Diri gönüllerin aşkı, can korkusu olanlaradır. Canı ölmüşle uğraşılmaz.
Temiz gönülden temiz söz
çıkar.
Gönlü kirlinin sözü boştur.
Allah’ın inceliklerini ona
ortak koştuğun müddetçe anlayamazsın.
Mevlana’yı ciddiyetle dinleyen,
Mevlana toplumundan olur.
Gönülün sınırını bulamazsın.
Dünya içinde kaybolur, ama
göğsünün içindedir.
Aşk yolunda ölmek ebedi
yaşayış olduğundan zorlukları vardır.
Ne geriye ne öne git.
Değerinin farkına vararak,
bilerek yaratana sığın.
Allah’a canıyla sevgi bağı
kuramayan mana olarak er değildir, bayağı ve aşağıdır, nursuzdur.
Akıl ve sabrın etkenliği
kalmayınca nefsin emretmeye başlar.
Rüyaya güzel tabir ediniz. AMAN.
Benliğinden ve pişman olan
gönülden kurtulmadıkça güzel gönül gelmez.
Vesvese ve boş inanca düşmen
gönül hastalığıdır.
Doğduğundan beri Hakkın
nimeti ve amacısın.
Allah korursa; kurt çoban,
hırsız bekçi olur.
Doğrulukla istenen karşısında
susarak karşılık verilir.
Gönülden haberi olup
güzelleştirmişle birlikte olmaya çalış.
Her okuduğun tatlı olamaz.
Her alçakta olan yükselemez.
Her gözün görüşü olamaz.
Her denizin incisi
olmaz.
Tende gizli bir gönül vardır.
Gönülde gizli gene bir gönül
vardır.
Ne yazık ki kendimiz kendi
hazinemize perdeyiz.
Gönül sahiplerinin huzurunda
söyleneni iyi dinle ve ders al.
Önemli olana, değerli olana,
yararlı olana; kıymet veren ile otur.
Terbiye edilmeye uygun
olmalısın.
Aşk kapısından kovulsan bile
ümitsiz olma.
Gitmeden bekle, bu bekleyiş
yüzünden seni alır en üste koyarlar. Kapılar kapalı olsa bile kimsenin
bilmediği bir kapı açılır.
Nehir içinde iken başkasından
bir bardak su versinler diye bekleme.
Eğil suyu gör.
Secde ile kana-kana iç.
Neşesiz akla gülmelisin,
böyle birine kapıyı kapamalısın.
Aşktan doğan her şey diridir.
Ateşini söndürür.
Keskinliğini giderir.
Erkekliğini kontrol altına
alır.
Ay yüksektedir.
Ay’ı arıyorsan yükseklere
bak.
Gizli bir ordusu olan örtü
içinde gizlenen bir padişah vardır.
Sevgisinde devamlı olana can
manalarının özü gelir.
Toplumun oluşturduğu kabuğu
kırmadıkça kolun, ayağın, gözün, aklın bir şey yapamaz.
İnsanoğlunu ilim yükseklere
doğru çeker, bazen cahillikle alçaklığa doğru çeker.
Kontrolü sağlayamayan insan
ne olursa olsun diye kendini bırakır.
Dünya ve âlemler görüşünün
içindedir, dışarıda görme.
Görüşün kalmayınca yok olur.
Susunuz, susmak yeniden
dirilmenin sözüdür.
Susmakla feryadın dirilikten
daha etkilidir.
Geleni ye, saklama, sen
yedikçe gelir.
Dudaksız söz söyle.
Düşünce ile içinden konuş.
Karşındaki daha iyi anlar.
Aşkınla dertlenirsen dünyada
ve âlemlerde çığlığın olur.
Kişiyi nasıl değerlendirirsin?
Cevap: Aradığı ne ise o odur.
İstekler kişide oldukça o
kişi adileşir, alçaklaşır, bayağılaşır.
