11 Aralık 2012 Salı

BUNALIM DUYGUSU BUNALIMDA OLMAK BUNALIMA GİRMEK BAĞIRMAK BENCİLLİK BUNALIM BOYUN EĞMEK BERBAT BEDEL BAĞIMLILIK BİRBİRİNİ ANLAMAK: BAĞLANMAK KENDİMİ BİLMEK BAŞARI BİLGİ ÇARPIK DÜŞÜNCE ÇALIŞMAK ÇABUK ÇÖZÜMLER:


BUNALIM DUYGUSU:

Doğal yeteneklerimin ötesinde bir şey başaramadığımda ve yetersizliklerimde kendimden nefret etmem.

Kendimi yeneneksizim diye incitmem.
Başka yeteneklerimin arayışına geçerim.

Böylece başarısızım, suçluyum, beceriksizim diye kendimde düş kırklığı oluşturmam.

Bunalım içinde olursam, eylemde bulunmama engel olunacağının ve duygusal açıdan saplantılarda kalmama yol açacağının farkındayım.

Üzüntüm varsa bunun için yas tutma zamanı koyar, yasıma tutarım.
Uzun süreli bunalıma girmem.

BUNALIMDA OLMAK:
İnsanların genellikle ikiyüzlü olduklarını, düşündüklerini açıklamadıkları ve amaçlarına gizlice ulaşmak istediklerinin farkındayım.

Anlatımlarını başka bir şey üzerinden yaptıkları için amaçlarını anlamakta zorlanıyorum, çoğu zaman tahminlerim tutmuyor, bu yüzden ilişkilerim zedeleniyor.

Böyle olanların öz-güveni olmayanların ruh hali için olduğunun farkındayım.

Beni bu durum bunalıma sokabiliyor.
Bunalımdaysam kabul ediyorum.

Sıkıntı içindeyim ama bu durum abarttığım kadar korkunç değil, sadece rahatım kaçmıştır.

Bunalımındayım diye açıkça tanım yapar kabul edersem, bunalımı kaldırabileceğime inanıyorum.

BUNALIMA GİRMEK:
Bilgi ve aklım yetersiz olunca korkularımın eğemen olacağının farkındayım.

Hemen yakınlarımın öneri ve yardımlarını isterim.

Yeni ve değişik birşey yapamaz hale geldiğim zaman, kimse beni anlamıyor diyerek yakındığım zaman, anladım ki, asıl anlamayanın, kavrayamayanın kendim olduğunun farkındayım.

Dostumla düşmanımı ayırd edemez hale gelmişim, şaşkınlaşmışım. Bu durumda aklımın sorunları ayırd edip yön veremediğimi, bilgi ve seçenekleri değerlendiremez durumda olduğumu farkederek, kendim kendime yardım edemez durumda olduğumu kabul eder yardım almak isterim.

Bu durumdan kurtulmak için yakınlarımdan yardım almalı, bulunduğum ortamı değiştirmeli veya yalnızlığa bir müddet çekilmenin faydalı olacağının farkındayım.

Zamana bırakmak yani sorunu geride bir müddet bırakıp baskısı azaldığı zaman çözmenin faydalı olacağına inanıyorum.

Gelecek zamanın beraberinde imkânlar ve fırsatlar getireceğini biliyorum.

Çözemeyeceğim bir sorun varsa misalen ölümle ilgili yas tutmak için bir zaman tayin eder ve yasımı tutarım.(7, 40, 52 gün) gibi, senede bir gün hatırlayarak da unutmam.

BAĞIRMAK:
Bağırmak yerine, sakince ifade ettiğimde, daha çok inandırıcı ve yararlı olduğumun farkındayım.

BENCİLLİK:
Her zaman söz hakkının kendimde olmasını istersem, isteklerimin başkalarınınkinden daha fazla önem taşıdığını düşünürsem, böylece uzlaşmaya yanaşmayacağımın işaretini vermiş olduğumun farkındayım.

Haklı olduğumu düşünerek istediklerimi elde etmek gerektiği fikrinden kurtulamamışsam bencillik ettiğimin farkındayım. Bencillik edersem asla büyümemiş çocuk olarak kalacağımın da farkındayım.

Kendimi acımasızca analiz yapmam gerekiyor, yapamıyorsam bir dostuma yaptırmamın olgunlaşmak yolunda çok büyük faydalar sağlayacağının farkındayım.

