Şeyh dedi ki:
Ahdim var (Söz
verdim), Tanrı’dan başka kimsecikten bir şey almayacağım.
Kocakarı hemen şu sözleri
söyledi:
Ey Ebu Ali, sendeki bu
şaşılık da nereden meydana geldi?
Sen bu yolda iş başarıp hüküm
yürütecek adam değilsin.
Şaşı değilsen nasıl oluyor da
biri iki görüyorsun?
Burada, er olanın gözüne
hiçbir şey yabancı görünmez.
Çünkü burada ne Kâbe vardır,
ne kilise!
Er, bütün sözleri ondan
duyar, her şeyi onunla var görür.
(Allah)
Âlemde ondan başka hiç kimseyi
görmez.
Zaten ondan başka hiç kimse
baki (Kalıcı) olmaz ki!
Hem her şey, ondandır;
Hem ondandır,
hem de onunla ayakta durandır.
İşte bu, iyi bir anlayıştır.
Kim, birlik denizinde yok
olmazsa isterse şeklen adam olsun, mertebesi (Rütbesi) yüce bulunsun;
Adam olamamıştır vesselam!
Fakat ister hünerli olsun, ister kusurlu…
Kimin gayb (Görünmeyen) âleminde gizlenmiş bir güneşi varsa
Nihayet bir gün gelir;
O güneş, bulutlardan
sıyrılır, onun üstüne doğar, ışıklarını yayar.
Kim, kendi güneşine ulaşırsa
iyice bil ki iyiden de kurtulur, kötüden de!
Sen var oldukça iyi, kötü
vardır.
Fakat sen kayboldun, aradan
çıktın mı bütün hepsi boş şeylerdir.
Sen, kendi varlığında
kalırsan iyiyi, kötüyü görürsün, yol da uzar gider!
Önce yoktun sen.
Yokluktan meydana geldin.
Varlığa kapıldın kaldın.
Keşke önce nasılsan öyle
kalaydın.
Yani varlığın olmasaydı, yok
olsaydın!
Kötü huylardan tamamıyla
arın, ondan sonra avucuna yel al, sonra da toprak ol!
Sen, külhana benzeyen içinde,
ne pislikler var, nereden bileceksin?
Yılanlar, akrepler, hep
seninle beraber örtü altına girmişlerdir.
Hepsi de uykuya dalmış,
kendilerinden geçmişlerdir.
Bir kıl ucu kadar onlara
meydan verdin mi her biri büyür, kuvvetlenir, yüz yılan büyüklüğünde bir
ejderha kesilir.
Herkesin, yılanlarla dolu bir
cehennemi var.
Kendine cehennem hazırlama;
Yapacağın başka iş var senin.
Sen, bunlardan birer-birer
kurtulur, arınırsan toprağa gittin mi rahatça uyursun.
Fakat arınmadın mı yılan
olsun, akrep olsun;
Bunlar sana sataşırlar, ta
kıyamet gününe kadar sana azap eder dururlar.
Ey Attar, daha ne kadar bu
geçici sözlerle oyalanıp duracaksın?
Hadi, yine tevhide (Bir
kılmaya) gel, birlikten bahset!
Evet…
Yolcu bu birlik makamına
erişti mi yoldan o makam da kalkar, yolcu da!
Hepsi kaybolur gider.
Çünkü o (Tanrı), meydana
çıkar.
Her şey dilsiz olur;
Çünkü O (Allah) söyler.
Cüzü (Parçası)olur, küll (Bütün) kesilir, ne kül kalır, ne cüzü!
Öyle bir suret meydana
gelir ki ne cismi vardır, ne canı ne azası!
Bu dördü de dördünden münezzeh (Ayrı) olarak zuhur eder (Kendini gösterir).
Yüz binler, yüz binlerden münezzeh (Ayrı) olarak bir halde zahir (Görünen) olur!
Ne şaşılacak şey…
Sır okulunda yüz binlerce
aklı, dudakları kurumuş, susuz ve perişan bir hale düşmüş görürsün!
Burada akıl kimdir ki?
Kapı dibine düşmüş anadan
doğma kör ve sağır çocuk!
Bu sırrın bir zerresi kime
vursa, kimi ışıklandırsa o iki cihan sultanlığı sırrına erişir!
Fakat bu adam, zaten
tamamıyla yok olmuştur.
Âlemde de bir kıl ucu kadar
varlık görmez.Bu adam tamamıyla yok
olmuştur.
Yoktur ama her şey bu
adamdan ibarettir.Varlıktan gelmiştir bu adam.
Fakat yokluk da yine bu
adamdır!
***
MANTIK AL- TAYR 2
Feridüddin-i ATTAR İslam klasikleri. M. E. B. 2172 Çeviren Abdulbaki GÖLPINARLI
( Bu kitabı temin edip evinde bulundurmanı önemle öneririm)
*****
Yaren,
Er kişi:
Sözleri Allah’tan duyar.
