21 Kasım 2012 Çarşamba

YILAN VE TAVUZKUŞU HİKÂYESİ

Bir gün Adi adında bir genç (abaküs- hesap makinesi-hesabı kuvvetli) Buhara’dan ayrılmaya ve yüce bilgiyi aramaya karar vermiş.

Öğretmeni ona güneye doğru gitmesini öğütlemiş ve şöyle demiş;
“Tavus kuşu ve yılanın anlamını araştır”

Bu da genç Adi’yi düşündürmüş.

Horasan’dan geçip Irak’a ulaşmış.
Irak’ta, içinde gerçektende bir tavus kuşu ve yılan bulunan bir yer bulmuş ve onlarla konuşmuş:

“ Birbirimizi kıyaslayarak erdemli olduğumuz konusunda anlaşamıyoruz” demiş hayvanlar.

“Ben de bunu araştırmak istemiştim” demiş Adi, “ Anlatın, lütfen”
“Ben daha önemli olduğumu hissediyorum” demiş Tavus kuşu.

“Düşleri, cennetlere gidişleri, kutsal güzellikleri ve dolayısıyla daha yüce şeyleri temsil ediyorum. İnsanlara, onlara

 GİZLİ OLAN BENLİKLERİNİN
Özelliklerini hatırlatmak benim işim”

“Ben de, öte yandan” demiş Yılan tıslayarak” Aynı şeyleri temsil ediyorum.
İnsan gibi, ben de toprağa bağlıyım.

Bu da onlara,
KENDİLERİNİ DÜŞÜNME FIRSATI veriyor.

İnsan bu durumu hep unutuyor.
Aslında benim, yeryüzünde gizli hazineleri koruyan”

Lafı kesen Tavus kuşu ”Ama sen iğrençsin!” diye bağırmış.” Sen sinsisin, sırlarla dolusun, tehlikelisin”

“ Sen benim insani özelliklerimi sıralıyorsun” demiş Yılan, “ Oysa ben diğer özelliklerimi tercih ederim, söyledim de zaten, şimdi kendine bak” :

“Kendini beğenmişsin, aşırı kilolusun ve acı bir çığlığın var.
Ayakların çok büyük, tüylerin de fazla gelişmiş”

Adi burada araya girmiş:
 “İkiniz de tamamen haklı olmadığınızı anlamamı, sen bu itirazınla sağladın.

Ve açıkça görüyoruz ki, eğer sizin kişisel meşguliyetlerinizi bir yana bırakırsak, ikiniz de insanlık için bir mesaj taşıyorsunuz”

Ve adi, iki tarafı da dinlerken, onlara işlevlerinin ne olduğunu anlatma imkânı bulmuş.

“ İnsan, yılan gibi sürünür yerde.
Bir kuş gibi yükselebilirdi göklere.

Ama yılan ne kadar açgözlüyse, insan da yükselmeye çalışırken

BENLİĞİNİ KORUR
ve bir tavus kuşu gibi kabarır, aşırı gururuyla.

Tavus kuşunda da görürüz insan olasılığını, ama tam olarak değil.
Yılanın parlaklığında, güzellik olasılığı görürüz.

Tavus kuşunda, gösterişli dönüşüne tanık oluruz”

                                     *
Sonra içinden bir ses konuşmuş Adi ile:
“Hepsi bu değil.
Bu iki yaratılan

HAYAT DOLUDUR,
bu onların belirleyici faktörüdür.

KAVGA EDERLER,
çünkü her ikisi de gerçek kimliklerini ortaya koymak için kendi yaşam tarzını oluşturmuştur.

* Ancak biri
HAZİNEYİ KORUR VE KULLANAMAZ.

* Diğeri güzelliği, hazineyi yansıtır, ama

 KENDİNİ HAZİNEYE DÖNÜŞTÜREMEZ.
Onlara açık olan şeylerden

FAYDALANMAK YERİNE,
onu duyabilen ve görebilenler için sembolize ederler.

                                ***
MEVLANA VE GİZEMLİ SUFİ BİLGELİK HİKÂYELERİ.

IDRIES SHAH. ÇEV. MERVE DUYGUN. 2009

BUTİK YAYINCILIK VE KİŞİSEL GELİŞİM HİZ. TİC. LTD. ŞTİ.YAYINI
(Bu kitabı temin ederek evinde bulundurmanı önemle tavsiye ederim)                                                   

                                                     
                                         ***
Yaren,

İnsan, kendisi üstünde kendince edindiği bilgiyi başkalarının kendisini nasıl gördüğü bilgisine katarak benliğini oluşturur.

Benlik, kişiliğin duygu ve düşünceye dayanan yanıdır.
Benlikse insanın kendi kişiliği üstündeki kanıların toplamıdır.

Ben, ruhsal eylemlerin eksiksiz bir birleşimidir.
Bütün kişisel bilinç işlemleri ben öznesine indirgenir.

Ben, kendinin farkında olmaktır ki bu bakımdan ergince bir bilgidir küçükler kendilerini nesnelerden sayarlar, kendi benliklerinin farkında değildirler.

