25 Temmuz 2017 Salı

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 1140 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
                              
1140. Binlerce görgü sahibi akılla gene de mumun yüzünü gördü mü kanadı ayağına takılır, düşekalır (Düşüp yerde kalır) sarhoş.

Aşk ovalarının alanına ateş harmanı sarmış, buğdayı ateşten canıyla bir kadeh ancak.

Gönlümün halini örtüsüz-perdesiz söylesem bütün dünyayı Tur dağı gibi nur kaplar.

Mum mu diyeyim yoksa sevgili mi, dilber mi, cana canlar katan mı?
Canın ta kendisisin, selvi boylusun, bir kâfirsin, bir sevgilisin sen.

Tahtının önünde ihtiyar biri, ayağını vura-vura sarhoşçasına oynamada, fakat o, bilgi deryası, buyruğu yürür biri, bir akıllı-fikirli er.

Bilginin eteğini dişleriyle tutmuş ama aşk kerpeteni de onda bir diş bile bırakmamış.

Ben, o ihtiyarın ışığına şaşkın, o, sevgilide yok olmuş gitmiş;
Onun ayna gibi bir yüzü var, benim tarak gibi iki başım.

O ihtiyarın güzellik ışığına şaşkın, o sevgilide yok olmuş gitmiş,
Onun ayna gibi bir yüzü var, benim tarak gibi iki başım.

O lâtif ihtiyarın güzellik ışığında kocaldın (Yaşlandın) gitti, ben ona pervane kesildim adeta, onunsa benden hiçbir pervası (Çekinmesi, korkması, sakınması) yok.

Sonucu, a bilgide kâinatın ustası dedim, hünerle lütuf iklimlerini bir köşk haline getir, orada bir yurt kur.

A keskin gözlü, a ileriyi gören dedi bana, benden pirce, sapa sağlam bir can öğüdü duy.
                                      ***  
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Saygı ve incelik davranışları kazanmış aklın aşk karşısında daha ileriye gidemeyeceklerini öğrendik.
2.    Aşkın yiyeceğinin ateş, yaşam enerjisinin de Tanrı şarabı olduğunu öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinin karşısında aşktan her yöreden ve her makamdan olanların sevinçten dans ederek oynadıklarını öğrendik. 
4.    Şeyh Şemseddin’in Şems Hazretlerini görmekten dolayı sevinçten  dans ettiğini öğrendik.
                          * 
İşte böyle yaren;
İleriyi gören keskin gözlü kişinin Allah’ı arayan, aşk yoluna girenlerin önüne düşüp yardım ettiğini, yardımcı olduklarını öğrendik, anladık.
                            *

RAVLİ

Popüler Yayınlar