(Mevlana Hazretleri Tebrizli Tanrı Şems’ini anlatıyor)
780-
Meyve ham oldukça kabuğun içinde kalması iyidir;
Fakat
oldu mu artık kabuk kötüdür.
Kuş,
yumurtanın içinde kanatlandı mı bil ki artık yumurta, ona perdedir, kötüdür.
Bir
kimse güzel huyla bütün dünyadakilerle uzlaşsa
halk, halkı tanımazsa
o iyi, o güzel huy, kötü görünür halka.
Dosttan
birazcık bile ayrılsa insan, o ayrılık zamanı az sayılmaz;
Gözün
içinde yarım kıl bile olsa kötüdür.
Şu
ayrılığa düştün, bütün ömrün aramakla geçti gitti;
Ölüm
zamanında arayacaksan kötüdür bu iş.
Gazeli
bırak, bundan böyle Salâhaddin’e yapış (Şehs Çelebiyle
dost ol);
Çünkü
gazel, yeni elbiseye yamadır adeta, kötüdür.
Üç
gün oldu ki sevgili bir başka türlü;
Şeker
ekşi olmaz, o şeker mi şeker güzel, nasıl oluyor da böyle yüzünü ekşitiyor?
Abıhayat
kaynağına vardım, testimi götürdüm, fakat bir de gördüm ki kaynak, kanlarla
dopdolu.
Yüz
binlerce gül biten bahçede meyve, çiçek yerine diken var, taş var, çöle dönmüş
o canım bahçe.
Afsunlar
okuyayım da o perinin yüzüne üfüreyim;
Çünkü
peri davet edenlerin işi-gücü, boyuna afsun (Tılsımlı
sözler) okumaktır.
*
Neler
öğrendik;
1.
Kişinin hareket
etme olanakları gelişti mi yerinde duramayacağını öğrendik.
2.
Kişinin hareket
etme olanakları gelişmemişse yerinde durmasının daha iyi olacağını öğrendik.
3.
Güzel huyu sahip
olurken halkı da tanımamız gerektiğini, düşünce ve çıkar ayrılığını karşılıklı
ödünlerle kaldırarak uyuşmak, karşılıklı anlaşmak ve birbirine uyan,
anlaşmazlıkları kaldıran olmanın iyi olacağını öğrendik.
4.
Sevdiğimiz
gittiği zaman seveceğimiz yetenek ve huy bakımından benzeyen Allah dostlarından
bulmamız, onunla kaynaşmamız gerektiğini öğrendik.
5.
Ebedi hayatı
isteyenlerin kolayca elde edilemeyen, zorlu bir isteğin gereklerini yapması
gerektiğini öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Sevilene
kavuşmak için haram olan büyülü sözlere bile kişinin müracaat edebileceğini
öğrendik, anladık.
*
RAVLİ