23 Kasım 2012 Cuma

TİRMİZİ VE HAMAMCI VE TEMYİZ

İhtiyar bir adam olan tellak hamamda Seyyid’e birçok hizmette bulundu.

Onun hizmet ve yaltaklanması Seyyid’in hoşuna gitti, ona bir yardımda bulunmak istedi.

Fakat o ihtiyar başka birine de aynı şeyleri yaptı.

Seyyid:
“Bu herif bir hamam lifi ve lahım süpürgesi imiş” dedi ve eline bir dirhem koyup dışarı çıktı.

                                      ***
ARİFLERİN MENKIBELERİ, Şark İslam Klasikleri 29,
Ahmet Eflaki, M.E B. YAYINLARI 489

                                      ***
Yaren,

Temyiz ehlinden olan Seyyid hazretlerinin zan etmesi ve gözlemle temyiz ederek kendi görüşünü düzelttiğini öğrendik.

Yaren yanlışa herkes düşer.
Temyiz yeteneği olan farkına varır ve yanlıştan döner.

 TEMYİZ

Yaren önce bu yeteneğin kazanılması için nasıl algıladığımızı ve nasıl işlem yaptığımızın bilincine varmamız ve nelerin hataya götüren durumlar olduğunu bilmeliyiz.

Çağrışım olgusu, düşünceler arasındaki mantıksal bağdan ayırt edilmelidir.
Çağrışımda mantıksal bir bağ yoktur.

Davranışlar, düşünceler ve kavramlar belli koşullar altında birbirini çağırır; benzerlik, karşıtlık, yer ve zaman birliği nedenleriyle birbirlerini bilinç alanına çekerler.

İradenin direncine rağmen çağrışımlar olur.

Tüm ruhsal yaşam çağrışımlarla oluşmaktadır ve çağrışımlar beyin titreşimlerinden meydana gelir.

Çağrışım ansal bir işlemdir, bu parçalı bilgiyi tek yanıyla ele alıp bütünleştirmek ve bilginin bütününe götürmek soyut ve yanlış sonuçlar verir.

*Çağrışımın büyük yanılgısı onu bütün ruhsal yaşama yaymak, bütün ruhsal olayları onunla açıklamaya çalışmak ve onu tümüyle ruhsal bir olay olarak nitelemektir.

Çağrışımın üç yasası:

1.   Benzerlikle çağrışım.(Biçim, renk, işlev bakımından birbirine benzeyen iki bilinç durumunun birbirini çağırması durumudur)

2.   Bitişiklik çağrışım. Birbirinin ardından olmuş bulunan iki bilinç durumunun birbirini bağlılıklarını dile getirir ve ötekini bilince çağırır.

3.   Karşıtlık çağrışımı.(zıddıyla çağrışım)

İyi bir belleğe sahip olmanın sırrı, saklayabildiğimiz her olayda çeşitli ve pek çok çağrışımlar kurabilecek hünerdir.


1.   Ayırmak.( Gelişme, öğrenme, hatırlama, unutma, düşünme, güdülenme, çatışma, coşku, duygu, dikkat,  algı, işitme, görme ve Vb. bireysel ayrımlar yapma.) (Cins ayrımı, yaş ayrımı, ırk ayrımı, çevre ayrımı, uğraşı ayrımı Vb.) (Etkiye tepki göstermek hızı olarak)
 
2.   Bir kimseyi diğerinden üstün tutmak.

3.   Benzer olarak görmeden, ayırımlar yaparak aradaki farkı anlamak.

4.   İyi ile kötüyü ayırmak.

5.   Faydalı ve zararlıyı ayırmak, anlayarak akıl erdirmek.

6.   Anlama, düşünme ve ona göre davranma yeteneğinin olması.

7.   Herhangi bir eylem ya da çözümün gerçekler karşısında işe yarayıp yaramayacağını kestirmek için sınama yapılması.

8.   Biçimler ve düşünüler arasındaki ayrılıkları ve bağlantıları anlamak.

9.   Akıl ve bedeni gelişmesine bağlı olarak değerlendirmek

10.                  Haklarını bilmek ve bu hakları kullanmaya elverişli olmak.


                                    *

RAVLİ

 

 

 

 

Popüler Yayınlar