28 Mayıs 2023 Pazar

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 8820 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

8820. Kimde bu (Akla akıl üstünlüğü veren, göze ışık veren Allah dostunu sevme, bağlanma, hizmet etme isteği) istek varsa pek şaşılacak kişidir o, pek.,

Kendinden kurtulmuş (Kötülükleri görmeyi bırakınca, yani fena makamına ulaşınca) canda binlerce zevk içinde zevk (Hoşa giden veya çekici bir şeyin elde edilmesinden, düşünülmesinden, anılmasından, hayal edilmesinden devamlı olan hoş duyguları yaşatan) vardır.


Onun deliliğinin (Sıra dışı davranışlarının) tadı (Tatlılığı), onun afsunuyla (Büyüsüyle) pek hoştur;

Çünkü o, gamların ısırdığı (Üzüntünün açtığı) yaraların damlatan (Üzüntü oluşturan söz söyleyen) dudaklarını ısırır (Söyleyemez hale getirir).


Kendi narını (Ateşini), kendi ateşini vaadeder (Aşk ateşini bağışlar), kendi kucağından, kıyısından gül verir;

Kanlar damlatan gözleri mahmurluktan (İsteksizlikten, durgunluktan, uyuşukluktan, gevşeklikten ve sersemlikten) kurtarır o.


Gözlerine sürme çeker (Hakikati olduğu gibi görme göze, ışık kaynağı verir);

Kerem (İyilikle, cömertlik) eliyle okşar onu;

Şu beli bükülmüş feleğinde hasetten gönlü yanar.


Kendi Elest kadehini (Allah'ın ruhları yarattıktan sonra:” Elestü bi rabbiküm-Ben sizin Rabbiniz değil miyim?” dediği zaman, insanların yaradılış başlangıcı) sarhoşuna (Tanrı şarabı içmişlere) kendi sunar.,

Uçmuş gönül (Kalpte oluşan duyguların kaynağını avlayan) doğanını (Leşe konmayan avcı kuşunu), eliyle davul çalar da çağırır.


Allah için sus, susmak huyunu öldürme.,

Kasideyi (On beş beyitten az olmayan, bütün beyitlerin ikinci dizeleri en baştaki beyiy ile uyaklı olan çoğu kez büyükleri övmek için yazılan divan edebiyatı şiir türü) kısa kes, aside (Un, et ve bamya ile yapılan bir Arap yemeği) geliyor çünkü.


Mufteilun mefailun mufteilun mefallun;

Kapıyı (Sırları) açma, yeni yetişip gelişen gül bahesini az göster.


Mahallenin başına geldi mi, akıl (Düşünme, anlama ve kavrama gücü), canından geçer.,

Candan hoş ne vardır?

İşte ondan bile geçiyor akıl.


Güzelliğin, gökyüzü kalesine saldırırsa gökyüzünde oturanlardan aman-aman sesleri duyulur.


A ilkbaharın kıskandığı güzel, bir seher çağı (Sabahın güneş doğmadan önceki zamanı) dünya bahçesinden geç de gül bahçesinden de, çayırlık-çimenlikten de güz (Sonbahar), kalksın-gitsin.

                              ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385

                                ***

Neler öğrendik;

  1. Akla akıl üstünlüğü veren, göze dikkatli ve seçici görme yeteneği kazandıran ve ışık veren kişiyi bilen ve ona sevgiyle bağlanan kişiye hayret edildiğini öğrendik.

  2. Benliğine, vücuduna önem vermekten kurtulmuş kişinin kendinde olan can, gönül gibi kuvvetleri düşüneceğini, önemini anlayıp kavrayacağını, zevkine varacağını öğrendik.

  3. Allah dostuna istekle seven ve bağlanan kişinin sıradışı hareketleri delilik olarak tanımlansa da o kişinin üzüntülerin baskısından kurtulma yolunu bulup zevk içinde zevkle yaşadığını öğrendik.

  4. Allah dostunun iyilikle ve yardımıyla kendisine sevgiyle bağlananın gözlerine dikkatli bakma, herkesin bakıp da göremediğini görme yeteneğini kazandırdığını öğrendik.

  5. Allah dostunun kişiyi ruhların yaratıldığı, Allah'ın hitap ettiği zamana ve yere götürerek duygusal sarhoşluğu kazandırdığını, sırlar bağışladığını öğrendik.

  6. Bu anlatılanların sır olduğunu, Mevlana Hazretlerinin daha fazla açıklanmamasının gerektiğini kendine ve bize öğüt verdiğini öğrendik.

İşte böyle yaren;

Sabahın güneş doğmadan önceki zamanı sırlar bağışlayan güzel Şems Hazretlerinin kendisini göstermesi ile güzelliğin başka bir anlama büründüğünü öğrendik, anladık.

                                      *

RAVLİ

Popüler Yayınlar