19 Temmuz 2017 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 1030 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri aklın delilik yerine gitmesini anlatıyor)
                              
1030. Varlığım, aşk derdiyle gün-günden eriyip gitmeseydi işime işler katardım, fakat âşık olmazdım, olamazdım ben.

Tebrizli Şemseddin’in aşk dalgası, beni yüze atmasaydı batardım, denizin ta dibine giderdim.

Ne mutlu sabahtır o sabah ki bir çare öğretirsin sen;
Çareyi de, kendisine çaresizliği nasip ettiğin kişi bulur ancak.

Aşk, elbiseyi yırtar, akıl teyellemeye (Parçalanan parçaları birbirine eklemeye) girişir, fakat sen gönlü dikmeye koyuldun mu ikisinin de ödü patlar gider.

Ödağacı gibi bir hoş yanayım, duman gibi dağılıp yok olayım gitsin;
Gönlü sen yaktıktan sonra yanmadan daha hoş ne olabilir?

Gâh (Bazen) kahır (Derin üzüntü, acı, sıkıntı) elbisesini giyer, gelir, yol kesersin;
Gâh elbiseni değiştirir, gelir, kılavuzluk edersin.

A iyiden iyiye inanmış olan, a amberler bağışlayan nefis öküzü (Görgüsüzlük, anlayışsızlık, kabalık, yeteneksizlik veren), şu çayırda bir hoş (Hayvan gibi) yayıl, böyle bir kıyıda yayılır, ağzını tatlandırırsan helaldir sana.

Bir dudu kuşusun ki ata, Arap tayına meylediyorsun;
Bir balıksın ki kıldan örülen elbiseye, ketenden yapılma libasa özeniyorsun (Hâlbuki dudu aynı cinsten değil ki, balık elbiseyi ne yapacak?)

Sen sarhoş bir aslansın, avın da aslan gibi sarhoş ceylanlar;
Ne diye kokmuş peynire ağız açıyorsun?

Niceye bir kıbleden (Sıkıntıya düştüğün zaman sıkıntının giderilmesi için yardım edenden) bahsedeyim?
Bu gece herkesin bir başka kıblesi var;
Fakat geceyi sen aydınlatır, bir görünürsen herkesin kıblesi bir olur.
                                      ***  
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Çaresizliğe düşmüş kişiye Şems Hazretlerinin çare öğreten olduğunu öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin değişik kılıklarda gelerek bilgi veren yol ve yöntem gösteren olduğunu öğrendik.
3.    Aslan olanın aslan gibi davranması beklendiğini, istendiğini öğrendik.                 
                            * 
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin karanlıkta kalmış, unutup çürümüş fakat bizde kalmaya devam eden, sıkıntı veren, yük olan her neyimiz varsa aydınlatarak bize çözüm yolu gösterdiğini öğrendik, anladık.
                            *

RAVLİ

Popüler Yayınlar