(Mevlana
Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
3070.
A yüce boylu selvim, sana bir delil göstereyim;
Fakat
selvinin dümdüz boyundan daha doğru bir delil yok.
Ay’ın
tanığı, çabukluğudur, güzelliğidir, ışığıdır;
Yıldızların
parıltıları, gökyüzünün senedidir, tanığıdır.
A
güller-çiçekler, a bağlar-bahçeler, sizin tanıdığınız ki?
Burunlara
gelen kokular, güzelleri bezeyen renkler.
Akıl,
kadıysa (Hakim ise) nerde fermanı (Emir vermesi), buyruğu (Egemen
yapısı)?
İşin
sonunu görmek, dayanmak, ağırbaşlılık, vefakârlık fermanı-buyruğu onun.
Aşk
mahremse (Sırdaşsa) mahrem (Sırları bilmiş) olduğu neden belli?
Sevgilinin
yüzünden başka hiçbir şeycikler görünmez gözüne, işte bundan belli.
Aşağılık
dünya, bir orospudur (Para karşılığında erkeklerin
cinsel zevklerine hizmet eden kadın);
Neden
mi belli?
Bir
eşi yanında, nerdeyse geçti gider, öbürü arkada, sıra bekliyor.
Bunu
yola saldı mı öbürünü basar bağrına;
Ne
öpüşü vefadandır (Sevgiyi sürdürmek, sevgi, dostluk
bağlılığı için değildir) onun, ne verdiği elbise, lütfundandır (İyiliğinden, yardım etme isteğinden yapmaz) ,
ihsanındandır (İyilik etmesinden, iyi davranmasından
değildir) onun.
Bir
başka dünya var;
Onun
delili de yenilerin gelmesi, şu eskiyip yıprananların da geçip gitmesi.
Yeni
bir gün, yeni bir gece, yeniden yeniye bağ-bahçe, yeniden yeniye ağ-tuzak;
Her
solukta yepyeni bir düşünce, yepyeni bir hoşluk, yepyeni bir zenginlik;
Gözün
gördüğü âlemin ötesinde sınırsız-sonsuz bir âlem olmasa yeni nerden geliyor,
eski nereye gidiyor?
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
İnanmak ve kabul
etmek için delil, senet, tanık istediğini ve buna göre kabul veya ret ettiğini
öğrendik.
2.
Aklın işin sonunu
görmek, ağırbaşlı olmak, sevgiyi, dostluğu sürdürmek, sağlam dayanaklarla iş
yapmak olduğunu öğrendik.
3.
Aşkın sevdiği
kişinin yüzünü görmekten başka bir isteğinin olmadığını öğrendik.
4.
Niteliği düşük
olan dünyanın para karşılığı cinsel herkesle birleşme yapan kadın gibi
davranışların olduğu, birinin gittiği, birinin geldiği yer olduğunu öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Bütün
dünyanın şu anda yaşadığımız dünya olmadığını, gözümüzün görmediği yerin daha
ilerisinde sınırsız-sonsuz bir hayatın ve hayat olanaklarının olduğunu, oradan
bu dünyaya gelip gidişlerin olduğunu öğrendik, anladık.
*
RAVLİ