Öğretmeni ona güneye doğru
gitmesini öğütlemiş ve şöyle demiş;
“Tavus kuşu ve yılanın
anlamını araştır”
Bu da genç Adi’yi
düşündürmüş.
Horasan’dan geçip Irak’a
ulaşmış.
Irak’ta, içinde gerçektende bir tavus kuşu ve yılan bulunan bir yer
bulmuş ve onlarla konuşmuş:
“ Birbirimizi kıyaslayarak
erdemli olduğumuz konusunda anlaşamıyoruz” demiş hayvanlar.
“Ben de bunu araştırmak
istemiştim” demiş Adi, “ Anlatın, lütfen”
“Ben daha önemli olduğumu
hissediyorum” demiş Tavus kuşu.
“Düşleri, cennetlere
gidişleri, kutsal güzellikleri ve dolayısıyla daha yüce şeyleri temsil
ediyorum. İnsanlara, onlara
“Ben de, öte yandan” demiş
Yılan tıslayarak” Aynı şeyleri temsil ediyorum.
İnsan gibi, ben de toprağa
bağlıyım.
Bu da onlara,
KENDİLERİNİ DÜŞÜNME FIRSATI
veriyor.
İnsan bu durumu hep unutuyor.
Aslında benim, yeryüzünde gizli hazineleri koruyan”
Lafı kesen Tavus kuşu ”Ama
sen iğrençsin!” diye bağırmış.” Sen sinsisin, sırlarla dolusun, tehlikelisin”
“ Sen benim insani
özelliklerimi sıralıyorsun” demiş Yılan, “ Oysa ben diğer özelliklerimi tercih
ederim, söyledim de zaten, şimdi kendine bak” :
“Kendini beğenmişsin, aşırı
kilolusun ve acı bir çığlığın var.
Ayakların çok büyük, tüylerin
de fazla gelişmiş”
Adi burada araya girmiş:
“İkiniz de tamamen haklı olmadığınızı
anlamamı, sen bu itirazınla sağladın.
Ve açıkça görüyoruz ki, eğer
sizin kişisel meşguliyetlerinizi bir yana bırakırsak, ikiniz de insanlık için
bir mesaj taşıyorsunuz”
Ve adi, iki tarafı da
dinlerken, onlara işlevlerinin ne olduğunu anlatma imkânı bulmuş.
“ İnsan, yılan gibi sürünür
yerde.
Bir kuş gibi yükselebilirdi
göklere.
Ama yılan ne kadar
açgözlüyse, insan da yükselmeye çalışırken
BENLİĞİNİ KORUR
ve bir tavus kuşu gibi kabarır, aşırı gururuyla.
Tavus kuşunda da görürüz
insan olasılığını, ama tam olarak değil.
Yılanın parlaklığında,
güzellik olasılığı görürüz.
Tavus kuşunda, gösterişli
dönüşüne tanık oluruz”
*
Sonra içinden bir ses
konuşmuş Adi ile: “Hepsi bu değil.
Bu iki yaratılan
HAYAT DOLUDUR,
bu onların belirleyici
faktörüdür.
KAVGA EDERLER,
çünkü her ikisi de gerçek
kimliklerini ortaya koymak için kendi yaşam tarzını oluşturmuştur.
* Ancak biri
HAZİNEYİ KORUR VE KULLANAMAZ.
* Diğeri güzelliği, hazineyi
yansıtır, ama
FAYDALANMAK YERİNE,
onu duyabilen ve görebilenler
için sembolize ederler.
***
MEVLANA VE GİZEMLİ SUFİ BİLGELİK HİKÂYELERİ.
IDRIES SHAH. ÇEV. MERVE DUYGUN. 2009
BUTİK YAYINCILIK VE KİŞİSEL
GELİŞİM HİZ. TİC. LTD. ŞTİ.YAYINI
(Bu kitabı temin ederek evinde bulundurmanı
önemle tavsiye ederim)
***
Yaren,
İnsan, kendisi üstünde
kendince edindiği bilgiyi başkalarının kendisini nasıl gördüğü bilgisine
katarak benliğini oluşturur.
Benlik, kişiliğin duygu ve
düşünceye dayanan yanıdır.
Benlikse insanın kendi
kişiliği üstündeki kanıların toplamıdır.
Ben, ruhsal eylemlerin
eksiksiz bir birleşimidir.
Bütün kişisel bilinç
işlemleri ben öznesine indirgenir.
Ben, kendinin farkında
olmaktır ki bu bakımdan ergince bir bilgidir küçükler kendilerini nesnelerden
sayarlar, kendi benliklerinin farkında değildirler.
Gerçekte, insanın toplumsal
ilişkilerinin ürünü olan ben, etkindir.
Benliğin oluşmasında, ruhsal
ve toplumsal gelişme kadar, bedensel özelliklerin de etkisi vardır.
