Mevlana “ Bu, Tanrı yolunda
candan ve yürekten kopan cömertliktir” dedi.
ŞİİR:
“ Dervişin cömertliği canı ve
gönlünü feda etmektir.
İşte her cömertliğin usulü
budur”
***
ARİFLERİN MENKIBELERİ, Şark
İslam Klasikleri 29, Ahmet Eflaki, M.E B. YAYINLARI 489
***
Neler öğrendik:
Lâmekânın=mekânsızlık, bir
yere bağlı olmayan, ihtiyacı olmayan anlamına geldiğini öğrendik.
Derviş canını ve gönlünü
cömertçe Tanrı’ya feda ederek bu makama eriştiğini öğrendik.
Can ve kalbin ulaşabileceği
bir makam olduğunu öğrendik.
Yeri, dervişin canında ve
gönlündedir, maddesel değildir.
İşte böyle yaren,
Derviş Tanrı’dan başka her
şeyden vazgeçerek, bağlarını kopartarak, etkisini sıfırlayarak kendini serbest
bırakır.
Peygamber ve velilerin
latifelerinin işaret ettiği ince yollarından şeyhi yol inceliklerini öğretir ve
bu özgürlüğü sağlar.
Tek değer kalır o da
Tanrı’dır.
Tanrı için yer ve mekân kaydı
olmadığı için derviş Tanrı huyuyla huylanarak kendini hazır eder.
Tanrı onu kendi âlemine
çekerek yersiz ve mekânsızlığı ona tanıtır gösterir.
Tanrı dervişin Tanrı eri olma
durumuna göre mekânsızlık âleminde devamlı yaşatır,
Veya istediği zaman çeker
bırakır,
Veya derviş arzu ettiği zaman
gider gelir.
Tanrı âlemi olan mekânsızlık
âlemine
İbadet ederken,
Sema ederken,
Lüzumunda kendinden geçtiğin
zaman gidersin.
Uyku hali gibi düşünerek
anlayabilirsin.
Uyuduğun zaman kendinden
geçersin.
Gördüğün şeyler mekânsızlık
âleminden bir örnek olarak düşün.
Çoğunu hatırlamazsın bile ama
bazı şeylerde öngörü olarak kendini gösterir.
Büyüklerimizin uyumadan evvel
şu ayeti oku, şu duayı yap önerileri seni lâmekâna (mekânsızlık âlemi)
yönlendirmek içindir.
Okumadan uyursan ruhun hayal
âleminde nefsinin isteklerine göre gezinerek gelirsin.
Gayb âlemi, Ledün âlemi diye
de tarif edilir ancak bazı taraflarını ana hatlarıyla açıklamak içindir.
Tanrı eri uyumadan bu âleme ruhu
gider, öğreneceğini öğrenir, göreceğini görür, bilincine varır.
Tanrı yolunda kendini feda
edenlerin ruhunun gittiği gönlünün haberdar olduğu çok âlemden biridir.
Okumakla bu yolu öğrenemezsin
Tanrı eri yardım etmesi gerekir.
Tanrı erine tam doğrulukla ve
samimiyetle bağlanarak ulaşabilirsin.
Tanrı erine bağlanmadan
yalnız okumakla zan ve hayalin birbirine karıştığı bir âleme gidersin ki fayda
göremezsin.
*
RAVLİ