalarını giysileriyle aldatarak saygınlık kazanmak isteyenleri küçük bir imtihanla gerçek yüzünü anlarsın.

Her etkili sözün ve davranışın muhakkak karşılığı vardır.
İyi işler yapan mükâfat olarak karşılık alır.

Kötü işler yapan ceza alır.
Büyük olmak, halktan saygı görmek isteyen ve dileyen muhakkak gurur hastalığına yakalanır.

Yaptıkları iyi şeyleri de kaybederler.
Sen Allah yolunda yoluna doğrulukla devam et. Ululuk istemekle kazanılmaz.

Yaptıkların iyi işlerden dolayı Allah yüceltir ve tarafından verilir.

                                           *
RAVLİ ULULUK
RAVLİ TEVAZU yaz Googleden okumalısın.

                                             *
 RAVLİ
 

Popüler Yayınlar