20 Eylül 2017 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 2240 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri yeni baştan kendimizi düzenlememiz gerektiğini anlatıyor)
                              
2240. Çalgıcı zir perdesi  (İnce) de olmadan, bem perdesi (Kalın) de olmadan bir kurtuluş nağmesi çalmak için perdeleri yoklar durur.

Akılla can, o, neşe perdesini de, gam perdesini de yırttı mı, orada deve gibi esrir (Sarhoş bir halde) de oyuna başlar.

Şimdicek o perdelere yeni baştan girişti;
Biz de yeni baştan kağıtta kalem oynatıyoruz.


Hasılı a cana canlar katan, dayanamadım gitti;
Kızıp gittim ama sizsiz dayanamıyorum.

Ayrılığa alışalım dedim;
Fakat doğrusunu söyleyeyim, dayanamadım.

Bir saman çöpü kehribara nasıl dayanır*
Ben bir saman çöpüyüm, dayanamam kehribara.

Her cefa çeken, vefa gününü ister;
Bense öyle bir cefa çeken âşığım ki vefaya dayanamam.

Yumuşacık-yumuşacık gene geldim der;
Ona derim ki a bize can kesilen canan, dayanamıyorum.

A gönül, a can, a aydın gözüm benim;
Tutyaya sığındıkça dayanamıyorum ben.

Başıma vuruyordu da lâyığını gördüm diyordu;
Lâyık ( Elde etmeye hak kazanmış) değilim, lâyık( Elde etmeye hak kazanmış) değilim;
Dayanamıyor.
                            ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    İncelik ve kalınlıktan kurtulmak gerektiğini öğrendik.
2.    Aklımızı ve canımızı neşe istemekten, üzüntüden kurtarmak gerektiğini öğrendik.
3.    Duyuşlarımızı, düşüncelerimizi, hislerimizi, sevdiklerimizi, nefret ettiklerimizi ait olduğumuz toplum oluşturdu, şimdi yeni baştan kendimizi değerlendirip özgürce kararlar verme zamanı geldiğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin sözünü dinlemeyip başka şekilde davrananın zarara uğrayacağını, doğru davranışı öğrendiği halde yanlış yaptığı için zararı hak etmiş olduğunu kabul edeceğini öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerine candan bağlanan kişiye Mevlana Hazretlerinin bu sevgi, bağlılık ve devam eden dostluğu karşısında kayıtsız kalmadığını, yumuşak bir şekilde sıkıntı veren her neyse halletme yolunu açtığını öğrendik, anladık.
                   *

RAV

Popüler Yayınlar