Gerçekte, insanın toplumsal ilişkilerinin ürünü olan ben, etkindir.

Benliğin oluşmasında, ruhsal ve toplumsal gelişme kadar, bedensel özelliklerin de etkisi vardır.

Benliğin temel görevleri güdülerini denetleyip düzenlemek, çevresiyle bağlantı kurarak uyum sağlamak ve kendini her türlü kaygılardan kurtaracak savunma düzenlerini kullanmaktır.

Kendini koruma güdüsü doğal, bencillikse bir çeşit hastalıktır.
Bencillik bilinçli bir şekilde kendine yontma çabasıdır.

Benlik:
Bireyin ne olduğunu, ne olmak istediğini ve çevresince nasıl tanındığı konularındaki bilinçliliğidir.

Bencil:
Öncelikle kendi çıkarlarını sağlamaya uğraşan kişidir.

Bencillik:
Kendi çıkarını düşünmenin bütün bilinçli eylemlerin temel güdüsü olma durumu.

İlkel benlik:
Ruhun en derin gerçekler dünyasıyla değil de bedenle haz ilkesine dayalı ilişkisi bulunan parçası.

Üst benlik:
Ruhsal yaşamın, benlikçe algılanan ana-baba ya da daha kapsamlı olarak toplumun törel ölçü ve değer yargılarından oluşan boyutu.

                                           *

KİŞİLİK:
Kişiyi bütün öteki kişilerden ayıran ruhsal ve bilinçsel özelliklerin tümü,
Davranışların tümüdür.

Mizaç ve karakterle yakından ilgilidir.
Soya çekim özellikleri taşır.

Çevresel etkiler taşır. Gelişmeyle değişir.
Kendi gücüne dayanarak davranamaz, eylemde bulunamaz. Dışsal güçlerin buyruğundadır.

 Kişilikli insan özgür insandır.
Kendi gücüne dayanarak davranabilen, kendi kendisini üretebilen insandır.

Kişilikli insan; güçlüdür.
Başka bir gücün yardımını gereksemez.

Çünkü kişilik; kendi istedikleri, duydukları ve düşündüklerini başkasının ayırt edebilme eyleminin gerçekleştiricisidir.  

Tutarlıdır.
Tüm davranışları arasında bir anlam birliği vardır.

Çünkü kişilik, bir anlam birliğiyle birbirine bağlı bulunan çeşitli eylemlerin ancak, bu birlik için mümkün olan gerçekleştiricisidir.

Sorumludur.
Tüm davranışları arasında anlam birliğini duyar ve denetler.

Çünkü kişilik, bir anlam birliğiyle birbirlerine bağlı bulunması gereken çeşitli davranışları bizzat eleştirebilme eyleminin gerçekleştiricisidir.

Bağımsızdır.
Kendisini, kendi bedeninden bile ayrı olarak duyar.

Çünkü kişilik, hayat enerjisine uygun bulunan hayvansal bedenin dışında oluşan bir karşıtlığın gerçekleştiricisidir.
                                    ***
Yaren, Allah; insan faydalansın diye her şey yarattı.
Sen, yararlanma yerine, öne çıkarttığın gizli benliğindir.

Hani şişeye konmuş, ağzı kapatılmış cin hikâyesini bir daha oku.
Oradaki cin gizli benliğindi.

Yani özgür kalmaması gereken seni mahvedecek gizli benliğindir.

Kafan karışmasın yaren.
Kendini tanımalısın.

Kişiliğini ortaya çıkarmalısın.
Kendin ve toplum için yararlı olanları yapmalısın.

Sana şişenin içine koy ağzını kapat, denizin dibine at denilen

BEN ve BEN MERKEZLİ
söz ve davranışların.
(Ben kazandım, benim, ben aldım, ben veririm, ben sahibim, ben şöyleyim, ben böyleyim Vs,)

Kişiliğini gelişmek gereklidir.

                                      *
Neyse lafı uzatmayalım kısa keselim.
Kendini hazineye dönüştür.

Hazineni koru ve kullan.
Faydalı olanı yapmaktan sakınma.

                                       *
Allah, dert verip derman aratmasın.
Allah, içimize koyduğu hazineyi bize göstersin.

Allah, şaşırtmasın.
Allah, aklımızı almasın.

Allah, ipimizi kendi haline salıp bırakmasın.

Âmin,
Âmin,
Âmin.
Ey bizi seven Rabbim, biz haddimiz olmasa da seni seviyoruz.
Senden dışarıda olmak istemiyoruz.

İsteğimiz ve beklentimiz seninle var olmak, bizi dünya oyuncaklarıyla aldatma, hazineni de istemiyoruz.

Ey güzeller güzeli Rabbim seni senden istiyoruz.
Seninle beraber olmak istiyoruz.

Yarabbi bu isteğimizi imtihana çekmeden kabul et.
O imtihanın ne çetin olduğunu biliyoruz.

Lütfüne sığınarak istiyoruz.
Âmin.
                                               *
RAVLİ

 

 

Popüler Yayınlar