21 Temmuz 2017 Cuma

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 1060 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri aklın delilik yerine gitmesini anlatıyor)
                              
1060. Çekti de çekti o koku beni, ta mutfağın bulunduğu yere-dek gittim;
Işıklarla dolu bir mutfak gördüm, nurlu bir mutfak.

Ahçıya bir kepçe (Yemek) ver dedim, nefsim körleşsin;
Dedi ki:
“ Yürü, git işine;
İnsana nasip (Payı) değil bu”.

Ben ısrar edince başıma bir kepçe indirdi, başım da sarhoş oldu, kendinden geçti, aklım da yıkıldı, yok oldu gitti.

Kadeh dedi ki:
“ Kaldırın beni, ne vaktedek hapsedeceksiniz ve vaktedek?”
Yalnız bedenim sırçadır benim, bir yerden bir yere götürürken sakın kırmayın beni.

Sakiye sorun beni, o bilir huyumu;
Ben iftira edenleri sevmem, zulüm etmeyin bana.

Sarhoş oldunuz mu bilin ki bu sarhoşluğun üstünde de bir sarhoşluk var;
İsteyin, diledikçe dileyin, ümidimi kesmeyin benim.

Gizlice yol almadaydım görünüşteyse sakin-sakin duruyordum;
Siz beni cansız gibi kaptan kaba boşaltıyorsunuz bu da gözlerinizin zayıflığından görmeyişinden.

Güzelce yaşamayı istiyorsanız düşüncelere, sanılara kapılmaktan çekinin;
Görüşünüz zayıflarsa doğru olmaya çalışın;
Ölümden, zamanın kötülüklerinden kaçının.

Tanrım, hastalara ferahlık veren sensin;
Lütuflar, rahmetler içinde can gibi gizli olan sensin.

Sana yalvarsınlar, yakarsınlar diye hasta ettin kulları;
Çünkü sensin feryatları figanları satın alan.
                                      ***  
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Her gördüğümüzün güzel, doğru ve iyi olsa da elde edemeyeceğimizi, bize Allah’ın ayırdığı paydan ileriye gidemeyeceğimizi öğrendik.
2.    Çok istediğimiz nasibimiz olmayan bir şey olursa Allah’a yalvararak istememiz, Allah isterse ederse ancak sahip olabileceğimizi öğrendik.
3.     Her varlığın yapısının aynı olmadığını, kolayca kırılana ayrıca dikkat etmemiz gerektiğini öğrendik.
4.    İnce yapılı olana kırmadan bir yerden bir yere götürülürken kırılmaması için dikkat etmemiz gerektiğini öğrendik.
5.    Alkol ile olunan sarhoşluğun üstünde de bir sarhoşluk olduğunu, manevi sarhoşluğun olduğunu, bu sarhoşluğun baş ağrıtmayan, aklı başından gitmemiş, başkalarına zarar vermeyen, etkisinin çok uzun olduğunu, baş ağrısı yapmadığını öğrendik.
6.    Allah dostunun oturup hiçbir iş yapmıyor görenin gözlerinin iyi görmediği için böyle göreceğini öğrendik.
7.    Allah dostlarının gizlice yol aldıklarını, biz onları duran kişiler olarak göreceğimizi öğrendik.
8.    Sanı ile oluşan yani bir şeyin olma veya olmama ihtimalini kabul etmekle birlikte, olabileceğine daha çok inanmakla gerçekleşen düşüncelerin güzelce yaşamaya engel olduğunu öğrendik.
9.    Kişilerin hoşuna gitmese de gerçekleri görmesi ve bunu kabul etmesi güzelce yaşamaya zemin hazırladığını öğrendik.
10.                      Doğru kişilerin görüşlerinin kuvvetli olduğunu öğrendik.
11.                      Doğru kişinin ölümden ve zamanın kötülüklerinden kaçındığını,  öğrendik.
               * 
İşte böyle yaren;
Hastaysan; Güzelce bir hayat yaşamak istiyorsan, sıkıntısızlık istiyorsan, üzüntülü düşünmekten, kaygı duymaktan, endişe etmekten kurtulmak istiyorsan Allah’a yalvarmamız gerektiğini, çünkü bu zahmetleri verenin Allah olduğunu, bizimle konuşmak, bizi kendisine hazırlamak için bu sıkıntıları verdiğini öğrendik.
                            *

RAVLİ

Popüler Yayınlar