(Mevlana
Hazretleri kendinden geçişi anlatıyor)
950.Kendinden geçiş vefasında (Sevgiyi
sürdüren, sevgi bağlılığında) zevkler bulmak istiyorsan kendine gelişe âşık
olan kişiye cefa et.
Kendinden geçmeyi bilir- anlarsan başlık, başbuğluk kesada (Durgunluğa) varır, a kendinden geçiş, başlıklar da,
başbuğlar da ayağına toprak kesilsin.
Padişaha,
padişahlığa düşman olanlara üst olmak, güzel bir şey;
Fakat
bütün bunlar, kendinden geçişin kan diyeti olamaz.
A
kendinden geçiş ev sahibi, Tebrizli Şems’in sana konuk olmasını istiyorsan evi,
kendinden, varlığından boşalt (Ben ve benliğe ait
hiçbir varlık bırakma).
A
gönlümden hiç mi, hiç gitmeyen, gir içeriye, hoşlar geldin, sefalar getirdin;
A
geceleri aydınlatan mum, merhaba, hoşlar geldin, sefalar getirdin.
Can
ehlinin tekkesinde (Toplu bulunduğu yerde)
tatlar var, şaraplar var senden;
Sufilerin
(Allah’ın emirlerini yapan, yasaklarından sakınan
kişilerin) canlarına can;
Buyur,
hoşlar geldin, sefalar getirdin.
Gece
otağa benzer, Ay padişaha;
Padişah
otağa girer elbet;
Bizim
tahtımız da senin yüzünden düzülür-koşulur, tacımız da, otağımız da;
Hoşlar
geldin, sefalar getirdin.
Tertemiz
canları vakitsiz topladın tapına;
A
aşk sahabesine (Aşka sahip çıkan, sahiplenenler)
Mustafa kesilen (Allah’tan haberler getiren),
hoşlar geldin, sefalar getirdin.
A
bunca ayrılıktan sonra şu rahmeti gösteren, böylesine merhamete gelen;
Şu
neşeden, şu sevinçten hiçbir yerlere sığamıyorum ben, hoşlar geldin, Safalar
getirdin.
Lütfeder
misin diye şüphelere düşmüştüm;
Fakat
bu vefa (Sevgiyi sürdüreceğin, dostluk bağlılığında
kalacağın) hayalime bile gelmemişti benim, hoşlar geldin, Safalar
getirdin.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Kendinden kişi
geçmekle mevcut var saydığı değerlerden kendini temizleyip alan açması ve bu
alanı Allah dostunun doldurmasına izin vermesi ile değerli kazanımlar olacağını
öğrendik.
2.
Evvelden araştırmadan,
soruşturmadan doğru olarak kabul ettiğimiz, çevrenin aynı yanlışları söyleyerek
telkin olarak bize kabul ettirdikleri ve bunları bizim kabul edip savunacak
durumda hatta başkalarına da kabul ettirmek için uğraştığımızı öğrendik.
3.
Doğruluğu ve
hakikat sırlarını söyleyen birini başka doğru söyleyen birinin önerdiği kişiden
şüphelerden arınarak bizi aklımızı ve inanç dünyamızı düzenlemesini istememiz
ve bu istekte kararlı olmamız gerektiğini öğrendik.
4.
Düzenleme yapan
Allah dostunun nasıl düzenlediğini göstermediği için bizim kendimizde olmamız,
kendimizden geçmemiz gerektiğini öğrendik.
5.
Allah dostunun değişim
için hazır olanın gözünün içine bir kere bakmasıyla gerçekleşebileceğini,
öğrendik.
6.
Şems
hazretlerinin fazla bilinmeyen Allah dostu olduğunu, gizlenmeyi tercih eden bir
büyüğümüz olduğunu, Hazreti Mevlana’nın bize tanıtmasıyla öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Şems
hazretlerinin kendinden geçen, kendini değişime hazırlayan kişiye en yüksek
düzeyde yardım eden olduğunu, iyilik olarak bu işi yaptığını, Mevlana
Hazretlerinin dostlarının da bundan yararlanması için Şems Hazretlerini hararetle,
büyük bir aşkla kendisini davet ettiğini, saygı ve ikramlarda bulunduğunu
öğrendik, anladık.
*
RAVLİ