İstek kalmayınca başbuğ olur.
İncitmek zordur ama dost
elinden olursa hoştur.
Gönülü aktif olan kendisine
bakar ve kendisini görür.
Övgüye layık olanı övmek,
kendi bakışını, kendi görüşünü övmektir.
Söylenenden ötesini anlamak,
aynı bakışla bakmakla olur.
Aşk rüzgârı eserse kurumuş
bütün tohumların canlanır.
Öz birdir, sayıların çokluğu
yanlışa götürür.
Bildiğin mana özünü sofi
olanla paylaş.
Allah’a şükürler olsun ki
yokluk aşkından ruh âlemi dünyaya geldi.
Allah’ın yüzünü görmek
istersen; Mekânda ararsan mekânsızlığa kaçar, gökte ararsan At gibi su üstünde
parlar, suya baksan göğe kaçar, mekânsızlık âleminden arasan mekândan nişan
verir.
Güneş ve Ay batmakla zarar
görmez.
Tane yere ekilince biter.
Aşk seninle beraber olmadıkça
sevdiğinin yanına ulaşamazsın.
Sırları bilen kişi başka
etkilerle aldanmaz.
Her varlığın başka bir âlemi
vardır.
Aradığın varlığı kendi âleminde
bulamazsın, onun âleminde ara.
Hakkın velilerini Haktan ayrı
sayma, insan olarak çok az özelliği kalmıştır.
Yarası olmayana ilaç verme.
Allah dostlarına mananın
özünü verin.
Tazelenmek isteyene müjde
verin.
Manayı mananın özünden
beslenene verin.
Şemsi Tebrizi gönlünü yüz
türlü şekle sokar, bazen keskin bir Kılıç, bazen koruyucu bir kalkan yapar.
Allah’tan ayrılan can Allah’ı
arıyorsa o canda öyle bir göz vardır ki başka bir görüş sahibidir.
Şereflidir.
Sus, her yerde sırları açığa
vurma. Hafif ruhluların toplantısında Hakkı ve hakikati kabul etmeyip sözlerini
bulandıracak biri vardır.
Şemsi Tebrizi’nin gösterdiği
açık ve gizli sırlar Hz. Ali’nindir.
Donukluktan kurtulmak
istiyorsan seni çeken Şemsi Tebrizi’nin koynuna doğru git.
Âşık oldu isen kutlu oldun
demektir.
Yerden ve mekândan kurtuldun,
dünya ve ahreti istemekten vazgeçtin. Yalnız yürü, yalnız ye ki yalnızlığın
kutlu olsun.
Allah tarafından beğenilmek
için bekleyen, gözlerinden yaş döken göze müjdeler olsun ki cemale kavuşuyor.
Öz güzel olunca kabuğun
durumunun önemi yoktur. Kabuk ölsede öz ölmez.
Aşk birdir ama her surette
görülür, gördüğünü sözle söylersin.
Dışta halk ile, içte Allah’ı
düşünüp anmak canına tazelik verir.
Büyüğün önünde küçüklerden
söz edersen Allah sizden hoşnut olmaz.
Gönül ateşini Şemsi
Tebrizi’nin aklından çıkan parlak sözden anlarsın.
Kendinden geçersen bir adımda
Kâbe’ye varırsın, geçmezsen topalsın.
Aşk sütü içen kendini
kendinden kurtarır, aslan gibi güzelliğe doğru gider.
Can kalıcıdır.
Vücut yok olucudur.
Kalıcı olana önem vermelisin.
Sus da geceni kudret sahibi
güçlü yap.
Allaha bir hayranlığın olsun.
Sevdiğinden başkasını gönlüne
sokma, unut gitsin.
Kendi bilgindeki Olgunluğa,
yetkinliğe, eksizliğe güvenme, seni şekilden şekle sokarlar.
Allah sevdiği insanın yüzünü
yabancılardan kıskanır.
