“Bu ağlama da ne?
Neden ağlıyorsun?” diye sordu.
Âşık dedi ki:
“Yarın Tanrı yüzünü
gösterecek.(Kabir hayatı)
(Ölüm sonrası gideceğimiz kıyamete kadar kalacağımız ruhlar âlemi yaşamı)
Sonra bir an gelecek,
kendilerine gelecekler,
İbadet edecekler, derken
isteğe başlayacaklar, diyorlar.
Şundan korkuyorum:
Beni bana bırakacaklar.
Kendime geleceğim:
Bir an olsun kendimi
gösterecekler bana!
(Yaptıklarına azaların şahit
olarak yüzleşme yapılacak)
(Kendine bile söyleyemediğin,
hatırlamak bile istemediğin utanç verecek hareketlerin hatırlatılacak)
İşte o bir an içinde ben ne
yapacağım benimle?
Bu dertle kendimi öldürsem
yeri var!
Tanrı ile olunca kendimden
geçerim, hiçbir şey görmem.
*Fakat kendimi gördüm mü
kötülükleri görmeye başlarım.(Kötü şeyler unutulmaz)
Hâlbuki kendimden kurtulduğum
zaman varlığım kalmaz, adeta Tanrılaşırım!”
*
Kim ortadan kalkarsa işte bu,
fena makamıdır.Fenadan da geçti mi, fenadan da fani oldu mu bu da bekadır.
Ey altüst olmuş gönül, yakıcı
ateşin üstüne gerilmiş Sırat köprüsünden geçmeye kudretin varsa,
Gam yeme, kandilde ateş,
yağın tesiriyle kuzgun kanadı gibi bir istir peydahlar.
Fakat o is, ateşten geçti mi artık yağlıktan çıkar, ışık haline gelir!
Sen de yakıcı ateşe yol
bulur, yanar yakılırsın ama kendini de adeta Kuran’a ceset yaparsın!
Bu makama erişmek, o yüce
konağa ulaşmak istiyorsan,
Önce kendini kendinden
kurtar, sonra önüne yokluk Burak’ını çek.(Burak: Hz. Muhammed’in Miraç’ta bindiği binek)
Yokluk bezini başına at, onu
sarın.
Yokluk taylasannı arkana
sarkıt.(Taylasan: Başa sarılan sarığın ucunu omuza atılan kısmıdır)
Mahiv üzengisine hiçlik
makamından ayak bas.
(Mahiv: Mahvolma, yok olma)
Yok al.
Bir an gelsin, yokluktan da
geç.
Sonra bu ikinci makamdan da
fani ol!
Gözünü yum, can gözünü hemen
aç.
Derken gözüne yokluk
sürmesini çek!
Böylece rahat ve huzur içinde
ta yokluk âlemine kadar yürü!
Eğer sende şu varlık
âleminden bir kıl ucu kadar eser varsa o âlemden bir kıl kadar bile haberin
yoktur.
Yokluk elbisesini giyin.
Vefa (Sevgiyi sürdürme, sevgi dostluk bağlılığı) şarabıyla dolu kadehi
çek başına iç!
Bu tapının önünde altüst ol,
yuvarlan.
Beline de yokluk kemerini
kuşan, bağlan!
***
MANTIK AL- TAYR 2
Feridüddin-i ATTAR İslam klasikleri. M. E. B. 2172 Çeviren Abdulbaki GÖLPINARLI
( Bu kitabı temin edip evinde bulundurmanı önemle öneririm)
*****
FENA MAKAMI
Bu makamda inanan varlığını
Allah için ve Allah’ ile beraber görür.
Her an Allah’ı anar ve
yapacağı bir işte, söyleyeceği bir sözde Allah ne der diye düşündükten sonra
der ve yapar.
Allah’ın rızasını ve
hoşnutluğunu aramaktır.
Allah’ın istediklerini
önemseyip kendi çıkarına ters bile olsa Allah’ın hükümlerini yapmadır, yapma
durumudur.
Kendini kaybetmek, dünya
çalışmasından vazgeçmek değildir.
Allah olma hali değildir
(Beka billâh).
Dört kademede yapılır.
1.
KADEME: Kendi
duyuşunu, düşünüşünü, isteklerini,
ihtiyaçlarını Allah’ın emirlerine göre öncelikle ve tercih ederek
hareket etmektir. Böylece kişinin kendi nuru (ışığı) ortaya çıkar.
2.
KADEME:
Yetiştiren kişinin emirlerini yerine getirerek, hizmet ederek yol göstereninin
nuruna ulaşması. 3. KADEME: Yol gösterenin kılavuzluğunda, Peygambere itaat ederek ve emirlerini yaparak Resul nuruna ulaşmak.
4. KADEME: Allah’ın varlığında kendini yok ederek Cenab-ı Hak nuruna ulaşmaktır.
Basitçe örnek vereyim.
1.
Kendini mum
olarak hazırlıyorsun.
2.
Yol gösteren
senin fitilini ateşleyerek ışık vermeye başlıyorsun.
3.
Yol gösteren daha
güzel ve güçlü olan Resul ışığına yönlendirip katıyor.
4.
Resul ışığına
kavuştuktan sonra esas ışık kaynağı olan Cenabı Hakkın ışığına katılıyorsun.
Yaren, şöyle düşünmelisin:
Kuvvetli bir ışık karşısında daha zayıf ışık görülmez ama varlığı yok olmaz.
Tıpkı güneş doğduğu zaman
yıldızların görünmediği gibi düşünmelisin.
Bu aşamalardan sonra
fenafillâh makamına varır, varlık defteri kapatılır.
Kayıtlardan din, mezhep,
millet gibi oluşturulan değerlerden kurtulunur.
Hayret ve hayranlık ile Tanrı
ile buluşmadan zevk duyulur.
*
BEKA MAKAMI
Fena makamından sonra gelir.
Fena makamında kalınarak
ulaşılır.
Ölümsüzlük demektir.
İnsan ancak Allah’ın
varlığına katılırsa ölümsüz olur.
Hakkın diri olmasıyla diri
olur.
Hakkın ölümsüzlüğü ile
ölümsüz olur.
Hakkın ilim ve iradesiyle
âlim ve yol gösterici olur.
Bekabillah makamı:
Allah ile muhabbetin
sonucunda Allah kendi sıfatlarından nur verir.
Kişi kötü huylardan tamamen
temizlenir, iyi huylarla donanır.
Allah o kişiye dostluğundan
ve yakınlığından dolayı velilik veya ermişlik verir.
İman tamamlanmış olur.
*
YOKLUK MAKAMI
Fena ve beka makamından sonra
gelir.
Kendine ait hiçbir varlık
kalmamak halidir.
Sen artık sen değilsin.
Tanrının bir parçası olma
halidir.
Lâ ilâhe illallah (Allah’tan
başka tapılacak ilah yoktur)
Lâ faile illallah (İşi yapan Allah’tır)
Lâ ilâhe illallah (Allah’tan
başka tapılacak ilah yoktur)
Lâ mevsufe illallah (Nitelik
ve keyfiyet Allah’ındır)
Lâilâhe illallah (Allah’tan
başka tapılacak ilah yoktur)
Lâ mevcude illallah. (Allah’tan
başka var olan yoktur )
Bu bilince ulaşınca inancın
tamam olur ve yokluk makamındasındır.
Böylece rahat ve huzur içinde
yokluk âleminde kal.
*
Makam: Durulan yer
anlamındadır.
Memuriyetteki anlam kast edilmiyor.
*
RAVLİ