Birincisi: SIRADAN BİLGİNİN
BİLİMİDİR.
İkincisi: SIRA DIŞI İÇSEL
DURUMLAR BİLİMİ.
Üçüncüsü: DOĞRU GERÇEKLİK
BİLİMİDİR
Doğru gerçeklik bilimi
olmadan diğer iki bilimden gerekli fayda sağlanamaz.
Sadece içsel bilgi ile
sıradan bilgi ayrı gözükmesine rağmen, doğru gerçeklik biliminin formlardaki
yansımalarıdır.
İyi anlamamız için şu
misalden gidelim:
Bir at arabası sürücüsünü
hayal edin. Atın çektiği aracında oturuyor, kendi kendini yönlendiriyor.
ZEKÂ araçtır, nerede
olduğumuzu düşündüğümüz ve ne yaptığımızı belirleyen formun içindeki dış etken.
ARAÇ, atın ve insanın işlev
görmesini sağlar. Bu bizim, dış şekil ya da formüldür.
AT, motive edici güçtür. Bir “duygu
hali” ya da diğer güç dediğimiz enerjidir. Arabanın ilerlemesi için bu
gereklidir.
ADAM, diğerlerinden üstün bir
şekilde, durumun amacını ve olasılıklarını algılayan ve arabanın ilerlemesini
ve hedefine ulaşmasını sağlayan kişidir.
At, araba ve adam, kendi
başlarına göre fonksiyonlarını yeterince yerine getirir.
Ama bizim at arabasının
hareketi dediğimiz kombine işlev, üçü de birbirine DOĞRU BAĞLI OLMADIKÇA,
gerçekleşemez.
Sadece “insan” gerçek benlik
bu üç elementin birbiriyle ilişkisini ve birbirine ihtiyacını bilir.
Sufiler arasında, BÜYÜK
ÇALIŞMA, bu üç unsurun bir araya gelmesidir.
Çok fazla insanla,
Çok uygunsuz at ile
Çok hafif ya da ağır araba
ile sonuca ulaşılamaz.
***
MEVLANA VE GİZEMLİ SUFİ BİLGELİK HİKÂYELERİ.
IDRIES SHAH.
ÇEV. MERVE DUYGUN. 2009 BUTİK
YAYINCILIK VE KİŞİSEL GELİŞİM HİZ. TİC. LTD. ŞTİ.YAYINI
(Bu kitabı temin ederek evinde bulundurmanı
önemle tavsiye ederim)
Yaren,
Sıradan bilgi okul bilgisi
olarak alırsın.
Sıra dışı içsel bilgiyi
duygulandırıcı toplantılara katıldığın zaman alırsın. Kutsal günlerde anma
törenlerinde, acizleştiğimiz durumlarda Tanrı’ya yalvarışta alabiliriz.
Doğru gerçeklik bilgisini özellikle
manayı arayan çalışmalarda olursan alabilirsin.
Yaren benimle aynı yolda isen
ve zevk alıyorsan sen de benim gibi gerçekliği arayansın. Gerçeklik yolu sonu
olmayan bir yoldur. Önce kendi iç âlemine doğru, sonra Allah’a doğru, sonra
Allah’la beraber olan bir yolculuktur. Allah bu yolu gösterdiği için şükürler
olsun.
Topal bir karınca gayretli
bir şekilde yolda giderken karşısına oturup dinlenen bir deve gelmiş. Deve
alaycı bir şekilde karıncaya sormuş:
“ Yolculuk nereye?”
Karınca cevap vermiş:
“ Hacca gidiyorum”
Deve gülmüş ve demiş ki:
“ Hem adımların küçük,
üstelik bacağın topal Kâbe’ye varman mümkün değil”
Karınca cevap vermiş:
“ Ben de biliyorum olsun,
varamazsam bile hac yolunda ölürüm, bu da bana yeter” demiş.
Deve demiş ki:
“Mademki kararlısın. Bu
kervan da Kâbe’ye gidiyor. Kılımın birine tutun da seni ben götüreyim “ demiş.
İşte bizim halemiz böyle
yaren. Biz bu yolda gitmeye devam edeceğiz. İnşallah Allah yardım eder de bir
kolaylık sağlarsa ulaşırız, vardığımız zamanda inşallah o kapı bize açılır.
Allahtan umudumuzu hiç kesmedik.
Allah gerçeğinin arayışı
yolunda olanlarda üstlük altlık yoktur. Geridedir, beraberdir, ileridedir ta ki
ulaşana kadar.
Sıradan bilginin çoğu çer çöp
dediğimiz işe yarayıp yaramadığı belli olmayan bilgilerdir. Bilgi kirliliği
diye adlandırılan durumdur.
Sıra dışı içsel bilginin ruh,
can, gönül, kalp, korkaklık, cesaret, iyilik, sevap, günah, cennet, cehennem
konularını içerir. Gözle görünmeyen fakat etkilerini anladığımız tanımlardır.
Doğru gerçeklik bilimi diğer
bilimleri kapsayarak günlük yaşantının dışında zaman ayırarak, zevk duyarak,
sabırla arayış çalışmasında olan manayı arayanların yaptığı iştir.
Allah yolumuzu açık etsin.
Âmin.
Allah, inşallah perdelerimizi
kaldırır.
Âmin.
RAVLİ