(Mevlana
Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
3150.
Gece kim oluyor?
Gündüz
de onun rezili (Alçağı, aşağılığı), gündüzün de
onun yüzünden adı kötüye çıkmış;
Ay’ın
eriyip gitmesi bile gönüllere gönül katan Ay yüzlümüz yüzünden.
Ah,
iki dünyadan da ne gizlendin, ne gizlendin sen?
Hele
bir de şu işe bak, böylesine bir gizli, apaçık sevgilimiz, meydanda görüp
durduğumuz dilberimiz (Alımlı güzelimiz) bizim.
O
(Görünmeyen, her şeyin tasarlanıp düzenlendiği âlemde)
yanda, varlık taş tahtasının bulunduğu yerde âşıkların mektebi vardı;
O
tahtada ne belirdiyse hepsi de bizim adlarımız-sanlarımız.
Yolun
önü de ayak izlerimizle başlıyor, sonu da ayak izlerimizde bitiyor;
Nefs-i
Küll’ün (Bütün ruha, cana, hayata, öze ait) söz
söyleme kabiliyeti (Yetkisi, yeteneği), bizim
zurnamızın sesi.
Çeng
(Telli müzik aleti) gibi iki büklüm değilsen
neye ne diye düşünüyorsun?
O
yana gitmeye, bizimle ayaktaş olan heves eder ancak.
Gerçi
biz de beden bakımından eğriyiz, boyumuz iki büklüm olmuş;
Fakat
şu bükülmüş boyumuz, aşk Mansur’unun (Hallaç-ı Mansur)
fermanı başındaki tuğra.
Canın
övündüğü Şemseddin, pılısını-pırtısını (Eşyalarını)
Tebriz’e götürdü;
Tez
gene getirelim onu, çünkü bütün kumaşımız o, malımız-mülkümüz o bizim.
Birleşme
yüzünden canımla canın bir oldu gitti;
Şu
iki can yok mu, hani ikisi de bir, o birden başka şeycikler kalmasın gitsin.
Sayı
neden tek oldu?
Kötü
huy sebebinden;
Bir
yelin ateşinden doğdu;
Başımızda
yeller estirdi.
Önceden
birdi amma dalgalar ayrıldı;
Bu
ayrılık, yel (Rüzgâr) yüzünden oldu.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Mevlana
Hazretlerinin öncesinin ve sonrasının izinin, yönünün açıkça belli olduğunu, görünmeyen,
her şeyin dünyaya gelmeden, vücut bulmadan önceki âlemdeki okulda aşk dersini
öğrenip yetiştiğini öğrendik.
2.
Allah’a ulaşmak
isteyenin yolunu en hızlı ve kolayca ulaşması için inceliklerini öğreten,
yardım eden, yolu aydınlatanın, Allah’ın huzura kabul edilecek duruma getirenin
Mevlana Hazretleri ve Şems Hazretleri olduğunu öğrendik.
3.
Bütün ruha, cana,
hayata, öze ait sözleri söyleyecek bilgi ve yetkinin Mevlana Hazretlerine ait
özel kabiliyet olduğunu öğrendik.
4.
Mevlana
Hazretlerinin her insan gibi vücudunun olduğunu, fakat kendi varlığında varlık
bırakmayıp Allah’a tamamen katıldığını öğrendik.
5.
Cana can katan
Şemseddin-i Tebrizi Hazretlerini vücudunun ayrılmasının özlem oluşturduğunu
ancak birliği, bir olmayı değiştirmediğini öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Sevilen,
tutkulu sevgiyle sevilen, âşık olunan kişinin ayrılmasıyla, ayrılık ateşi oluşacağını, bu ateşle kişilerin
piştiğini, hamurun ekmek haline gelmesi gibi açlık duyana gıda olacağını
öğrendik, anladık.
*
RAVLİ