(Mevlana
Hazretleri Aşk yolunu anlatıyor)
1890.
Yavaş-yavaş kıpkırmızı benzi sararıp soldu;
Yavaş-yavaş
nemli gözleri kurudu.
Vesveseler
(Yanlış ve yersiz), düşünceler kapı açtı ona;
Pervasız
(Çekinmeyen, korkmayan, sakınmayan) aşk, kapıdan
sürdü onu.
Yavaş-yavaş
dalı da kurudu, yaprağı da;
Çünkü
kökten damarı kesildi onun.
Yavaş-yavaş
şeytan, Lâ havle okumaya (Sabrı tükendiği zaman)
başladı, aşka düştü de kolu-kanadı gevşedi.
Yavaş-yavaş
sufi (Gönlünü Allah sevgisine bağlamış),
hırkasını dikmeye başladı;
Hırkasını
yırtıp paraladığı vecit (Sevgi ve heyecanla coşkunluk,
kendinden geçme) hali geçti-gitti.
Aşkı
bıraktı da bu dünyaya gönül verdi;
Bundan
böyle sevgilisi kucağına gelmez artık.,
Ondan
dolayı da miskin-miskin (Uyuşuk bir şekilde)
başını sallamada;
Elden-ayaktan
oldu, çoğu defa düşe kaldı o.
Onun
için bir sağrak (Büyük şarap kadehi) doldurayım
ki içti mi o sağrak, sıçratsın, oynatsın onu.
Ellerini
öylesine açar göğe ki Tanrı uludur (Allah u Ekber)
sesini gök bile duyar.
Beyimiz
bu sözü duydu, usandı bu sözden;
Bir
başka bahse (Konuya) dal, bir başka söze çek
onu.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Dünya kazancı
için âşık olmaya çalışanı aşk; duygu ve his dünyasından dışarı atacağını, Tanrı’ya
ağlayışı bile ona çok göreceğini öğrendik.
2.
Aşk yolundan
çıkartılan kişinin yersiz ve yanlış düşünceler ile oyalanır hale geleceğini
öğrendik.
3.
Aşk yolundan
çıkartılan kişinin geçmiş olan temel besleyici damarlarının kuruyarak ancak
güncel yaşayan ve düşünen biri haline geleceğini öğrendik.
4.
Aşk yolundan
çıkartılan kişinin Allah’ın emirlerini tam yapsa, yasaklarından tam kaçınsa
bile kendinden geçme, herkesinin göremediği âlemleri görme yetkisinin elinden
alınacağını öğrendik.
5.
Aşk yolundan
çıkartılan kişinin Mevlana Hazretlerine başvurarak onun sunacağı Tanrı
şarabından içmesinin, böylece aşk yoluna tekrar girmesinin mümkün olacağını
öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Allah’ın
büyüklüğünü Tanrı erlerinin aracıyla yaşayarak öğrenildiğinde kalıcı bir imanın
oluştuğunu öğrendik, anladık.
*
RAVLİ