Her şeyi Allah’la birlikte
var olarak görür, ondan başka hiçbir şeyi kalıcı olarak görmez.
Her şey Allah’tandır ve
onunla hayat bulur, ayakta, kalır.
Aynı zamanda da Allah’ın
varlığı, bu üçünden de ayrıdır.
İşte bu, iyi bir anlayıştır.
Bu bir birlik denizidir.
*
Gayb güneşi (Beyza):
Görünmeyen âlemde Allah’ın
nurunun bir parçasını bu âlemdeki güneşin etkisine benzeterek anlayabiliriz.
Herkesin gayb güneşine ulaşma
imkânı vardır.
Bir şekilde ulaşmaya
çalışmalısın.
Bu yazılarla sana yolu
gösteriliyor.
(Birlik yolu)
Üzerine güneş doğar da sen
uykuda ise faydalanamazsın.
Bu âlemden aydınlanmadan adam
olamazsın.
*
Yoktun yine yok olacaksın.Dünya yaşamında varlığa saplanıp kalmamalısın.
*
İçindeki kötü huyları serbest
bırakırsan güçlenirler, kuvvetlenirler.İçindeki kötü huyları kontrol eder etkisiz kılarsan kıyamete kadar toprakta rahatça uyursun.
*
İşte böyle yaren aklın
anlayamadığı ve açıklayamadığı bir alandan bahsediyoruz.Görünmeyen âlemin ancak etkisini bir parça anlayabilirsin.
Ama yaşamalısın.
Gitmelisin.
Görmelisin.
Yaşamın sadece bu dünyada
olmadığını görüp anlamalısın.
*
Sadece gördüklerine inanan
biriysen bile düş yola git ve gör.Durduğun yerde ancak yakın çevreni görürsün.
Göreceğin çok âlem senin
görüşüne verilmiş.
Ne duruyorsun, hemen yola
çık.
*
Her şey birdir bu gerçeği
anlamaya çalışmalısın ey yaren.
*
İyi veya kötü tanımların bil
ki kendine aittir.Senin kötü dediğin başkası için iyi, iyi dediğin başkası için kötü olabilir.
O halde bu senin bakış açınla
değerlendirmen olduğu ortaya çıkar.
Sen aradan kendini çıkarırsan
ne iyi kalır ne kötü.
*
Her şeyin aslında bir olduğu
gerçeğine ulaşabilirsen sana başka hakikatler kendini göstermeye başlar.
Yani sen yok oldun mu veya
kendini yok saydın mı ne iyi ne kötü ortada kalır ki yanılgılardan kurtulursun.
Başka bir aydınlıkta görür
olursun.
Hiçliğe ulaşırsın.
*
Kötü huylu olduğunu hayvanlar
üzerinden nasıl anlarsın?Rüyanda kendini Kaplan gibi görüyorsan KİBİRLİSİN.
Rüyanda kendini Aslan gibi
görüyorsan SALDIRGANSIN.
Rüyanda kendini Kurt gibi
görüyorsan KISKANÇSIN.
Rüyanda kendini Köpek gibi
görüyorsan ÖFKELİ VE KIZGINSIN.
Rüyanda kendini Tilki gibi görüyorsan
HİLE KARSIN.
Rüyanda kendini Tavşan gibi
görüyorsan ALDATANSIN.
Rüyanda kendini Eşek gibi görüyorsan
VAGİNA TUTKUNLUĞUN VARDIR.
Rüyanda kendini Domuz gibi
görüyorsan KADININ ARKASINA DÜŞKÜNSÜN.
Rüyanda kendini Koyun gibi görüyorsan
KADINA SEHVETİN YÜKSEK.
Rüyanda kendini İnek
görüyorsan OBURSUN.
Rüyanda kendini Karınca
görüyorsan DOYMAZSIN.
Rüyanda kendini Fare gibi
görüyorsan CİMRİSİN.
Rüyanda kendini Deve gibi
görüyorsan KİN GÜDENSİN.
Rüyanda kendini Yılan gibi
görürsen DÜŞMANLIK YAPANSIN.
Rüyanda kendini Akbaba gibi
görüyorsan HERKESİ İNCİNTENSİN.
Rüyanda kendini Arı gibi
görüyorsan KURUNTULUSUN.
Rüyanda kendini Akrep gibi
görürsen HAİN VE ACIMASIZSIN.
*
Yaren kafan karışmasın.
Bir müddet durup kalacağın bu
yerde sana önerilen Allah’a yönelmen,
Allah’tan başka her şeyden
kendini soyutlaman,
Kendini Allah’a adaman isteniyor.
*
İnşallah tevhit vadisini de
kazasız belasız geçeriz.Daha önümüzde yolumuz var.
*
Gel sesini duyanlarla beraber
Attar büyüğümüzün kılavuzluğunda yolculuğa devam edeceğiz.
Allah yar ve yardımcımız
oldukça yol alacağız.
*
RAVLİ