Atabekiye medresesinde bir
posta oturma töreni olmuştu.
Burada bütün ileri gelen
şeyhler, emirler bilginler hazır oldular.
Aslan doğmuş Atabek de hizmet
ediyordu.
Müderris, Şemseddin-i Mardini
idi.
O, öğretim makamına oturmuş,
sağında Sıcareddin, solunda da Şeyh Sadreddin vardı, diğer büyükler de dopdolu
oturmuşlardı.
Sonunda babam yalnız olarak
geldi, içeri girip selam verdi.
Sekinin kenarındaki nakiplerin
bulunduğu yerin ortasına oturdu.
O kadar aşağı oturmuştu ki
eteği sekiden aşağı sarkıyordu.
Bu hali gören Pervane, sahip,
naip ve Mecdeddin Atabek kalkıp Mevlana’nın yanına geldiler.
Babam ise başını aşağıya
eğmiş kimse ile meşgul olmuyordu.
Kadı Sıraceddin de geldi,
Mevlana’nın elini öperek onu aldı ve yalvararak kendi üst tarafına oturttu.
Müderris Şemseddin-i Mardini
“ Bütün bu cemiyet sizin kulunuz ve müridiniz içindir “ diye özürler diledi.
Şüphesiz Hudavendiğarın cemiyeti Meleküt âleminin
üstündedir.
Mevlana öğle namazına kadar
öyle ilahi bilgiler saçtı ki, emirler ve bilginler elbiselerini yırttılar.
Bundan sonra gece yarısına
kadar sema oldu.
Ahmet Eflaki, M.E B. YAYINLARI 489
***
Tanrı âleminde yaşayanlara
hürmet gösterilmesi gerektiğini öğrendik.
***
MELAKUT ÂLEMİ
İzzet, saltanat ve büyüklük
anlamına gelir.
Allah’ın mülkü, hükümranlığı ve âlemdeki düzenlemesi
anlamına gelir.
“Böylece biz, kesin iman
edenlerden olması için İbrahim’e göklerin ve yerin melekûtunu gösteriyorduk.”
(Yüce Allah Hz. İbrahim’e
göklerdeki ve yerdeki hükümranlığını ve hükümranlığının azametini göstermiştir)
(EN’AM SURESİ 75)
“Göklerin ve yerin hükümranlığına,
Allah’ın yarattığı her şeye ve ecellerinin yaklaşmış olabileceğine bakmadılar
mı?
O halde Kur’an’dan sonra
hangi söze inanacaklar?”
(A’RAF SURESİ 185)
Diye sor.”
(MÜ’MİNNUN SURESİ 88)
Siz ona döndürüleceksiniz.”
(YASİN SURESİ 83)
Gayb âlemi, gözle görülmeyen âlem,
ruh ve mana alemi de denir.
“Eğer şeytanlar insanların
kalplerinde dolaşmasalardı, onlar melekût âlemine bakarlardı.” Hadis.
(Kalbinde şeytanın
dolaşmasına izin verenler Melekût âlemini (Tanrı’nın yönetimini ve sahip olduğu
gücü) göremezler.)
“ Midesini dolduran kimse
Melekût âlemine yükselemez.) Hadis.
(Dünya hoşluklarıyla
uğraşanlar)
Kadir gecesi, Melekût
âleminin esrarından bazı sırların keşfolduğu gecedir.
*
ÂLEMHak bilinmeye muhabbet etmiş ve kâinatı yaratmıştır.
KÜLLİ ÂLEM:
Mutlak varlık âlemidir.Tanrı’dır.
TENEZZÜL ÂLEMİ (kendi koyduğu
kanun ve kurallara göre işleyen âlem)
(KALEM ÂLEMİ) (Zata ait
kalemle yazılmış âlem)
Yazmış ve MELEKÛT ÂLEMİNİ
yaratmıştır.
(14 çeşit ruh âlemi)
Sahip olma, idare ile
kullanma,
Ruhlar ve nefisler âlemi.(Melekût âlemi de denir)
LÂHUT ÂLEMİ:
Çok ibadet edenlerin
âlemidir.
CEBARUT ÂLEMİ:
Hakikatler âlemidir.
