Kötülük sebebiyle haramlar:
Zina, hırsızlık, adam öldürme.
Toplumla uygunluğun
bozulmaması sebebiyle haramlar: Bayram günü oruç tutmak, Cuma namazı vaktinde
alış veriş yapmak, cinsel bölgelerin açılması gibi.
Harama ulaşma ve işleme
konusunda iyi niyet, dolaylı vasıtalar, dolaylı yollar haramı helal etmez. Yani
kılıf uydurulamaz.
Ölü, kan, domuz eti, Allah
adından başkası adına kesilen hayvanları haram kılındı. Zaruri ihtiyacını
giderecek kadar yenmesine ve içilmesine izin verilmiştir.
Doğruluk ve özveri
ile bağlanmaktır.
Kul hakkı: Başkasının hakkını
kendine mal etmektir.
Çünkü onu ona Allah
vermiştir.
Allah’ın o kişiye verdiğini sen birtakım oyunlarla ve zorbalıkla
alırsan bunun hesabını ağır ödersin.
Hak kaybına uğrayanı Allah hak
kaybını başka bir şekilde karşılar. Hak kaybına uğratana da hesap sorar.
Mal, para toplama hırsına
giren bu yasağı yok sayar.
Baş gözüyle gördükleri ve eline aldıkları ile
öğünür.
Kendi rahatsız olduğundan başkalarından bu yanlışlığının doğru olduğuna
dair onay almaya çalışır.
Akıllılıktan, Allah’ın sevgili kulu olduğundan
bahseder.
Allah’ın verdiği zenginlikte
başkasının hakkı olmadığı gibi gönül hoşluğu da olur.
Haram lokma giren vücuda
Şeytan çok kolay etki eder.
Hatta yerleşir.
Haram iş yapana iyi iltifat edenler
‘Şeytanın bol olsun ‘ der.
Helal lokma yiyen bilmeden
haram lokma alması bu etkiyi yapmaz. Çünkü büyük helalden oluşmuş bir alana
küçük bir haram etki edemez.
Hakkı olan her ihtiyacında ve
konu geldiğinde bu haksızlığa uğradığı kişiye lanet eder.
Bu lanet etme
kızgınlıkla küfür etmek gibi gözükse de ayrıdır. Çünkü bu söz önemsenir ve
gereği yapılır.
Kul hakkıyla karşıma gelmeyin
diyen Allah’ın bu emrine hangi akıl çiğneyebilir ki.
Ancak aklını doğru
kullanamayan, akılsız dediklerimizin seviyesinde bir davranış olur.
Temiz olanı davet edersin,
yer gösterirsin, ikram edersin, iltifat edersin.
Yani ruhunu ve iç alemini temiz tutmalısın.
Allah insana gönül vermiş ve
oraya evim demiştir.
Pisletilmiş eve kimse gelmez.
Temiz olan temiz olan yere
gelir.
Haram lokma yemeyip,
çocuklarına yedirmeyen ve vasiyet ve nasihatle bu konuya devamlı önem
verenlerin nesli temiz olur.
Allah’ın taksimine razı
olmayıp itiraz etmek kıskançlığa, öfkeye, gizli düşmanlığa götürür ki ruh
hastası olursun.
Aslında sen dikkatli olmazsan
ve anlamazsan Allah’a ‘ Taksim etmesini becerememişsin, bana vermen gerekenleri
başkasına vermişsin’ diye Allah’la kavga etmeye başlamışsın demektir.
Seçim senin, sonucuna sen katlanacaksın.
*RAVLİ
Ravli