Sözlere algılama yeteneği
yoktur.
Sesle iletilen bilgileri
beyne iletemez.
İşitilenleri belleyen ve
saklayan belleği yoktur.
Kimilerinde fiziksel bir
kusur olmadığı halde duymak istemediğinde, kendi kulağından beyne giden akımı
keserek duymaya engel olur
(İşitsel ses yitimi).
Kimilerinde ses işitilmesiyle
gözde hayaller ve renkler belirir, kişi dikkatini bunlara verir, (Photisme)
Kimilerinde değişik zamanda
alınmış işitme verilerine anlam bağı kuramaması.
(İşitme imgesi)
Kimilerinde işitme örgeninin
yapısında, işitme sinirleri ya da özeğinde hiçbir bozukluk olmadığı halde
kişinin ruhsal nedenlerle işitme gücünü kullanamaması
(işlevsel sağırlık)
*
Ruh körlüğü:Eşyayı görür de ne olduğunu anlayamaz.
Nota bilmeyen bir kişi müzik parçasının notalarını görür, ama hiçbir şey anlamaz.
Bilinçaltı karmaşa ve
çatışmaların yarattığı körlük.
(Ruhsal körlük)
Büyük üzüntü sonunda kişi
kendi yüzünü bile tanıyamaz
(ruhsal körlük)
Gerçek dışı görme, gerçeğe
aykırı olarak görme
(Yalan görü)
Yarım görme hastalığı
(yarı körlük)
Okuduklarını iyi
kavrayamayanlar, görsel tasarımlara sahiptirler.
(silimsiz imge)
Gerçeklerle yüz yüze gelmeye
karşı gösterilen direnç
(ansal körlük)
*
Kör-sağır.
Görme ve işitme gücünü günlük
yaşamda ya da öğretimde yararlanamayacak oranda yitirmiş kişidir.
*
Kişinin iyi uyumlu olduğu
özlem ve dileklerini başarıyla doyurabildiği sürekli ve mutlu bir sağlık
durumuna ansal sağlık denir.
Anlama:
Canlının herhangi bir
nesnenin bilincine varması ya da onunla ilgili bilgileri edinmesini sağlayan
süreç.
Olay ve varlıkların anlamını
kavrayabilme.
Anlamak:
Bir bilgiyi daha genel bir
bilgiye indirgemektir.
Kavramsal anlam:
Başka kavramlara benzeyen
kavramların verdiği anlamdır.
Aşamasal anlam:
Geniş kavramların içerdiği
dar ve daha dar kavramların alt alta sıralanmasıyla elde edilen kavramdır.
Kavrama.
İki ya da daha çok şey
arasındaki ilişkilerin görülmesiyle meydana gelir.
Bu ilişkilerin görülmesi
sorunu birdenbire açık ve anlaşılır bir duruma getirir.
Kavrama yoluyla öğrenme:
İlkin hiçbir öğrenme
olmaksızın bir süre geçer, sonra çözüm birdenbire gelir ve kusursuz bir öğrenme
gerçekleşir.
Bu metot Hazreti Mevlana’nın
önerdiği (öğren havuza at, bir zaman sonra hepsinin tadını, havuzdan bir damla
azgına aldığın zaman damağında bulursun) ve bizim yapmaya çalıştığımız
metottur.
Başlangıçta anlamasan da
okumaya ve öğrenmek için devam edersen birdenbire anlarsın.
Faş olmak:
Meydana çıkma,
duyulma, açığa vurmak, dile vermek, duyulmak
Anlamlı öğrenme.
Bir konuyu, bütün
ayrıntılarını göz önünde bulundurmadan, nitelik ve anlamını kavrayacak biçimde
öğrenmedir.
Algı:
Duyu örgenleri aracılığıyla
gerek dışımızdakilerin ve gerek içimizdekilerin FARKINAN VARMAKTIR.
Ansal:
Duyumlarımızı anlamlı kılma
demektir. Zihinsel bir işlemdiR.
*
Aptal:
Pek akılsız, şaşkın, alık,
ahmak, budala, bön, ebleh, saf olana denir.
İsa peygamber dağa koşarak
giderken soruyorlar:
“ Arkandan kovalayan kılıçlı
kişi yok, vahşi hayvan yok, niye koşarak kaçıyorsun?”
İsa diyor:
“ Ahmaktan kaçıyorum” diyor.
Ölüyü diriltebilen kuvvete
sahip Peygamber bile aptal dediğimiz guruptan kaçtığına göre yaren sen hiç
durma.
Yalnızlık aptal insanlarla beraber olmaktan çok daha iyidir.
Yaren, aptaldan dostun
olacağına akılsızdan düşmanın olsun atasözünü unutma.
Allah, iyi akıllı dostlarla
arkadaşlık yapmayı nasip etsin.
*
RAVLİ