7 Aralık 2012 Cuma

MEVLANA VE LÂMEKÂN (MEKANSIZLIK)

Bir aziz Mevlana Hazretlerinden “ Lâmekân nasıl bir yerdir ve nerededir” diye sordu.

Mevlana “ Bu, Tanrı yolunda candan ve yürekten kopan cömertliktir” dedi.

ŞİİR:

Dervişin cömertliği canı ve gönlünü feda etmektir.
İşte her cömertliğin usulü budur

                                      ***
ARİFLERİN MENKIBELERİ, Şark İslam Klasikleri 29,
Ahmet Eflaki, M.E B. YAYINLARI 489

                                      ***
Neler öğrendik:

Lâmekânın=mekânsızlık, bir yere bağlı olmayan, ihtiyacı olmayan anlamına geldiğini öğrendik.

Derviş canını ve gönlünü cömertçe Tanrı’ya feda ederek bu makama eriştiğini öğrendik.

Can ve kalbin ulaşabileceği bir makam olduğunu öğrendik.
Yeri, dervişin canında ve gönlündedir, maddesel değildir.

İşte böyle yaren,

Derviş Tanrı’dan başka her şeyden vazgeçerek, bağlarını kopartarak, etkisini sıfırlayarak kendini serbest bırakır.

Peygamber ve velilerin latifelerinin işaret ettiği ince yollarından şeyhi yol inceliklerini öğretir ve bu özgürlüğü sağlar.

Tek değer kalır o da Tanrı’dır.

Tanrı için yer ve mekân kaydı olmadığı için derviş Tanrı huyuyla huylanarak kendini hazır eder.

Tanrı onu kendi âlemine çekerek yersiz ve mekânsızlığı ona tanıtır gösterir.

Tanrı dervişin Tanrı eri olma durumuna göre mekânsızlık âleminde devamlı yaşatır,

Veya istediği zaman çeker bırakır,
Veya derviş arzu ettiği zaman gider gelir.

Tanrı âlemi olan mekânsızlık âlemine
İbadet ederken,

Sema ederken,
Lüzumunda kendinden geçtiğin zaman gidersin.

Uyku hali gibi düşünerek anlayabilirsin.
Uyuduğun zaman kendinden geçersin.

Gördüğün şeyler mekânsızlık âleminden bir örnek olarak düşün.
Çoğunu hatırlamazsın bile ama bazı şeylerde öngörü olarak kendini gösterir.

Büyüklerimizin uyumadan evvel şu ayeti oku, şu duayı yap önerileri seni lâmekâna (mekânsızlık âlemi) yönlendirmek içindir.

Okumadan uyursan ruhun hayal âleminde nefsinin isteklerine göre gezinerek gelirsin.

Gayb âlemi, Ledün âlemi diye de tarif edilir ancak bazı taraflarını ana hatlarıyla açıklamak içindir.

Tanrı eri uyumadan bu âleme ruhu gider, öğreneceğini öğrenir, göreceğini görür, bilincine varır.

Tanrı yolunda kendini feda edenlerin ruhunun gittiği gönlünün haberdar olduğu çok âlemden biridir.

Okumakla bu yolu öğrenemezsin Tanrı eri yardım etmesi gerekir.
Tanrı erine tam doğrulukla ve samimiyetle bağlanarak ulaşabilirsin.

Tanrı erine bağlanmadan yalnız okumakla zan ve hayalin birbirine karıştığı bir âleme gidersin ki fayda göremezsin.
 
                            *
RAVLİ

Popüler Yayınlar