Akıllılar tedbiri kullanır.
İlk akıl düşünme, zihin yorma,
düşünülmedir.
Âşıklığın tabiatı ne
topraktır, ne sudur, ne ateştir, nede havadır daha yüksek tabiatlıdır.
Allah sevgisini almak için
dertlen ki çaresizliğine çare ilahi yol sana gösterilsin.
Bu âlem herkesin ayağını yere
doğru çeken zift gibidir. Aşk ateşi bu zifti eritir.
Aşk aklın ilerisindedir.
Aşk ateşi gönlünde ne varsa
yakarak temizler, sevinç ve tatlılık verir.
Allah’ın varlığına ulaşmak
için seni koruduğunu sandığın sanılarından kurtulmalısın.
Naz karşılıklı olunca boşanma
ortaya çıkar.
O naz ettiği zaman yalvarmayı
öne sürersen buluşma olur.
Sevinç; nurdan, parlaklıktan,
açık oluştan, duruluktan, temizlikten, sade olmaktan, düzenli olmaktan, karışıklığa
meydan vermemekle olur.
İstek ağız tadından gelir.
Sevgili zevki olanı ister.
Benliğini aradan çıkarmadıkça
verimli olamazsın.
Sen söylemedikçe sözün Allah
sözü olur, sen dokumadıkça dokuyan Allah olur.
Sen sus ve izle. Allah’ın
işine karışma.
Önce saflık, berraklık, gönül
şenliği, kedersizlik, neşe, zevk, eğlence elde etmelisin.
Sonra güzel elbise, ten, baş
olmak, altın olması zarar getirmez.
İnceleyip bilerek söylemek
büyük bir iştir, ancak hayatiyet verini göz ardı etmemek lazımdır.
Dış yüzeye bakıp önemsedikçe
içteki derinliği ve büyüklüğü göremezsin.
Tanıdığın küçük bir parça
olsa bile büyüklüğün olduğuna işarettir. Verilene ve gösterilene bu kadardır
dememelisin, varlığın tamamına yönelmelisin.
Arifler gibi halktan uzaklaş.
Bir köşede oturarak belki
huyunu halktan ayırabilirsin.
Sevinçli bir yüzün olmasını
istiyorsan sevinçli bir yüze bak.
Parlak bir gönül istiyorsan
parlak gönüllüye bak.
Sevgilin can yönünde ise, o
ne tarafa dönerse dönsün sen yüzünü sevgiline çevir.
Sevgilin seni istemese de
gönlünden istemeye devam et.
Âşıklardan kaçan, sonra çok
pişman olur.
Her şey aslına döner.
Kişinin yönelişi ne ise odur,
o olur.
Dünyaya aşağı diye bakma, Allah’ın
sanatının görüldüğü yerdir.
Allah’ın yaptığını
eleştirerek konuşma, öyle de yapar, böyle de yapar.
Görüşün görmeye yetmiyorsa
sabret, kulluğu elden bırakma, görünmeyen yerden gelecek olanı bekle.
Ten duyuların uyanık oldukça
uyku göremezsin.
İsteklerden geçmedikçe asıl
dünyaya varamazsın.
Aşkın şahı çekince halktan
ayrılırsın.
Aşkın gözü görür ve
dileklerin yerine getirir.
Mevlana’nın seni tanımasını
istiyorsan kitaplarını oku.
Şeytanlaşmış insanları
önemseme, onlar bir insan bir şeytan olurlar.
Kafanı karıştırma şeytanı
insan yapana bakmalısın.
Gönlün görüşüne engel olan
parçalamak gerekir.
Bu Kabe, zemzem, cennet, Kevser bile olsa.
Aklından, fikrinden, özürden,
pişmanlıktan kurtulunca er olursun. Er olursan sevgiliyi seçersin.
Tenin nasibi renktir, ruhun
nasibi lezzettir.
*RAVLİ