Kibar olmaya özen göstermemin iyi ilişkiler kuracağından eminim. Başkası için daha fazlasını yapmalıyım.

Elde etmek için ısrarla çalışmalıyım.

Bencil, tatsız bir insan olarak yaşlanırsan bu fena huylarımın daha da artacağının önceden farkına vararak düzeltmek için çalışırım. Kibar ve neşeli insanlar gibi genelde zerafetle (incelikle) yaşlanıp ve son ana dek kibar ve neşeli kalmayı istiyorum.

İlişkilerimde diğer insanların çıkar ve isteklerine aldırmadığım, huysuz bir biçimde her zaman kendimi öne çıkardığım, kendimi beğendiğim ve düşündüğüm yaşam tarzıma uymalarını beklediğim zaman bu davranışımın bencillik olduğunu anladım.

Sağlıklı sınırlarımı geliştirilip korunmam gerektiğini, kendi çıkarımı gözetmem gerektiğini, gözetmeksizin verdiğim sözlere saygı göstererek ve onların çıkarlarını da aklımızda bulundurarak tercihler yapmamın faydalı ve önemli olacağının farkına vardım.

BUNALIM:
Bunalım rahatsızlık verir de gelecekten umutsuz olursam, kendini çaresiz hissedersem, başarısız ve değersiz olduğum fikriyle meşgul olursam, uyku düzeninim bozulacağının ve kilomun değişeceğinin farkındayım.

Yani derdi dert edip hastalanmışımdır.
Bu dertten kurtulmak için doktor yardımı almak gerektiğine inanıyorum.

Çünkü kafam iyice karışmıştır.
Yakın bildiklerimin iki yüzlülükleri ve amaçlarını gizlemeleri kafamı iyice karıştırmıştır.

Bulunduğum yerden ve insanlardan sınırlı bir zaman uzaklaşmanın faydalı olacağının farkındayım.

BOYUN EĞMEK:
Var olanı değiştirmek için yapabileceğim hiçbir şey olmadığı ya da çok az şey olduğu anlamına geldiğinin farkındayım.

Kendimi bu durumda hissettiğim zaman şartları değiştirmek için çalışmamın faydalı olacağının farkındayım.

BELİRSİZLİK
Belirsizliği kabul ediyorum, mutlak kesinlik aramıyorum.

Devamlı değişen, gelişen, yok olan, olasılıklar ve fırsatlar dünyasında yaşadığımın farkındayım.

Bu değişimi kabul ederek ve kendimi koruyarak değişimi anlamaya çalışıyor, kolaylıklarından faydalanmaya çalışıyorum. Belirsizlikler anlaşılana kadar olacağını, anlaşılınca belirsizlik yok olacağının farkındayım.

BERBAT:
Berbat sözcüğü kötü anlamına gelir.


Bu sözcüğü değer ölçü olarak kullanılırsam sahip olduğum binlerce iyi niteliğimi örteceğinin farkındayım.

BEDEL:
Herşeyin bir karşılığı olduğunu, karşılıksız olarak hiç bir şey olmadığının farkındayım.

Karşılığını bilmeliyim ve karşılamalıyım, yararlanmalıyım. Karşılığı büyük ise gizlenip ve üstüne bedava örtüsü konduğunun farkındayım.

Karşılığı bilinmeyenden korkarım ve ve uzak dururum.

BAĞIMLILIK
Bağımlılığı duyduğum fena şeye yeniden başlamama neden olabilecek yerlerden ve insanlardan karşılaşmaktan kaçınırım. Kurtulmak için yerine seveceğim daha iyi bağımlı olacağım uğraşı koyarım.

Bağımlı kişiyi başka birinin gözetlemesinin doğru olacağına inanırım, bu gözetimden incinmem, çünkü farkında olmadan aynı yanlışa düşebilirim.

Bağımlı kişiye asla güvenilmeyeceğinin farkındayım.

BAĞLANMAK:
Birini anlamak başarı yolunda mizah anlayışı ve sevecenlikle sağlamlaştırılmış dürüst ve ve çıkarsız ilişkinin göreceli olduğunun farkındayım.

Sıcaklık ve ilgi görmenin nasıl memnuniyet verici ve güven tazeleyici olduğunun farkındayım.

Doğru sözcükler seçemezsem yanlış anlamalar olacağının farkındayım.

