Tanrım, ihtiyarım, başım dönüyor, yolumu azıtmışım!
Bir kul ihtiyarladı mı onu
sevindirirler, eline Özgürlük kâğıdı verirler, Özgür ederler.
A padişahım (Tanrım), ben de
senin kulluğunda kapkara saçlarımı kar beyazına döndürdüm!
Bir hayli dertler çekmiş bir
kulum.
Sevindir beni.
İhtiyarladım özgürlük
kâğıdımı ver, özgür et beni!
Bir hatif (Allah’tan söz
getiren melek) seslendi:
“Ey tanrı hareminin en has
kulları arasına girmiş olan, kulluktan kurtulmak isteyen,
Aklını kaybeder, delirir.
Artık ona bir şey teklif
edilmez.
Sen de bu ikisinden, akıl ve
tekliften çık, delilik âlemine ayak bas!”
Lokman-ı Serahsi, Tanrım
dedi:
Ben de daima aklım gitsin,
teklif ehli olmayayım diye isteyip duruyorum ya.
Zaten senden istediğim bundan
ibaret vesselam (son sözüm budur)!
*
Sonra tekliften ve akıldan
kurtuldu.Ayaklarına vurarak, ellerini çırparak güle oynaya delilik âlemine daldı.
Dedi ki:
Şimdi bilmem kimim?
Kul değilim, bu muhakkak.
Fakat neyim ben?
Kulluk öldü gitti, fakat
hürlük de kalmadı.
Gönülde zerre kadar ne gam
var, ne neşe!
Sıfatlardan kurtuldum,
sıfatsız bir hale geldim.
Arifim ama marifetim yok!
Bilmiyorum, sen ben misin,
yoksan ben sen miyim?
Sende kayboldum, benliğim
kalmadı, senlik de yok oldu!
***
MANTIK AL- TAYR 2
Feridüddin-i ATTAR İslam klasikleri. M. E. B. 2172 Çeviren Abdulbaki GÖLPINARLI
( Bu kitabı temin edip evinde bulundurmanı önemle öneririm)
*****
Teklif nedir?
Birinden eziyetli, fakat
başkası için faydalı olan bir işi istemeye denir.
*
Teklifi hüküm nedir?Bir işin yapılmasını veya yapılmamasını talep edilmesi veya yapılıp yapılmama arasında serbest bırakılmasına denir.
Teklifi hükümler:
Müslümanların öncelikli
olarak yerine getirmekle sorumlu oldukları, terk edilmesi halinde kınanan
davranışlardır.
Vacip:
Farz gibi yapılan ancak kati
delil olmayan emirlerdir.
Mendub:
Kesin olmayan bir tarzda
yapılması istenen davranışlardır.
Mubah:
Yapıp yapmamakta serbest
bırakılan fiillerdir.
Tenzihen mekruh:
Kesin olmayan bir tarzda yapılmaması istenen
davranışlardır.
Delil
yönünden kati olmamakla birlikte, kesin olarak yapılmaması istenen yasaklardır.
Haram:
Açık ve kati delille
yapılmaması istenen fiile denir.
*
Deli:Aklını yitirmiş.
Aklını her zaman yerinde ve gereği gibi kullanamayan.
Aşırı derecede düşkün.
Aşırı derecede bir şeye
düşkün olmak.
Bir duyguyu çok şiddetle
duymak.
*
Yaren bu genel bilgiden sonra;
Akıl; parça olan şeylerle
uğraşır.
Bu uğraşı sonunda aklın
bütüne ulaşır.
Bütün akıldan sonra aklın
nura ulaşılır.
Bu üç kademeli ilerleyişle
oluşan akıl halk tarafından delilik, divanelik diye tanımlanır.
Kişi yürüyüşünü tamamlamış
Tanrı tapısına ulaşmıştır.
Tanrı gir kulum dedikten
sonra akıl da biter, varlık da kalmaz, farz da kalmaz haram da kalmaz.
Görünen o kişi eskiden
bildiğin kişi değildir.
Tanrı varlığında o kişinin
varlığı yok olmuştur.
Işık vurmuştur yıldızlar
görünmez hale gelmişlerdir.
Sanırım anlaşıldı.
İşi deliliğe vurdurup başkası
için faydalı olan senin yorulacağın işlerden kıvıramazsın.
Bu delilik akıl azlığından
olan delilik değildir.
Aklın olgunluğa ulaşmasından
oluşan davranışları daha aşağı akıl basamaklarında olanların anlayamamasından
yapılan deli tanımlaması delilik değildir.
Bu delilik irade ile
seçilmiş, benimsenmiş, kabul edilmiş bir deliliktir.
Diğer delilikle karıştırma.
Her sıra dışı davranış
delilik değildir.
Ey yaren, davranışlarda
Tanrı’nın hükmünü gözle, sabırla sonuçlara bak ki doğru anlayışı kendine sağla.
*
RAVLİ