9 Temmuz 2017 Pazar

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 830 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri, Şems Hazretlerini anlatıyor)
                              
830. Hoş geldin Çelebi (Görgülü, terbiyeli, olgun kişi ), gel buraya;
Gece yarısı damımızın üstünde kimi aramadasın sen?

Gâh (Bazen) ben keşişim der, siyahlara bürünür, eline asa alırsın;
Gâh garibim, bir Arap’ım ben der, imâme sarınır (Zırhlı sarık), mızrak taşırsın.

Onlarla karışayım, birleşeyim, güzel bir yol-yordam kurayım diye tuttun beni, ta Horasan’dan çektin, Yunanlıların kucağına attın.

A Muhammed (Övülmüş), a güzellikte Sungur’a, alımlı Zeyneb’e benzeyen, senin padişahlığın, bana karşı mat olmuştur (Yenilmiştir), mat.

Arap’a döndüm mü fâilâtün fâilât;
Bakın da görün dersin, bütün dünya gömleğimin içinde.

Filozofa kendini illet-i üla (Sebebe bağlıymışsın gibi) gösterirsin;
Bundan ne ziyan gelecek sana?
Sen efendimsin benim, efendim.

İster böyle ol, ister öyle, canımızsın bizim canımız;
Hangi dilden istersen buyur, a padişahım, a Hüsrev’im (Hükümdarım), şirin dudaklısın sen.

Seni sevmeye geldim, sana lâyık değilim amma gene de sevginle yandım;
Ya Tanrı nurusun sen, ya Tanrısın yahut meleksin yahut da peygambersin.

Yahut ne busun, ne o da ancak şekle girmiş, şekillenmiş aşksın sen;
Hangi ordudasın, hangi alayda?

Gönül gamını yedim mi gönüle acıyasım (Acıma duygum) gelir de o yoksul gönül derim, neden bu kadar yanılıyorsun, neden ateşler içindesin böyle?
                             ***  
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin şekle girmiş, şekillenmiş aşk olduğunu, güçlü bir şekilde dünyada kendini gösterdiğini öğrendik.
                      * 
İşte böyle yaren;
Şems Hazretleri Mevlana Hazretlerini Anadolu’ya bir şekilde çekerek aşkı ve aşk sanatını öğretmesini istediğini öğrendik.
                            *

RAVLİ

Popüler Yayınlar