(Mevlana
Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
3240.
Şehvet şehidi murdardır (Aşırı isteği kutsal bir ülkü
haline getirenin, bu yolda ölümü kirlidir, pistir), akıl şehidi temizdir
(Öğrenme, düşünme, anlama, kavrama, öğüt toplama
yolunda ölenin ahlakça lekesiz ve temizdir) ;
Fakat
yokluk (Sadece kendini Allah’a muhtaç olarak görüp
yaşamanın), o temizden de, o pisten de öte bir yerde çadır kurmuştur.
Bütün
âşıkların gönülleri, yokluğun çevresinde halka kurdular;
Yokluk,
sanki şeyhlerin şeyhi, bütün gönüller de müridi (Sevgiyle
bağlı öğrencisi) onun.
Göz,
Tebriz’de Tanrı Şems’ini görünce Tanrı, ona “Doldun mu?”
dedi;
Oysa
“Daha yok mu?” dedi Tanrıya.
Oruç
ayı (Allah’ın verdiklerini yeniden hatırlama zamanı)
geldi, padişahın sancağına erişti (Oruç tutanlar
duyularıyla ifade edemediklerini belirten somut nesneye ulaştı);
Çek
elini yemekten, can sofrası, can gıdası geldi.
(Oruç ayı vücudu besleme değil, canı besleme zamanıdır)
Can
tabiattan (Bağlı olmaktan) kurtuldu, tabiatın
eli bağlandı;
İman
ordusu geldi, azgınlık ordusunun kalbini yardı.
“And
olsun soluya-soluya koşanlara” (Âdiyat suresi 1)
ordusu yağmaya el attı;
”Tırnaklarıyla
bastıkça taştan kıvılcım çıkaranlara” ( Âdiyat suresi 2)
ateşinden nefis, feryada geldi.
“İnek
olayı doğruydu (Bakara suresi 67)”;
İmran
oğlu Musa gösterdi o mucizeyi;
Kurban
olunca ölü dirildi onun yüzünden.
Oruç,
mademki kurbanımız;
Can
diriliği bizim;
Mademki
konuk olarak can geldi;
Bedenimizi
tamamıyla kurban edelim-gitsin.
Sabır
(Olacak ve gelecek bir şeyi telaş göstermeden beklemek),
güzel bir buluttur, ondan hikmet yağar (Kontrol etme gücü yukarıdan gelir);
Çünkü
bu sabır ayında da Kur’an indi gökten.
Nefis
muhtaç olunca can Miraca ağdı (Allah’la konuşma
yakınlığına ulaştı);
Zindanın
kapısı kırıldı (Engeller kalktı da) da can,
sevgiliye (Allah ve Allah dostlarına) kavuştu.
*** ;
Oysa
daha yok mu dedi Tanrıya.
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Yokluk âleminin her
şeyin görünür olmadan önce tasarlanıp şekil bulduğu âlem olduğunu öğrendik.
2.
Dünyada vücut bularak görünür olan her şeyin önce
yokluk âleminde oluştuğunu sonra dünyada kendini gösterdiğini öğrendik.
3.
Aşırı istekli
olarak bu yolda ölmenin kirli iş yapmak olduğunu öğrendik.
4.
Öğrenmek,
düşünmek, anlamak, öğüt toplamanın çok iyi iş olduğunu öğrendik.
5.
Şems
Hazretlerinin ledün bilgisi ile aracısız Allah’tan bilgi aldığını, aldığını da
yeterli görmediğini, Allah’ın sonsuz bilgisine ihtiyaç duyarak açlık çektiğini
öğrendik.
6.
Allah’ın oruç
emrinin canımızın gıda alıp güçlenmesi için olduğunu öğrendik.
7.
Dünya malına,
hayvani hislere kapılan bunun içinde kalan kişinin hakikatlerden habersiz
yaşadığını öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Allah’a
muhtaç olma bilincine ulaşmadan Allah’a yaklaşılamayacağını, Allah’a ihtiyaç
duymayanın Allah’a yaklaşamayacağını öğrendik.
*
. Mevlânâ"nın da yer yer referans gösterdiği,
Bakara Sûresi 67.–73. âyetler arasında, Hz. Mûsâ(s)döneminde yaşanmış bir olay
anlatılmaktadır: Rivâyete göre, çocuğu olmayan bir İsrâiloğlunun tek vârisi
olan yeğeni, malına konmak için öldürdüğü amcasının cesedini, geceleyin gizlice
başka bir adamın kapısının önüne koyar. Sabahleyin de amcasının, o kimse tarafından
öldürüldüğünü iddiâ eder. Olayın intikal ettiği Hz. Mûsâ da vahye dayanarak, onların
bir inek kesmelerini ve ineğin bir
parçasıyla (kuyruğuyla) maktûle vurmalarını emreder. Onun tanımladığı biçimde
bir inek bulup keserler ve kuyruğuyla maktûle vururlar.
Dirilen maktûl, kendisini yeğeninin öldürdüğünü söyler.5
Semazen.akedemik.net alıntı
RAVLİ