25 Temmuz 2017 Salı

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 1150 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
                              
1150. Bilgiyi de, filozof bilgini de, filozofimizi (Bizim sakin, kendi halinde yaşayan kimsemizi), edebimizi-hünerimizi (İyi ahlak, incelik, terbiyede beceri isteyen söz ve davranışlarda ustalığımızı) de bir gül yüzlü inci tanesinin (Şekli ve değeri değişmeyen kişi) önünde gark olmuş (İşin içine tam dalmış olarak) gör.

Bir de baktım, ne göreyim:
Bir can, bir gönül afeti;
A Müslümanlar, aman bir yardım, bir yardımcı bana.

Bütün bunları örtülü-kapalı söyledin, artık aç şunu;
Hasetçilerden gam yeme, mertçesine anlat:

Tebrizli Tanrı ve din Şems’i (Güneşi), öyle bir efendiler efendisidir ki (Buyruğu yürüyen, sözü geçen) bu sözün geri kalanını, aşkıyla önüne ön bulunmayacak bir yere geldi dayandı.

Can, yüceler yücesi Şemseddin’in yüzünden bir kara sevdalı (Umutsuz ve güçlü aşk) oldu gitti;
Sevdaların karanlığında bir bilgisi var onun.

Bahtım, Şemseddin’in havasında bir yücelik buldu, hem öylesine bir yücelik ki vahim (Olmayacak bir şeyi olacak sanma) bile onun ötesinde bir yücelik bulamaz, vehim bile onun ötesine geçemez.

Bu aşktaki sevdam öylesine yüceldi ki bu sevda yüzünden aşağılığı bile gark edemiyor yücelikten.

Sevda dalgası (Güçlü sevgi, aşk), delilik (Coşkunluk) dalgası, onun yeliyle (Rüzgârıyla) öyle coştu, öyle kabardı, köpürdü ki o dalganın üstünde çer-çöp mesabesinde kaldım, yerden yere yuvarlanıp gidiyorum.

İrkilmez, şaşmaz aklım, denizinin coşkunluğunu gördü de şaşırdı-kaldı;
Bu coşkunluğu baştırmaya Aklı kül’ün bile (Dünyada insanların ve hayvanların kullandığı aklın tamamının) gücü yetmez.

Delilik Mushaf’ını (Ana kitabını) gördüm, ondan bir ayet (Bölümü) okudum da deliliğimden bilgim de silindi gitti, Kur’an okuma bilgisine sahip oluşum da.
                                      ***  
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlevilerin aşkı tanıdıktan sonra bilginlerle, filozoflarla karşılaştırılamayacak ustalıklara sahip olduklarını öğrendik.
2.    Şems Hazretlerine olan aşkın insanı sıra dışı hareketler yapacak duruma getirdiğini öğrendik.
3.    Şems Hazretlerine tutkulu sevda dalgasına yakalananların yüceleceğini, aşağılık kişileri tanımaz hale geleceklerini öğrendik.
                           * 
İşte böyle yaren;
Aşkın insana verdiği coşkunluğu anlamaya anlatmayı dünyada kullanılan aklın yetmeyeceğini öğrendik, anladık.
                            *

RAVLİ

Popüler Yayınlar