KÜLLİ ÂLEM:
Mutlak varlık âlemidir.
Tanrı’dır.
TENEZZÜL ÂLEMİ (kendi koyduğu
kanun ve kurallara göre işleyen âlem)
(KALEM ÂLEMİ) (Zata ait
kalemle yazılmış âlem)
Yazmış ve MELEKÛT ÂLEMİNİ
yaratmıştır.
(14 çeşit ruh âlemi)
GAYB ÂLEMİ:
Sahip olma, idare ile
kullanma,
Ruhlar ve nefisler âlemi.(Melekût âlemi de denir)
LÂHUT ÂLEMİ:
Çok ibadet edenlerin
âlemidir.
CEBARUT ÂLEMİ:
Hakikatler âlemidir.Muhammedi’ye âlemidir.
Tanrı adları ile sıfatların sıfatlara karıştığı âlemdir.
Kötülük yapanların korkutuldukları âlemdir.
MANA ÂLEMİ:
Hakikatin kendini gösterdiği
âlemdir.
İlham yolu, yakza (uyku ile
uyanıklık arası görülen), rüya yolu ile hakikatin bilinmesi âlemidir.
EMİR ÂLEMİ:
Müddet ve maddeye bağlı
olmayan âlemdir.
(melekût veya gayb âlemi de
denir.)
Buraya kadar olan yukarı âlem
perdelenmiştir.
Tanrı bilir ve Tanrı’nın izin
verdiği kişiler öğretildiği kadarını bilirler.
Buraya kadar olan âlemlere
YOKLUK ÂLEMİ denir.
Niteliği de zıtlardan
tertemizdir.
Akılla anlaşılamaz.Üç âlemden sonraki daha aşağı âlemler:
Cisimler ve yakın olan
âlemlerdir.
MÜCERRET ÂLEMİ:
Misal âlemidir.
BERZAH ÂLEMİ:
Berzah: Bedene giren,
bedenden doğan ruhların bekleme yeridir. Makam çukurlarında beklerler.1. Berzahı evvel
2. Berzah-ı Azam
3. Berzah-ı Ekber
Berzah iki şey arası
demektir.
Gayb ve şahadet âlemi
arasındaki duraktır.
Daha aşağı âlemler:
CİSİMLER ÂLEMİ:
Cennet ve cehennem âlemi
7 kat gök âlemi.4 unsur (ateş, su, torak, hava)
HALK ÂLEMİ:
Müddet ve madde ile var olan
âlemdir.
(4 unsur, bitkiler,
hayvanlar, cansız şeyler, gökler, yıldızlar)
Daha aşağı âlem MÜLK ÂLEMİ:
Daha aşağı âlem:
SUFLİ ÂLEM.
CİSİMLER ÂLEMİ. (Eşyanın
ismi)
FELEKLER ÂLEMİ. (kâinatın
yapısı)
KEVN ÂLEMİ (oluş ve bozuluş)
FESAD ÂLEMİ. (dünya)
DÜNYA ÂLEMİ. (yükselme)
Melekût âlemi ile Mülk
âleminden 3 çeşit birleşim olmuştur.
1.
Hayvan
2.
Bitki.
3.
Maden.
Bunlardan birbiri ile
birleşip oluşan âlemler vardır.
Bu âlemler sıkça söylene
âlemlerdir.
Kişi yüksek âleme gitmek için:
1. İstekli olup, yararına inanmalıdır.
2. Sevgi ile sonuç almayı öğrenmelidir.
3. Mevcut bilgilerden yararlanmalıdır. (Bilgi bilinenleri arar)
4. Perhiz etmeli ve aza kanaat etmelidir.
5. Ortak noktaları bulup birliktelik sağlamalıdır.(Her şeyin ortak noktasından bir olana ulaşmaktır)
6. Olan fakat önemsemek gerekenleri önemini anlayarak yaşamında uygulamalıdır.
7. Sonuçlara bakarak ders alıp önem vermedir. (Her şeyden bağını kopararak, özgür ve tarafsız olarak önemli-önemsiz diye ayırarak tekrar önem sırası yapılmasıdır.)
*
RAVLİ