4 Kasım 2017 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 3020 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
                              
3020. Şu lütfa (Önem verilen, sayılan birinden gelen iyilik, yardım, bağışa) bak, din padişahı Tanrı Şems’inin vergisi bu;
O gül yanaklı yüz, Tebriz’i Çin (Güzellikleri resimleyen yer) haline getirmiş.

Güzel bir sevgiliye maskara olmayan kişi, ne çirkin kişidir;
Ele bak, ayağı seyret, el çırp, vur ayağını yere, oyna.

Ağaç, ekin;
Hepsi de yelin maskarasıdır (Eğlendiği, güldüğüdür);
Yelden baş çeken, dikendir, kuru çöptür.

Varlığının parçalarından, yüzünü yere koymayan, baş çeken varsa ez ayağınla başını onun;
Hadi, ez-ufalt başını, ayağını onun.

Mademki her ahmağın soluğundan, sözünden kurtulamayacaksın;
Bir kişinin toprağı, kesil ki gönüller başka kimsecikten bir çare bulamaz.

Bundan başka işim-gücüm yok;
İş yurdum da o, işim de.
Laflar ediyorum, laflar, davalara kalkışıyorum;
Çünkü alıcım o benim.

Söyleyin bir dudu kesildim;
Çünkü şeker yurdum o;
Güzel kokulu bir bülbül oldum;
Çünkü gülüm de o, gül bahçem de o.

Meleklerle kanat çırpmadayım;
Çünkü kolum-kanadım o;
Başımı göğe vurmadayım;
Çünkü başım da o, sarığım da o.

Canım da sakin, gönlüm de;
Çünkü canım da o, gönlüm de;
Kervanım emin, çünkü kervanbaşım o.

Üzümüm, onun küpünde bu rengi aldı, gül bahçesine döndü;
Benim güneş gibi yalımlar saçan, parıl-parıl parlayan kılıcım o.
                            ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin bir yerdeki güzellikleri resmederek, anlatarak o güzelliği başka yerlere taşıdığını öğrendik.
2.    Güzel bir sevgiliyi eğlendirmemiz, güldürmemiz, hizmet etmemiz gerektiğini öğrendik.
3.    Görünmeyen güç karşısında görünen gücün karşısında onursuz, şerefsiz hale geleceğini öğrendik.
4.    Her aklını doğru kullanamayan, taraftar, bağlı ve bağımlı kişinin sözünden kendini kurtaramayan kişilerden uzak durmak gerektiğini öğrendik.
5.    Allah dostlarına saygı göstermeyenin saygı duyulacak kalıcı hiçbir şeyleri olmayacağını öğrendik.
6.    Şems Hazretlerini anlatan Mevlana Hazretlerinin bu sözleri alan Allah ve Allah dostlarına tutkulu sevgisi olanlara anlattığını, alıcılarının böyle âşıklık özlemli olan, aşk yolundan sevdiğine kavuşmak için yol gösteren, yolu aydınlatan, yolun inceliklerini gösteren sözler olduğunu öğrendik.
                       *
İşte böyle yaren;
Allah dostu olan Şems Hazretlerine saygı gösterenin, severek âşık olanın karanlıktan kurtulacağını,  aydınlanacağını, akılda bilinmeyen, problem olan bir şey bırakmayacağını, her şeye rağmen sevinç içinde yaşayan parlak biri olacağını Mevlana Hazretlerini örnek almamız gerektiğini öğrendik, anladık.
                         *

RAV

Popüler Yayınlar