18 Kasım 2017 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 3270 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
                              
3270. Din hasetçilerin (Kıskananların) inadına, rahmetten kovulmuş şeytanın körlüğüne, ağrıyan gözlerimize gönül ve can sürmesi geldi.

Mahrem (Aileden) olmayanlar anlamasınlar diye dilime kilit vurdum;
Artık a çalgıcı, kalk, sen söyle;
Sonsuz işret çağı geldi de.

Zühre (Güzellik ve zarafet), sabahtan başladı, gönül perdesinden çalıp duruyor;
Müjdeler olsun;
Neşe üstüne neşe, nağme üstüne nağme katmada.

Kerem (Soyluluk, ululuk, büyüklük, asalet) denizi coştu-köpürdü;
Kulağından çıkar pamuğu;
Dün gece eliyle sunduğunu içelim, afiyetler olsun sana da, bana da.

Aşkın izinin tozu kutludur, hutbe, onun (Allah aşkı) adına okunuyor;
Bu Keykubad’ın (Adaletli yönetimin) gölgesi eksik olmasın başımızdan.

Güzelim yüzü, yalımlar-kıvılcımlar gibi;
Güzelim huyu, baharlar geldi;
Bir başka şeyi daha var ki aman da aman;
Yahut da o, kulların Rabbi vesselam.

Daha çın-seherde (Sabahın çok erken vaktinde) bu mahmurluk, kararsız bir hale koydu beni;
Kasırgaya benzeyen aşkını bulut gibi çekip duruyorum.

Gönlümün huzuru dilberim sarhoş amma gönlün eli de yaradan-bereden, zahmetten, eziyetten kurtuldu;
Saçlarını ördü de ördü;
Hocam, bir bak şu gönül açışı seyret.

Saçımdan tutmuş, çekip duyuyor beni;
Bense suratımı ekşitmişim, başım dönüyor;
Yürü git be, dünyanın murat umduğu dilber, muradıma erdiriyor amma çekiyor-döndürüyor beni işte.

Akıl, o akıllar düzene nazlanıp duruyordu;
Şükürler olsun, düştüğü yerde kala-kaldı da vazgeçti nazdan.
                            ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerine Allah’tan yardım için Şems Hazretlerinin geldiğini öğrendik.
                       *
İşte böyle yaren;
Gönül açma işlemlerini Şems ve Mevlana Hazretleri arasında olan ilişkinin Tanrı aşkı olarak kendisini göstermesi ile Mevlana Hazretlerinin gönlü nasıl genişlettiğini en ince detaylara kadar anlatılıp öğretildiğini öğrendik, anladık.
                         *

RAV

Popüler Yayınlar