12 Eylül 2017 Salı

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 2080 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
                              
2080. Mızrak yarasından kaçmadım da o yüzden kılıcımın açtığı yara işledi, okum amaca vardı (Yakın dövüşten kaçmadım, yaralanmaktan korkmadım da uzaktaki amacıma ulaştım).

Şeker deniziyim (Tatlılık benimle olduğundan ), ekşiden korkum yok;
Kaçmadım ziyandan, kâr ettim (Kazandım), kârdayım ben.

Tebrizli Şems, apaçık geldi;
Açıktan da kaçmadım, gizliden de.

Vuslattan (Sevgiliye kavuşmuşken) ayrılığa nasıl giderim;
Dikenden çöllere nasıl dalarım (Aramaya başlarım)?

Fakat ben kendim gider miydim hiç?
O çekiyor, o sürüklüyor beni, diliye (Arzumla)-isteye (İsteyerek) gidiyorum sanma.

Bağdan-bahçeden gidiyorum da nergisin gözü şaşırmış, bana dala-kalmış (Başka bir işle ilgilenmeden bakarak kendinden geçmiş).

Can burada, bense cansız gitmedeyim;
Akıl bile bunu gördü de şaşırdı, parmağını dişlemeye koyuldu.

Gizli bir el yakama sarılmış, çekip sürüyor, ben de o ele, o yakaya uymuşum, gidip duruyorum.

Bu çeşit hem ortada, hem gizli olan el, kimin eli?
Kimin eli ki ben de apaçık, gipgizli (Çok gizli) gitmedeyim?

Bu el, o el ki önce beni derlemiş, toplamıştı;
Şimdiyse böyle darmadağın (Çok dağınık ve karışık bir halde) gidiyorum işte.
                            ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri güçlü kişiliğe sahip olduğundan yapacağı işten, zarar etmekten veya can kaybından korkmadığını, bunun için de amacına ulaştığını öğrendik,
2.    Şems Hazretlerinin açıktan açığa geldiğini, onu ve ona olan tutkulu sevgisini gizlemediğini, açıkça herkesle paylaştığını öğrendik.
3.    Sevdiğinden ayrı düşenin sevdiğini arayışa düşeceğini, adeta mıknatıs gibi çekileceğini öğrendik.
4.    Sevilen kişinin sevdiği kişiyi kendine, kendi alanına açık ve gizli olarak çekmesini aklın anlayamadığını öğrendik.
                           * 
İşte böyle yaren;
Sevilen kişinin seven kişiyi önce dağılmışlığını bir araya getirip topladığını sonra da sevenini görünen perişan, görünmeden özlemle yücelere çektiğini öğrendik, anladık.
                           *
RAVLİ

Popüler Yayınlar