İlgi alanı dışında kalanların kafalarını ağrıtmamak için dikkatli olarak o konudan söz etmemenin doğru olacağının farkındayım. Görüşler ve inançlar kökten ayrıştığı zaman bu zemin üzerinde mutlu bir şekilde iletişim kurmak güç olduğunun farkındayım. Aynı sorunları olanla iletişimin daha kolay kurulduğunun farkındayım.

Farklı sorunlara farklı tepki göstereceğimin farkında olarak çözümler üretmenin olgunluğa ulaştırıyor olmasının farkına vardım.

Bunu her deneyimin sonunda faydasının farkına vararak anlıyorum.

BİRBİRİNİ ANLAMAK::
Başka insanların kontrol edemediğim sorunlarına bağlanmak çok derin bir hata olduğunun farkındayım.

Yardım ederim ama kendi sorunum gibi sahiplenmenin yanlış olacağını biliyorum.

KENDİMİ BİLMEK:

Kendimi bilmiyorsam, başka hiç kimsenin gerçeğini asla bilemeyeceğimin farkındayım.

BAŞARI:
Başarılı olmam için bol miktarda cesaretim, öz-güvenim olması ve öz disiplinli denemelerle hedefe ulaşana kadar çalışmam gerektiğinin farkındayım.

BİLGİ:

Bilginin, başarının sadece küçük bir parçasını oluşturduğunun farkındayım.

Her çabamın değerli karşılıklar sağladığının farkındayım. Davranışımdan, her denememden bir şeyler öğrendiğimin farkındayım.

 
CAHİLLİK (bilgisizlik, görgüsüzlük):
Cahillik yaparsam bana bir servete mal olacağının farkındayım.


 
ÇARPIK DÜŞÜNCE:

Kendimi ve başkalarını alçaltıyorsam, yenilgiye katlanamıyorsam, olumsuz duruma uyum göstermek için çalışmıyorsam; bu kötü durumu fark ederek değişmeye çalışmalıyım.

Bu durumda olduğum zaman kullandığım kelimeler ‘zorundayım, berbatım, buna dayanamıyorum’.diyorum.

Çare olarak önce kendimi ve başkalarını olduğu gibi kabul etme görüşünü benimsiyorum.

Böylece olaylar üzerinde açık ve doğru şekilde düşünmeye doğru uzun bir yol almaya başladığımın farkına varıyorum.

Tanımlar yapıyorum, kanıtlar arıyorum, farklı açılardan inceliyorum, alternetiflerini arıyorum, ters düşecek kanıtları da arıyorum ve akla yakın görünen şıkkı seçiyorum.

ÇALIŞMAK:
Çalışırken iş yerinde; İşimin başında dururum, sinirlenmem, gücenmem, duygularımın bilmesini kibarca ama kararlılıkla sağlarım.

Mümkün olduğunca sakin, telaşsız, hoş ve tatlı görünürüm, gerilim başladığı zaman sık sık nefes alarak gevşemeye çalışırım.

ÇABUK ÇÖZÜMLER:
Çabuk çözümler gerçek çözümleri gizlemek için başvurulduğum zaman yaptığımın farkına vardım.

Asıl sorun yaratan durumun, duygusal rahatsızlık vermeye devam ettiğini gördüm. 

Sağlıklı ve köklü çözümlerle ve yöntemlerle iyi sonuç alınacağının farkındayım, buna da yeterili zaman tanıyorum.

İhtiyaç için akılcı bir amaca hizmet eden çözümleri tercih ediyorum.

Asıl sorunun çözümünden kaçtığım zaman, başka bir uğraşı ile üstünü örterek öne çıkmasını istemediğimin farkına vardım. ‘Zaman geçiriyorum’, ‘denedim’, ‘kendimi böyle daha iyi hissediyorum’,’kendime olan güvenim yerinde’ gibi söz ve davranışlara saklandığımın farkına vardım.

Çabuk çözüme başvurmama neden olan ana sorunumu saptarım ve onu kabul ederek çözüm yolları ararım.

ÇALIŞMA:
Çalışmanın getireceği rahatsızlık, sıkıntı veya mutsuzluğu dayanılmaz olarak asla kabul etmem, sadece talihsiz (Raslantıların düzenlediği ve böylelikle insanlara iyi ya da kötü durumlar hazırladığı sanılan inanç, şans, baht) şeyler olarak kabul eder katlanabilirim.
                                           *
RAVLİ

Popüler Yayınlar