28 Mayıs 2023 Pazar

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 8830 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri hilekarları anlatıyor)

8830. Göklerin boyu, şu ağır yük yüzünden iki büklüm olmuş.,

A hafif ruhlu (Kişiliği, ruhsal durumu, görüntüsüne değer verilmeyen, önemsiz görünen), senin yüzünden ağır yükler hafifler, duyulmaz olur, geçer-gider.


Değil mi ki ben de oklarındanım, bana da kanat ver (Daha uzağa uçayım).,

Yay kuruldu da ok atıldı mı, ne de hoş uçar-gider.


Sürü uykuya dalmış;

Kurtlar, solda-sağda dolaşıyorlar;

Fakat köpeğimiz de çoban kalkıyor diye havlamada.


Bir kıt'ada Mucir (Kiraya veren kimse), senin mahallenin başına geldi mi, akıl, canından geçer demiştir ya;

İşte ona naziredir (Benzetilerek söylenen söz).


Pazarda bir köylü (Köyde doğup büyüyen ve uzun süre yaşayan) çocuk var;

Düzenci (Hile yapan), lafazan (Geveze), alaycı (Herşeyi küçümseyen), pek hilebaz (Aldatmak ve yanıltmak için oyun yapmak).


Muhtesip (Zabıta) de onun elinden derde girmiş, pazarbaşı (Pazarı yöneten kişi) da.,

Bozacıdan, eczacıya dek herkez ondan feryad (Yüksek sesle şikayet) etmekte.


Ne diye pazarı yıkamadasın (Yok etmedesin, öldürmedesin);

Elini uzatma, sus utan dediler mi, yüzlerce ahd eder (Söz verir);

Artık yapmam;

Tövbe ettim, marangoz gibi sizden bir kıymık (Diken kadar küçük parça) bile koparmam artık der.


Bundan böyle der, kötülük etmem, akıllandım (Olaydan ders alıp doğru ve önemli davranmak, yaptığı hataları yapmaz olmak), ayıldım (Aklım başıma geldi, ne olup bittiğini anladım)..

Kötülükten ben de yaralandım (Zarar gördüm);

Uyandım (Gerçekleri kavrar, anlar duruma geldim) artık.


Derken komşunun avadanlığını (İçinde yapım, onarım ve aygıtları bulunan kutuyu) alır, götürür, rehine kor (Borç para alıp borcunu ödeyeceği zaman geri alacağı değerli eşya);

Aldığı paranın hepsini de şarapla, çengiyle (Müzik dinleyerek) bitirerek yer-gider.

                              ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385

                             ***

Neler öğrendik;                               

  1. Mevlana Hazretlerine sevgiyle bağlanan kişi üzerinde ağır sorumluluklar olsa bile bu yüklerin hafifletileceğini, gelip geçici hale geleceğini öğrendik.

  2. Mevlana Hazretlerinin kurulmuş bir yaydan çıkan ok gibi hedefi bulan, iş yapan olduğunu, inanarak bağlanmak gerektiğini öğrendik.

  3. Mevlana Hazretlerine bağlananların uyusalar bile etrafta dolaşan düşmanlarının saldırmada cesaret edemeyeceklerini öğrendik.

  4. Mevlana Hazretlerinin sahiplendiği kimsenin aklının canından geçip tamamen sahiplenmenin olacağını öğrendik.

  5. Hile yapanların, geveze, herşeyi küçümseyenlerin, aldatmak ve yanıltmak için oyun yapanların geveze olduklarını, sözlerine aldanmamak gerektiğini, tövbe ettiğine inanmamak gerektiğini öğrendik.

İşte böyle yaren;

Hilekar kimsenin kolay ve emeksiz elde ettiği kazancını kolay harcanacağını, eğlence yerinde bitirerek yeni baştan kötü davranışlarına başlayacağını, hedeflediği kişinin duymak istediklerini söyleyerek aynı değerleri paylaşıyor gözükeceğini öğrendik, anladık.

                              *

RAVLİ


Popüler Yayınlar