(Mevlana
Hazretleri kendinden geçişi anlatıyor)
990.
Ona, bu sözleri Tebrizli Şems’ten mi öğrendin, o mu söyledi dedim;
“Evet”
dedi.
Güzellik
mührünü de gösterip ispat etti sözünü.
Canımın
içine gir de otur;
Çünkü
bugün bir başka cansın sen;
Şu
cihan şaşırmış kalmış sana, çünkü bir başka cihandansın sen.
Bir
güzelce salın a can selvisi, çünkü bugün bir başka cansın;
Bir
güzelce gül a gül bahçesi, çünkü bir başka gül bahçesindensin sen.
Bütün
halkın su-ekmek havasıyla yüzünün suyu eridi gitti;
Fakat
a Yusuf şu âlem kıtlığında bir başka ekmeksin, bir başka su.
Sen
yaşayış âlemisin, bu dünya kulluk-kölelik dünyası;
İzinin
tozu bile padişahlık eden padişahtan bir alametsin (Belirti,
iz, işaretsin), vallahi (Tanrı şahit olsun ki)
bir başka edersin, bir başka alametsin sen.
Hayber
Yahudi’sinden ibret almazsan (Anlaşmaya uymazsan, iyi
davranışa karşılık kötülük yapmaya kalkışırsan sürülürsün), ondan da
insafsız bulunursan canını sevgiliye nasıl ulaştırabilirsin, gönlünü o tapıya
nasıl götürebilirsin?
Ateş
içinde Caferi altın gibi gülmedikçe Ca’fer-i Tayyâr gibi uçup şu balçık
yeryüzünden kurtulabilir misin hiç?
Beden
can örtüleri bulundukça gönül özü bir şeycik göremez;
Bu
yola serserice ayak basan, hiçbir sırra eremez.
Şu
alış-veriş yerinde iki gözün kapalı bulundukça çok ucuza mal satarsın, fakat
ancak bir dağarcık alırsın.
Âşıklara
bir ateş gerek, hem de gizli bir ateş;
Sınamak
için erlerin akçalarına ateş gerek, ateş.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Şems
Hazretlerinin sözünün cana tesir eden söz olduğundan kolayca kabul edildiğini
öğrendik.
2.
Şems
Hazretlerinin sözlerini kendine rehber edenin güzelleşeceğini, yüzünün
nurlanacağını öğrendik.
3.
Şems Hazretlerini
tanımanın, onun sözlerini kendimize ölçü etmemizle sıradan bir insan olmaktan
kurtulacağımızı, özel insan olacağımızı öğrendik.
4.
Hayber
Yahudilerinin Müslümanlarla yaptığı anlaşmaya uymadıkları için bulundukları
yerden kovulduklarını öğrendik.
5.
Değerli olan kişi
değerli olan iş yapacağını, kaybettiğinden daha iyisini ve fazlasını
kazanacağını öğrendik, anladık.
*
İşte
böyle yaren;
Âşık
kişi paraya ve mala tutkusu olup olmadığı sınandığını, peygamberimiz gibi
fakirlikle öğünüp öğünmediğimizin anlaşılması, ortaya çıkması gerektiğini
öğrendik, anladık.
*
RAVLİ