Benliğin temel görevleri
güdülerini denetleyip düzenlemek, çevresiyle bağlantı kurarak uyum sağlamak ve
kendini her türlü kaygılardan kurtaracak savunma düzenlerini kullanmaktır.
Kendini koruma güdüsü doğal,
bencillikse bir çeşit hastalıktır.
Bencillik bilinçli bir
şekilde kendine yontma çabasıdır.
Benlik:
Bireyin ne olduğunu, ne olmak
istediğini ve çevresince nasıl tanındığı konularındaki bilinçliliğidir.
Bencil:
Öncelikle kendi çıkarlarını
sağlamaya uğraşan kişidir.
Bencillik:
Kendi çıkarını düşünmenin
bütün bilinçli eylemlerin temel güdüsü olma durumu.
İlkel benlik:
Ruhun en derin gerçekler
dünyasıyla değil de bedenle haz ilkesine dayalı ilişkisi bulunan parçası.
Üst benlik:
Ruhsal yaşamın, benlikçe
algılanan ana-baba ya da daha kapsamlı olarak toplumun törel ölçü ve değer
yargılarından oluşan boyutu.
*
KİŞİLİK:
Kişiyi bütün öteki kişilerden
ayıran ruhsal ve bilinçsel özelliklerin tümü,Davranışların tümüdür.
Mizaç ve karakterle yakından
ilgilidir.
Soya çekim özellikleri taşır.
Çevresel etkiler taşır.
Gelişmeyle değişir.
Kendi gücüne dayanarak
davranamaz, eylemde bulunamaz. Dışsal güçlerin buyruğundadır.
Kendi gücüne dayanarak davranabilen, kendi kendisini üretebilen insandır.
Kişilikli insan; güçlüdür.
Başka bir gücün yardımını
gereksemez.
Çünkü kişilik; kendi
istedikleri, duydukları ve düşündüklerini başkasının ayırt edebilme eyleminin
gerçekleştiricisidir.
Tutarlıdır.
Tüm davranışları arasında bir
anlam birliği vardır.
Çünkü kişilik, bir anlam
birliğiyle birbirine bağlı bulunan çeşitli eylemlerin ancak, bu birlik için
mümkün olan gerçekleştiricisidir.
Sorumludur.
Tüm davranışları arasında
anlam birliğini duyar ve denetler.
Çünkü kişilik, bir anlam
birliğiyle birbirlerine bağlı bulunması gereken çeşitli davranışları bizzat
eleştirebilme eyleminin gerçekleştiricisidir.
Bağımsızdır.
Kendisini, kendi bedeninden bile ayrı olarak
duyar.
Çünkü kişilik, hayat
enerjisine uygun bulunan hayvansal bedenin dışında oluşan bir karşıtlığın
gerçekleştiricisidir.
***
Yaren, Allah; insan
faydalansın diye her şey yarattı.Sen, yararlanma yerine, öne çıkarttığın gizli benliğindir.
Hani şişeye konmuş, ağzı
kapatılmış cin hikâyesini bir daha oku.
Oradaki cin gizli benliğindi.
Yani özgür kalmaması gereken seni
mahvedecek gizli benliğindir.
Kafan karışmasın yaren.
Kendini tanımalısın.
Kişiliğini ortaya
çıkarmalısın.
Kendin ve toplum için yararlı
olanları yapmalısın.
Sana şişenin içine koy ağzını
kapat, denizin dibine at denilen
BEN ve BEN MERKEZLİ
söz ve davranışların. (Ben kazandım, benim, ben aldım, ben veririm, ben sahibim, ben şöyleyim, ben böyleyim Vs,)
Kişiliğini gelişmek gereklidir.
*
Neyse lafı uzatmayalım kısa
keselim.Kendini hazineye dönüştür.
Hazineni koru ve kullan.
Faydalı olanı yapmaktan
sakınma.
*
Allah, dert verip derman
aratmasın.Allah, içimize koyduğu hazineyi bize göstersin.
Allah, şaşırtmasın.
Allah, aklımızı almasın.
Allah, ipimizi kendi haline
salıp bırakmasın.
Âmin,
Âmin, Âmin.
Ey bizi seven Rabbim, biz haddimiz olmasa da seni seviyoruz.
Senden dışarıda olmak istemiyoruz.
İsteğimiz ve beklentimiz
seninle var olmak, bizi dünya oyuncaklarıyla aldatma, hazineni de istemiyoruz.
Ey güzeller güzeli Rabbim seni senden
istiyoruz.
Seninle beraber olmak
istiyoruz.
Yarabbi bu isteğimizi
imtihana çekmeden kabul et.
O imtihanın ne çetin olduğunu
biliyoruz.
Lütfüne sığınarak istiyoruz.
Âmin.*
RAVLİ