Muhammedi’ye âlemidir.
Tanrı adları ile sıfatların
sıfatlara karıştığı âlemdir.
Bu üç âlem den sonra alt âlem
olarak:
İyilik yapanların sevinç
içinde kaldıkları âlemdir.
Kötülük yapanların
korkutuldukları âlemdir.
MANA ÂLEMİ:
Hakikatin kendini gösterdiği
âlemdir.
İlham yolu, yakza (uyku ile
uyanıklık arası görülen), rüya yolu ile hakikatin bilinmesi âlemidir.
EMİR ÂLEMİ:
Müddet ve maddeye bağlı
olmayan âlemdir.
(melekût veya gayb âlemi de
denir.)
Buraya kadar olan yukarı âlem
perdelenmiştir.
Tanrı bilir ve Tanrı’nın izin
verdiği kişiler öğretildiği kadarını bilirler.
Buraya kadar olan âlemlere
YOKLUK ÂLEMİ denir.
YOKLUK ÂLEMİ sayılardan
dışarıdadır.
Niteliği de zıtlardan
tertemizdir.
Akılla anlaşılamaz.
Üç âlemden sonraki daha aşağı
âlemler:
Cisimler ve yakın olan âlemlerdir.
Misal âlemidir.
BERZAH ÂLEMİ:
Berzah: Bedene giren,
bedenden doğan ruhların bekleme yeridir. Makam çukurlarında beklerler.
1.
Berzahı evvel
2.
Berzah-ı Azam
3.
Berzah-ı Ekber
Berzah iki şey arası
demektir.Gayb ve şahadet âlemi arasındaki duraktır.
Daha aşağı âlemler:
CİSİMLER ÂLEMİ:
Cennet ve cehennem âlemi
7 kat gök âlemi.4 unsur (ateş, su, torak, hava)
HALK ÂLEMİ:
Müddet ve madde ile var olan
âlemdir.
(4 unsur, bitkiler,
hayvanlar, cansız şeyler, gökler, yıldızlar)
Daha aşağı âlem MÜLK ÂLEMİ:
ULVİ ÂLEM.
BAKA ÂLEMİ.
Daha aşağı âlem:
SUFLİ ÂLEM.
CİSİMLER ÂLEMİ. (Eşyanın
ismi)
FELEKLER ÂLEMİ. (kâinatın
yapısı)
KEVN ÂLEMİ (oluş ve bozuluş)
FESAD ÂLEMİ. (dünya)
DÜNYA ÂLEMİ. (yükselme)
Melekût âlemi ile Mülk
âleminden 3 çeşit birleşim olmuştur.
1.
Hayvan
2.
Bitki.
3.
Maden.
Bunlardan birbiri ile
birleşip oluşan âlemler vardır.
Bu âlemler sıkça söylene âlemlerdir.
Kişi yüksek âleme gitmek
için:
1.
İstekli olup,
yararına inanmalıdır.
2.
Sevgi ile sonuç
almayı öğrenmelidir.
3.
Mevcut
bilgilerden yararlanmalıdır. (Bilgi bilinenleri arar)
4.
Perhiz etmeli ve
aza kanaat etmelidir.
5.
Ortak noktaları
bulup birliktelik sağlamalıdır.(Her şeyin ortak noktasından bir olana
ulaşmaktır)
6.
Olan fakat
önemsemek gerekenleri önemini anlayarak yaşamında uygulamalıdır.
7.
Sonuçlara bakarak
ders alıp önem vermedir. (Her şeyden bağını kopararak, özgür ve tarafsız olarak
önemli-önemsiz diye ayırarak tekrar önem sırası yapılmasıdır.)
ESİR ALEMİ:
Kâinatı dolduran ve bütün
cisimlere etki eden, fizikçilere ışık, ısı ve elektrik gibi şeylere hizmet gördüğü
var sayılan, tartısız, elastiki ve akıcı hafif bir cisimlerin olduğu âleme
denir.
Mucizelerin, kerametlerin
kaynağıdır.
Tanrı’nın Tanrı erine bu
âlemi emrine verdiği zaman görünür olur. *
RAVLİ