Tam beş yıl bir kadına âşık oldu.
O güzel kadının göz bebeğinde
bir tırnak ucu kadar ak vardı.
Adam, ona baka-baka
doyamıyordu ama bir türlü de kadının gözündeki akı göremiyordu.
Adam, iyice âşıktı;
Kendinden geçmişti adeta.Sevgilinin gözündeki ayıptan haberi mi olabilir ki?
Bir müddet sonra adamın aşkı
azalmaya azalmaya, o derde bir derman belirlemeye başladı.
Kadına olan aşkı azalıp iş
kolaylaşınca,
Kadının gözündeki akı gördü;
Dedi ki:
Gözündeki bu ak da ne zaman
peydahlandı?
Kadın dedi ki:
Bana olan aşkının azalmaya
başladığı zaman!
Gözüme tam o zaman ak düştü!
Senin aşkın azalınca benim
gözümde de bu ak peydahlandı.
*
Vesveselere düşer, gönlünü
bulandırır durursun ama a gönül gözü kör adam, bir kerecik de kendi ayıbını
gör!
Niceye bir başkasının ayıbını
açıp duracaksın?
Kendi ayıbını da bir kere
olsun yeninde (kolunda), koynunda arasana!
Kendi ayıbını yüklendin de o
yükün ağırlığını duydun mu, artık başkalarının ayıbıyla uğraşamazsın ki!
***
MANTIK AL- TAYR 2
Feridüddin-i ATTAR İslam klasikleri. M. E. B. 2172 Çeviren Abdulbaki GÖLPINARLI
( Bu kitabı temin edip evinde bulundurmanı önemle öneririm)
*****
Yaren,
Seven sevdiğinin çirkin
yerlerini görmez.
Seven kusurları söylemeye
başladıysa sevgi etkisi bitiyor demektir.
Kendi ayıbını kendin görmek
çok zordur.
Dikkat et genelde duyduğun
bütün konuşmalara;
Ben diye başladıkları zaman
başarılarını ve kazançlarını anlatırlar.
Sen diye başladıkları zaman
övgüler yağdırırlar.
O diye başladıkları zaman
acımasız eleştiri ve aşağılamalar yaparlar.
Dikkatli olarak bak ve dinle
ki halk topluluğunun ikiyüzlü ve bencil davranma isteğinde olduğunu ve buna ait
sözcükler söylendiğini bil ki doğru değerlendirmeler yaparak hataya düşmeyesin.
Eğer sen kendini özeleştiriye
sokmuyorsan, eleştiren doğru sözlü bir dostun yok ise sende bu halkın huyunda ve
farkında olmadan aynı hataları yapar yaşarsın.
Hikâyelerimizde temel olan
özeleştiri olduğunu anlamışsındır.
Özeleştiriye dayanamayanlar
bahaneler bularak bu yoldan uzaklaşırlar.
Aferin.
Senin adına çok memnun oldum.Böyle yapan topluluğumuzda pek azdır.
Herkes duymak istediğinin
söylenmesini ister.
Hakikatle herkes yüzleşemez.
İster kadın ol, ister erkek
sen er oldun, yiğit oldun, eli öpülecek biri oldun.
Peygamberimizin esas savaş
bundan sonra diye işaret ettiği özeleştiri yapmanın güçlüğünü anlatmaktadır.
Nefis diye detaylı anlatılan
ve üzerinde kontrol sağlanmakla savaş kazanılması budur.
Silahla bir kere ölürsün.
Söz ve yanlış davranışlar
seni defalarca öldürür.
Ey yaren şüphesiz yanlışsız,
kusursuz, hatasız, günahsız değiliz ama ne yaptığımızın bilincindeyiz.
Bilince ulaşan kişi bir
yanlışı iki ve daha fazla yapamaz.
Yanlışı biliyorsan doğrusunu
da kolayca bilirsin; yanlış yapsan bile zararını küçültürsün.
*
RAVLİ