23 Kasım 2012 Cuma

TEVHİD

Bir görme, bir bilme halidir.
Sufi sadece biri görür, biri bilir.

Tanrı’dan başka bir varlık olduğunu ne bilir, ne de görür.
Tevhidin hakikatine eren birden başkasını unutur.

Aslında tevhid Allah’ın zatını, aklen tasavvur edilen her şeyden ayrı tutmaktır.

Zihninde dilediğin gibi tasavvur etsen o gördüğün Allah değildir.
Cenab-ı Hakk’ın bir olduğuna inanmaktır.

Ona kimseyi ortak etmemektir.
Allah Teâlâ’dan başka ibadete layık bir ilah yoktur” sözünün manasına gönülden inanmak, dil ile söylemektir.

Tevhit 3 şekilde olur.

1.   Yüce Allah’ın ulûhiyetini ( Allahlık sıfatı, Tanrılık vasfı) tanımaktır.

2.   Allah’ın birliğini tasdik etmektir.

3.   Ona hiçbir eş ve ortak kabul etmemektir.

Bütün Peygamberlerin ilk daveti Tevhiddir.

Çünkü o, Hak yoluna girmenin başlangıcı ve Allah’a inanmanın ilk basamağıdır.

Cenab-ı Hak gönderdiği her peygambere ilk hareket tarzının ümmetine tevhide davet olduğunu bildirmiştir.

“Senden önce hiçbir resul göndermedik ki ona:
Benden başka ilah yoktur; şu halde bana kulluk edin” diye vahyetmiş olmayalım”
(Enbiya, 21-25)

Allah’ın Vahdaniyetini (Allah’ın bir oluşu) konu eden bilim dalına “İlmi tevhid” denir.

Bu ilim başlangıçta daha çok Allah’ın birliğinden ve sıfatlarından bahsediyordu.

Daha sonra nübüvvet (Tanrı haberciliği) ve ahiret (ölüm sonrası yaşam) konularını kapsamına almış olsa bile aynı ismi yine korumuştur.

Çünkü tevhid ve sıfat akait (İnanılan şeyler) ilminin en önemli noktalarını teşkil etmiştir.

İslam tefekkür tarihinde “İlm-i Tevhid”, “İlm-i Kelam” yerine de kullanılmıştır.

Tevhidin 3 mertebesi vardır.

1.   Avamın (herkes, kaba ve cahil halk, ayak takımı) tevhidi:

Lâ ilâhe illallah” tevhid kelimesini dil ile söyleyip manasına kalben inanmaktır.

Bu tevhid ile açık şirkten (Allah’a ortak koşmaktan) kurtulup imana girilir.

2.   Hâl sahiplerinin tevhidi:

Hakikatlerin keşfi ile olur.

Hal sahipleri gizli ve açık bütün şirkten (Allah’a ortak koşmaktan) kurtulmuş olurlar. Mutmaine (içi rahat, şüphelerden arınmış) görünür olup iman sadra (göğse, kalbe) yerleşince, hakiki iman teşekkül edince tevhidin kemali (Büyüklüğü) de görünür olur.

3.   İlahi tevhid: Cenab-ı Hakkın Vahidiyyet (Bir olma, tek olma) sırrının bütün incelik ve özellikleriyle bilinmesidir ki Habibi (Sevgili) ile azın azı seçilmişlere mahsustur.

    Burada (İşaretten başka ifade, sükûttan başka işaret yoktur) denilmiştir.

Yaranılan kişi ve eserleri:

(Şefik CAN, Mevlana kitabı alıntı.(Nur içinde yatsın)
Doç.Dr. Fikret Karaman. D.İ B. Dini kavramlar Sözlüğü alıntı.

                                               *
RAVLİ
 

 

Popüler Yayınlar